فیلم The New Mutants یکی دیگر از آثار ابرقهرمانی سال ۲۰۲۰ میلادی است که پتانسیلهای زیادی را برای تبدیل شدن به یک فیلم خوب داشته اما تمامی این پتانسیل را به راحتی از دست داد. ضمن اینکه فیلم «جهشیافتههای جدید» به بدترین شکل و در بدترین زمان ممکن اکران شد، در این نقد و بررسی به این موضوع میپردازیم که چرا فیلم جهشیافتههای جدید، یکی از ضعیفترین فیلمهای سال ۲۰۲۰ میلادی است.
فیلم The New Mutants قصهی چند نوجوان را روایت میکند که هر یک از آنها به طریقی جهش یافتهاند و این موضوع باعث شده تا آنها در محلی ناشناخته در کنار یکدیگر قرار گیرند تا خطری از جانب آنها دیگران را تهدید نکند. قصهی فیلم حول محور دنیل موناستار (با بازی بلو هانت) میچرخد؛ دختربچهای که طی سانحهای ناشناخته و مبهم هم خانهاش را از دست میدهد و هم خانوادهاش را. مقدمهی فیلم خیلی طوفانی و هیجانانگیز شروع میشود و همه چیز نوید یک فیلم سراسر هیجان، اکشن و مرموز را میدهد اما هر اندازه مقدمهی فیلم خوب کارگردانی و تدوین شده، مابقی فیلم بسیار بد و مشمئزکننده است.
در وصف داستان فیلم تا به این لحظه هر چه گفتهایم، یا «مبهم» بوده یا «ناشناخته». جاش بون، کارگردان و یکی از فیلمنامهنویسهای این فیلم تلاش کرده تا با ارائه ندادن اطلاعات، فیلم را مرموز جلوه دهد اما این طرز تفکر در عمل به یک فاجعه ختم شد؛ چراکه فیلمنامهی فیلم جهشیافتههای جدید حتی از فقدان سادهترین و بدیهیترین عناصر و مصالح لازم نیز رنج میبرد. بیننده هیچ ایدهای ندارد که کل حوادث دنیای فیلم در کدام نقطه از کرهی زمین رقم میخورد و هیچ ایدهای هم ندارد که کاراکترهای داستان در چه سالی به سر میبرند. اینکه صرفا یک سری حوادث علت و معلولی پشت سر یکدیگر به نمایش کشیده میشود، برای شکلگیری یک فیلمنامه کافی نیست.
فیلم جهشیافتههای جدید در تمامی زمینهها از خود ضعف نشان میدهد؛ برای نمونه میتوان به فضاسازیهایی اشاره کرد که علنا در فیلم وجود ندارد. اصولا در این اثر، فضایی ساخته نمیشود که بتوان به آن خرده گرفت! دوربین بر طبق سلیقهی کارگردان و بر اساس سادهترین مبانی فیلمبرداری کاشته میشود و تدوینها نیز به احمقانهترین و سادهترین شکل ممکن انجام میشود. فیلم به قدری در زمینهی تکنیکال و فنی بد ظاهر شده که گویا این فیلم، پروژهی یک دانشجوی رشتهی فیلمسازی است که سالهای آخر دانشگاه خود را سپری میکند! البته جاش بون هم مقصر نیست؛ چراکه تجربهی چندان زیادی در زمینهی فیلمسازی و کارگردانی ندارد. اگر به رزومهی این کارگردان نگاهی بیندازیم، صرفا دو فیلم سینمایی بلند را در کارنامهاش میبینیم که هر دو فیلم در ژانر درام عاشقانه جای میگیرند. حال سوال اینجاست چرا کارگردانی فیلم جهشیافتههای جدید را به کسی سپردهاند که فیلم The Fault in Our Stars را در سال ۲۰۱۴ میلادی کارگردانی کرده است؟ فردی که با فیلمهای ابرقهرمانی بیگانهست، به احتمال زیاد درک خاصی از نوع کارگردانی یک فیلم ابرقهرمانی در سر ندارد و ما این مسئله را به خوبی در فیلم جهشیافتههای جدید میبینیم.
هیچ عنصر خوبی در فیلم The New Mutants دیده نمیشود که بتواند ضعفهای بیشمار این اثر را پوشش دهد
شخصیتها در این اثر به شدت تکبعدی و سطحی هستند. در درجهی اول فکر میکنیم چون فیلم با دنیل موناستار آغاز شده پس دربارهی این کاراکتر اطلاعات بیشتری دستگیرمان میشود اما نه از تاریخچه این شخصیت چیز چندان دندانگیری عایدمان میشود و نه بیننده حس خاصی را نسبت به او و تواناییهایش پیدا میکند. فیلم با اینکه بازیگران شناخته شدهای دارد اما هر کدام از آنها به بدترین شکل ممکن جلوی دوربین حضور پیدا میکنند. از میسی ویلیامز بگیرید تا چارلی هیتون، همگی مثل آدم آهنيهایی هستند که صرفا برایشان اینگونه تعریف شده تا چند خط دیالوگ را بگویند و از صحنه خارج شوند. فیلمساز نتوانسته از بازیگرهایش به درستی بازی بگیرد و این قضیه در برداشتهای متعدد فیلم به شدت مشهود است. بعضی از اوقات نیز اینطور به نظر میرسد که انگار بازیگرها از سر اجبار به این پروژه وارد شدهاند؛ چراکه هیچ تلاشی از جانب بازیگرها برای هویت بخشیدن به نقششان حس نمیشود. در مزمت شخصیتپردازی و ایفای نقش مصنوعی بازیگرها میتوان حتی ساعتها بحث کرد.
هیچ عنصر خوبی در فیلم The New Mutants دیده نمیشود که بتواند ضعفهای بیشمار این اثر را پوشش دهد. اگر هم از مقدمهی فیلم در ابتدای نقد و بررسی تعریف شده، به این دلیل بود که برای شروع یک فیلم ابرقهرمانی، هم مقدمهی خوبی را شاهد بودهایم و هم هیجان مطلوبی در بدو آشناییمان با دنیای فیلم ایجاد شد. در غیر این صورت پس از سکانس اول، فیلم در سراشیب خاصی نیز قرار نمیگیرد که بگوییم مشکلات فیلم به تدریج باعث شده تا این اثر به یکی از ضعیفترین فیلمهای سال ۲۰۲۰ میلادی تبدیل شود. بلکه فیلم جهشیافتههای جدید مستقیم به گودال عمیقی پرتاب میشود که علنا هیچ راه نجاتی برایش وجود ندارد. این اثر ساخته شد تا مبنایی باشد برای فیلمهای آیندهی کاراکترهایی که معرفی میشوند؛ بهگونهای که فیلم The New Mutants 2 بتواند ابهامات فیلم قبلی را برطرف کرده و جریان اصلی قصه را رقم بزند. با این حال فیلمِ اول به اندازهای بد ظاهر شده که حتی اگر فیلمِ دوم در گیشه موفق ظاهر شود و منتقدین رسانههای معتبر نیز از آن تعریف کنند، بینندگانی که فیلم اول را تجربه کرده باشند، میل خاصی برای تماشای فیلم دوم نداشته باشند. البته در صورت تولید و اکران فیلم The New Mutants 2 در آیندهی نزدیک، نیاز خاصی نیز برای تماشای فیلم اول احساس نمیشود؛ چراکه کل داستان فیلم را میتوان در دو خط خلاصه کرد؛ نه کمتر و نه بیشتر.
بیننده حتی در فیلمهای ابرقهرمانی با زیرمتن و مفاهیم اخلاقی خاصی روبهرو میشود که البته این مفاهیم و زیرمتن در فیلمهای ابرقهرمانی مارول و دیسی، تا حدود چشمگیری شبیه به هم هستند اما در هر صورت، مفاهیم با ظرافت خاص به بیننده انتقال مییابد. با اینکه فیلم جهشیافتههای جدید در تمامی زمینهها ضعیف ظاهر شده، این اثر همچنان میتوانست حامل پیامهای خاص و قابل احترامی باشد اما دقت کنید که کارگردان حتی در این زمینه هم به شدت بد عمل کرده و به مضحکترین شکل ممکن و در قالب مسخرهترین دیالوگها تلاش کرده تا به مقولهی خودشناسی بپردازد. اثربخشی دیالوگهای این فیلم محدود به همان چند ثانیهای است که از دهانِ بازیگر خارج میشود و به ضرس قاطع میتوان ادعا کرد که برای دیالوگنویسیهای این فیلم اصلا و ابدا وقت خاصی گذاشته نشده است. هیچ فکری پشتِ نگارش دیالوگها نیست و یکی از دلایلی که شخصیتها به شدت مصنوعی هستند، به همین عدم دقت کافی در دیالوگنویسی برمیگردد. در همین راستا میتوان به دیالوگهایی اشاره کرد که بیننده را مجبور میکند با دقت گوش کند چون اگر بیننده واو به واوِ دیالوگها را متوجه نشود،تا انتهای فیلم از گذشته و عقبهی سایر کاراکترها مطلع نمیشود. کارگردان حتی میتوانست با تعبیهی چند فلشبک، از رگ و ریشههای شخصیتها صحبت کند اما این کار را به هیچ وجه انجام نداده و فیلمساز بیننده را وادار میسازد تا انتهای فیلم به دیالوگها دقت کند؛ رویهای که در نهایت هر نوع مخاطبِ صبور و پرحوصلهای را کلافه خواهد کرد!
فیلم The New Mutants یکی از بدترین فیلمهای ابرقهرمانی است که تا به حال در صنعت سینما ساخته شده؛ لذا به هیچ عنوان تماشای آن به هیچ نوع مخاطبی توصیه نمیشود. البته از فردی که سرِ جمع تا به این لحظه تنها دو فیلم عاشقانه ساخته بیشتر از این هم انتظار نمیرفت اما اگر شما مشاهده کردهاید که منتقد یا رسانهای از فیلم جهشیافتههای جدید تعریف و تمجید کرده باید حتما به سواد و بینش سینماییاش شک کنید!
- مقدمهی به نسبت خوب
- فیلمنامهی فاجعه و بسیار بد
- شخصیتهای تک بعدی و به شدت خام
- فقدان فضاسازی درست و حسابشده
- درست به بازی نگرفتن کارگردان از بازیگرها
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید