بزرگترین مشکل دنیای سینمایی مارول چیست؟
ضعفهای اخیر مارول به یک الگو تبدیل شده است!
بهدنبال نمرات ضعیف و نقدهای منفی سریال تهاجم مخفی، سوالی که اخیرا ذهن همه را به خود مشغول کرده این است که بزرگترین مشکل دنیای سینمایی مارول چیست؟
اقتباس لایو اکشن Secret Invasion، اولین سریال تلویزیونی فاز پنجم دنیای سینمایی مارول است که برخلاف هیجان بوجود آمده پیرو کمپین تبلیغاتی دیزنی، با انتقادات زیادی روبرو شد. از روند کند پیشروی داستان گرفته تا نداشتن اکشن کافی و هدر دادن پتانسیل رویداد کمیکی تهاجم مخفی، تقریبا اکثریت مخاطبان از چیزی که مارول ساخته بود خوشحال نبودند. البته این همه ماجرا نبود، چراکه قسمت پایانی بهطرز عجیب و غیرمنتظرهای با واکنش منفی شدیدی مواجه شد و با کسب امتیاز مسخره ۷ درصدی، رسما به کم امتیازترین قسمت یک سریال مارولی در وبسایت راتن تومیتوز تبدیل شد.
همانطور که پیشتر اشاره شد جدیدترین سریال استودیو مارول بنا به دلایل متعددی مثل کوتاه بودن مدت زمان قسمتها، روند کند پیشروی داستان و همچنین هدر دادن پتانسیل یکی از بزرگترین رویدادهای کمیکی مارول، کمی ناامیدکننده بود، اما نباید فراموش کرد که جلوههای ویژه قوی، موسیقی متن گوش نواز، لحن جدی، داشتن چندین سکانس دلخراش مثل پاره شدن دست گراویک، ترکیدن صورتش و از همه مهمتر بازی ستودنی ساموئل ال جکسون (Samuel L Jackson)، کینگزلی بن ادیر (Kingsley Ben-Adir)، اولیویا کولمن (Olivia Colman)، دان چیدل (Don Cheadle) و بن مندلسون (Ben Mendelsohn) همگی از جمله نقاط عطفی هستند که متاسفانه هیچکس به آنها توجه نمیکند.
اخیرا استودیو مارول از بسیاری جهات به فرانچایز خود آسیب زده و برخلاف سه فاز اول، در اولویت قرار دادن فیلمنامههای قوی و کامل که نقش بسزایی در موفقیت دنیای سینمایی مارول داشته، شکست خورده است. این موضوع بهخوبی در آثاری مانند Ant-Man and the Wasp: Quantumania ،Doctor Strange 2 و Secret Invasion قابل مشاهده است، چراکه طبق گزارشهای رسمی، نسبت به سایر فیلم و سریالها، چندین سری فیلمبرداری مجدد را پشت سر گذاشتهاند. گاهی اوقات پروسه فیلمبرداری مجدد میتواند داستان یک فیلم یا سریال را بهبود ببخشد اما اگر در استفاده از آن زیادهروی شود، همهچیز را خراب میکند.
Doctor Strange in the Multiverse of Madness
در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ گزارش شد که دنباله مولتیورسی دکتر استرنج پروسه فیلمبرداری مجدد شش هفتهای را در شهر لس آنجلس پشت سر گذاشته و بههمین دلیل بسیاری از سکانسها اصلاح و بسیاری دیگر حذف شدند. سوچی گومز (Xochitl Gomez)، ستاره نقش آمریکا چاوز اندکی بعد از اکران فیلم در یکی از مصاحبههای خود تایید کرد که تغییرات اعمال شده طی فیلمبرداری مجدد دیوانه کننده بود، بهطوری که سکانس ابتدایی او با دفندر استرنج بهکلی عوض شده بود.
Ant-Man and The Wasp: Quantumania
فیلم مورد انتظار اما ناامیدکننده Ant-Man and the Wasp: Quantumania وضعیت وخیمتری داشت زیرا طبق گزارشهای رسمی تنها یک ماه قبل از اکران جهانی خود در سینماها، وارد چندین مرحله فیلمبرداری مجدد شد و درست مثل دکتر استرنج تغییرات کوچک و بزرگ زیادی را تجربه کرد. ظاهرا در فیلمنامه اصلی کانگ قرار بود از قلمرو کوانتومی فرار کند و بهجای اینکه سرنوشت خود را به تفسیر طرفداران بسپارد، اسکات و هوپ را آنجا به دام بیندازد. اگر مارول فیلمنامه اصلی را دستکاری نمیکرد، نهتنها قدرت واقعی کانگ فاتح بهعنوان ابرشرور بزرگ بعدی دنیای سینمایی مارول بهتر نمایان میشد، بلکه هیجان طرفداران برای فیلمهای Avengers: The Kang Dynasty و Avengers: Secret Wars بیشتر میشد.
Secret Invasion
مسلما تنها پروژهای که بیشترین ضربه را از پروسه فیلمبرداری مجدد خورد، اقتباس لایو اکشن Secret Invasion بود زیرا فیلمبرداری مجددش چهار ماه بهطول انجامید. در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰، کایل برادستریت (Kyle Bradstreet) که بهخاطر کارش روی سریال فوقالعاده محبوب Mr. Robot شناخته میشود، بهعنوان مجری برنامه و نویسنده اصلی سریال معرفی شد. برایان تاکر (Brian Tucker)، یکی از تهیهکنندگان اجرایی نیز، تنها چند ماه قبل از پخش سریال از دیزنی پلاس، مسئول بازنویسیهای گسترده، بهویژه در قسمتهای اول، سوم، پنجم، ششم و همچنین نگارش انحصاری قسمتهای دوم و چهارم شد.
قدرت دیروز مشکل امروز است
دیگر سال ۲۰۰۸ نیست. مارول باید قبول کند که هر فیلم و سریالی نمیتواند مثل مرد آهنی با بازی یک بازیگر جنجالی و کارگردانی که تجربه قبلی در ژانر ابرقهرمانی ندارد، موفقیت آمیز باشد. انعطافپذیری همیشه یکی از ویژگیهای تعیینکننده دنیای سینمایی مارول بوده، زیرا با برنامهریزی دقیق و بلندمدت توانسته بود خطوط داستانی را تنظیم و تغییرات را به خوبی در مراحل پس از تولید ایجاد کند. در واقع بزرگترین مشکل دنیای سینمایی مارول با مقایسه عملکرد حماسه بینهایت و حماسه مولتیورس به راحتی قابل تشخیص است. حماسه بینهایت شامل ۲۳ فیلم سینمایی بود که طی یازده سال روایت شد اما حماسه مولتیورس تا اینجای کار شامل ۱۸ پروژه سینمایی و تلویزیونی بوده که تنها طی دو سال روایت شدند. حالا متوجه مشکل شدید؟ باب ایگر (Bob Iger)، مدیر عامل دیزنی، آشکارا اذعان کرده بود که تکیه بیش از حد استودیو مارول به سرویس استریم دیزنی پلاس منجر به افت شدید کیفیت شده است.
خوشبختانه این مشکل بزرگ و حاد دنیای سینمایی مارول راه حلی ساده و آسان دارد؛ کاهش سرعت در تولید محتوا. نکته حائز اهمیت این است که موفقیت بیسابقه حماسه بینهایت (سه فاز اول MCU) ترجیح دادن کیفیت به کمیت بود. در واقع استراتژی آنها این بود که سالانه به اکران دو یا سه فیلم سینمایی بپردازند و سپس با سکانسهای پس از تیتراژ بزرگ، هیجان طرفداران برای ماجراجویی بعدی و داستان کلی فرانچایز را دوچندان کنند. اما از زمان آغاز فاز چهارم، نهتنها فاصله بین پروژهها کمتر شده، بلکه سکانسهای پس از تیتراژ کوچک و بیربط اکثر فیلم و سریالها با حضور افرادی مانند هری استایلز (Harry Styles) و برت گلدشتاین (Brett Goldstein)، تنها نگاهی اجمالی به آینده مبهم حماسه مولتیورس دارند.
اگر مارول و دیزنی واقعا تصمیم داشته باشند تا دنیای سینمایی مارول را به دوران شکوهش بازگردانند، باید ضمن گسترش فرانچایز با پروژههایی مانند فصل دوم سریال Loki، اسپینآف Echo و دنباله کیهانی The Marvels، از اعتصابات انجمن نویسندگان (WGA) و اتحادیه بازیگران (SAG-AFTRA) استفاده کرده و باری دیگر تمامی آثار آتی فاز پنجم و ششم را به تعویق بیندازند. اینگونه فرصت کافی برای پیدا کردن استراتژی جدید و همچنین بهبود بخشیدن به فیلمنامهها پیدا خواهند کرد.
در حال حاضر برنامه مارول قراره با پخش فصل دوم سریال Loki در تاریخ ۶ اکتبر (۱۴ مهر)، اکران دنباله کیهانی The Marvels در تاریخ ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) و نهایتا پخش تمامی قسمتهای اسپینآف سریالی Echo در تاریخ ۲۹ نوامبر (۸ آذر) ادامه پیدا کند.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید