بازی پابجی (مختصر شدهی بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds) یک آنلاین چندنفره در سبک بتل رویال است که توسط استودیوی PUBG Corporation توسعه یافته و نخستین بار در سال ۲۰۱۷ برای کنسولهای نسل هشتمی و همچنین کامپیوترهای شخصی منتشر شده است.
استودیوی PUBG Corporation تحت مالکیت کمپانی Bluehole برای توسعهی بازی PUBG راهاندازی شده و برندن گرین (Brandan Greene) به عنوان کارگردان و خالق اصلی بازی پابجی، مدیریت آن را برعهده دارد.
این بازی در ابتدا با الهامگیری از مادهای چندنفرهای که برندن گرین برای دیگر بازیها توسعه میداد، ساخته شد و ایدهی اصلی خود را از فیلم ژاپنی Battle Royale گرفته است. در این بازی ۱۰۰ بازیکن در ابتدای هر مسابقه، با چتر نجات از هواپیما روی یک جزیره فرود آمده و شروع به پیدا کردن اسلحه و دیگر تجهیزات برای کشتن بازیکنان دیگر میکنند و همزمان باید به دفاع کردن از خود در مقابل آنها بپردازند. نقشهی بازی یک حلقهی کمربندی در اطراف خود دارد که پیوسته درحال کوچکتر شدن است. هرچه این حلقه کوچکتر شود، بازیکنان باقی مانده به هم نزدیکتر شده و مسابقه را وارد سطح جدیدتری از هیجان میکند.
با خالق بازی پابجی بیشتر آشنا شوید
برندن گرین را میتوان ذهن نابغهی پشت پروسهی تولید بازی PUBG دانست. این بازیساز ایرلندی وقتی به شهرت رسید که با الهامگیری از فیلم ژاپنی Battle Royale که در سال ۲۰۰۰ به اکران رسیده، یک مود بتل رویال برای بخش DayZ بازی ARMA 2 ساخت. برندن گرین چند سال از زندگیاش را به عنوان یک عکاس، طراح گرافیک و طراح وب در برزیل سپری کرد. او در این سالها علاقهی شدیدی از خود به بازی کردن نشان داد و از بازیهای بسیار موردعلاقهی آن میتوان به Delta Force: Black Hawk Down و America’s Army اشاره کرد.
همانطور که احتمالا متوجه آن شدهاید، برندن علاقهی زیادی به بازیهای نظامی با سبک و سیاق واقعگرایانه داشته و معتقد بوده است که بازیهای چندنفرهی شوتر اول شخص از ارزش تکرار بسیار زیادی برخوردارند. اما نقشهی کوچک این بازیها و سهولت در به خاطر سپردن قسمتهای مختلف این نقشهها را یک پهن منفی خطاب میکند و همیشه به دنبال بازیهایی بوده است که اتفاقات غیرمنتظرهی زیادی در آنها رخ داده و محتوای رندوم بیشتری داشته باشند. از همین رو به سمت فراگیری علم کدنویسی رفت و به موازات آن به مطالعهی رمانهای The Hunger Games پرداخت. همانطور که احتمالا به لطف فیلمها با ماهیت The Hunger Games آشنا شدهاید، در دنیای این رمان، گروهی از انسانها وارد یک جزیره میشوند و سعی میکنند در طول زمان محدودی که پیش روی خود دارند، به جمعآوری تجهیزات و آیتمهای موردنیاز بپردازند و برای زنده ماندن تلاش کنند.
به دنبال خارج شدن بازی DayZ از زیر سایهی بازی ARMA 2 و تبدیل شدن آن به یک بازی مستقل. برندن در صدد انتقال ایدههای بتل رویال خود به بازی ARMA 3 بود که توجه شرکت Sony Online Entertainment (کمپانی توسعه دهندهی بازی مستقر در سن دیگوی آمریکا که بعدها به عنوان یک زیرشاخهی مستقل از شرکت سونی جدا شد و نام خود را به Daybrek Game Company تفییر داد) به سمت او و شیوهی کار کردنش روی بازیهای سبک جدید بتل رویال جذب شد.
برندن با همکاری Sony Online Entertainment وارد پروسهی ساخت بازی H1Z1 شد و قصد داشت ایدهی بتل رویال را در این بازی پیادهسازی کند. درنتیجه در سال ۲۰۱۶ بازی H1Z1 رسما به دو بازی جداگانه تقسیم شد. یکی بخش Survival و تلاش برای بقای آن بود که با نام H1Z1: Just Survive منتشر شد و دیگری H1Z1: King pf the Kill بود که بخش بتل رویال ساخته شده توسط برندن گرین را به همراه داشت. همزمان با انتشار این دو بازی، قرارداد همکاری برندن گرین با Sony Online Entertainment به پایان رسید.
به محض خروج برندن از این شرکت، چانگ-هان کیم کرهای (Chang-han Kim) وارد داستان شد و او را به همکاری طولانی مدت در استودیوی Bluehole Ginno Games دعوت کرد. این استودیو از زیرشاخههای شرکت کرهای Bluehole محسوب میشد و پیش از این تولید بازیهای MMO برای کامپیوتر را در کارنامهی کاری خود داشت. کیم (مدیر استودیوی Ginno Games) هدف ساخت یک بازی سرویسمحور (game as a service) را در سر داشت که تا سالهای متمادی بتوان از آن پشتیبانی کرد. از طرفی هم وارد رایزنیهایی با کمپانی فیسبوک جهت همکاری در زمینهی تولید یک محصول استریمینگ شده بود. کیم در طول این سالها فعالیتهای برندن را زیر نظر داشت و نتیجهی همکاری قبلی او را که مودهای بتل رویال بازیهایی مثل DayZ و H1Z1 بودند، به خوبی بررسی کرده بود.
برندن که حالا بیشتر از هر زمان دیگری به یک شغل نیاز داشت و مثل همیشه اولویت برترش تولید عناوین بتل رویال بود، با پیشنهاد همکاری کیم موافقت کرد و برای ادامهی زندگی به کرهی جنوبی رفت. چند هفته بعد از شروع همکاریاش با کیم، برندن گرین به مقام کارگردانی (Creative Director) در استودیوی Bluehole Ginno Games رسید و کار روی یک بازی بتل رویال تمام عیار را آغاز کرد. این استودیو در ابتدا با یک تیم ۳۵ نفری پروسهی ساخت بازی را آغاز کرد و بنا بر این بود که در طول یک سال نسخهی اولیهی آن را در قالب دسترسی زودهنگام عرضه کنند.
بعد از گذشت چندین ماه، در ماه ژوئن ۲۰۱۷ تعداد اعضای این تیم به ۷۰ نفر رسید و مراحل تولید نسخهی اولیهی بازی نیز تقریبا به پایان رسیده بود. بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds رسما پا به عرصه گذاشت و اسم استودیوی Ginno Games به PUBG Corporation تغییر یافت. توسعهی بازی تازه متولد شدهی پابجی روز به روز جدیتر و وسیعتر شد و PUBG Corporation دفتری را در آمریکا تاسیس کرد و برنامه این بود که بعدها در اروپا و ژاپن نیز همین کار انجام شود. مدتی بعد در ماه آگوست ۲۰۱۸ نسخهای به مراتب کاملتر از بازی پابجی منتشر شد.
برندن که حالا با انتشار موفقیتآمیز بازی PUBG ماموریت خود را به عنوان پایهگذار سبک بتل رویال به پایان رسانده بود، باری دیگر تصمیم به مهاجرت گرفت و اینبار به شهر آمستردام رفت که فاصلهی کمتری با خانوادهاش (که ساکن ایرلند بودند) داشت. برندن در آمستردام در یکی از دفاتر PUBG Corporation که PUBG Special Projects نام داشت مشغول به کار شد و اینطور که از شواهد پیداست ایدهی ساخت یک بازی جدید را در سر دارد. بازیای که به گفتهی برندن ارتباطی با سبک بتل رویال ندارد اما همچنان چندنفره (Multiplayer) خواهد بود.
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
تولد پابجی
بازی PUBG نخستین بار از طریق دسترسی زودهنگام (Early Access) استیم در مارچ ۲۰۱۷ برای ویندوز در دسترس قرار گرفت و نسخهی کامل آن در دسامبر همان سال منتشر شد. پس از گذشت یک سال از انتشار پابجی برای کامپیوتر، با همکاری مایکروسافت در سپتامر 2018 توسط Microsoft Studios برای کنسول Xbox One عرضه شد و به دنبال آن نسخهی پلیاستیشن۴ آن نیز در دسترس قرار گرفت. در همان سال بازی PUBG Mobile هم به عنوان یک بازی رایگان free-to-play برای اندروید و iOS منتشر شد و تجربهای مشابه نسخههای کنسولی را برای علاقمندان به بازیهای موبایل به همراه داشت. بازی PUBG که در بازهی زمانی بین ماه مارچ ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۸ برای پلتفرمهای اصلی (PC، PS4، Xbox One) در دسرس قرار گرفته بود، با سرعت شگفتانگیزی در طول ماههای بعد انتشارش به یکی از پرفروشترین و پرطرفدارترین بازیهای جهان تبدیل شد.
به طوری که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷۰میلیون نسخه در سرتاسر جهان روی کامپیوترهای شخصی و کنسولها به فروش رساند و نسخهی موبایل آن نیز بیش از ۷۳۴میلیون بار دانلود شد و درآمدی ۴.۳میلیارد دلاری را به ارمغان آورد. بازی پابجی همچنین با بازخوردها و نقدهای مثبتی هم روبهرو شد. منتقدین معتقد بودند با اینکه بازی از تعدادی از معایب فنی رنج میبرد، سبک جدیدی از گیمپلی را ارائه میدهد که همهی گیمرها در سطوح و توانمندیهای مختلف میتوانند در آن حرفهای شوند و علاوه بر اینها، بازی شدیدا اعتیادآور و از ارزش تکرار بسیار بالایی برخوردار بود. این بازی پایهگذار سبک بتل رویال بود و تعداد زیادی از کلنهای (کپیهای) چینی از روی آن ساخته شدند تا شاید بتوانند مقداری از موفقیتهای پابجی را بدست آورده و در شهرت جهانی آن شریک شوند.
این بازی همچنین نامزد دریافت چندین جایزهی بازی سال شد و در مجموع امروزه از آن به عنوان یکی از پرافتخارترین و موفقترین بازیهای صنعت گیم یاد میشود. استودیوی PUBG Corporation به امید اینکه بازی پابجی به یکی از محصولات پرطرفدار مسابقات الکترونیکی تبدیل شود، تورنمنتهای رقابتی متعددی را در کنار امکانات استریمینگ در اختیار بازیکنان گذاشت. خوشبختانه برنامههایی از این قبیل در رابطه با بازی پابجی عملکرد خوبی داشته و آن را به یکی از پرمتقاضیترین عناوین در عرصهی مسابقات الکترونیک تبدیل کردند.
گیمپلی انقلابی بازی PUBG
همانطور که گفته شد، بازی PUBG یک بازی چندنفرهی بازیکن در مقابل بازیکن (PvP) است که در هر مسابقهی آن ۱۰۰ حریف به مصاف هم رفته و با هدف از بین بردن همهی بازیکنان، با یکدیگر رقابت میکنند. بازیکنان میتوانند به صورت یکنفره و تنها یا به صورت دونفره و همچنین تیمهای چهارنفره وارد مسابقه شوند. برندهی مسابقه آخرین تیمی است که زنده از نقشهی مسابقه خارج میشود. بازی پابجی امکان بازی کردن در هر دو حالت اول شخص و سوم شخص را مهیا کرده که هر یک از این دو، نقاط ضعف و قدرت مخصوص به خود را دارند.
همچنین امکان تعیین حالت پیشفرض اجباری برای سرورها وجود دارد تا همهی بازیکنان را مجبور به بازی کردن در یکی از این دو حالت کند و بازی برای همه یکسان باشد. به طور کلی چهار نقشه در بازی پابجی تعبیه شدهاند که هر یک سایزهای متفاوتی دارند. بازیکنان سوار بر هواپیا از یک سو به سوی دیگر نقشه به پرواز درآمده و نقطهای را برای فرود مشخص میکنند. به محض فرود آمدن، بازیکن هیچگونه سلاح و تجهیزاتی به همراه ندارد و باید در سریعترین زمان ممکن آیتمهای مختلف را از گوشه و کنار نقشه جمعآوری کرده و برای مقابله با دیگران مورد استفاده قرار دهند. اسلحه، زره، وسایل نقلیه و دیگر تجهیزات نظامی، از جمله آیتمهایی هستند که درون ساختمانها و دیگر مکانهای موجود در نقشه به صورت پراکنده و با تراکمی منصفانه پخش شدهاند و در هر مسابقه، مکان قرارگیری آنها تغییر خواهد کرد. شما همچنین میتوانید با شکست دادن بازیکنان دیگر، سلاحها و تجهیزات آنها را لوت کرده و مورد استفاده قرار دهید.
هر دقیقهای که در بازی سپری میشود، محدودهی قابل بازی نقشه با مرکزیت یک نقطهی متغیر کوچکتر شده و بیرون ماندن از این حلقهای امن موجب آسیب دیدن بازیکن خواهد شد و حتی ممکن است او را از بین ببرد. در طول هم مسابقه یک هواپیما در آسمان نقشه پرواز میکند و به طور شانسی و رندوم یا در صورت درخواست بازیکنان با استفاده از منور، تجهیزات مختلفی را در قالب پکیجهای کمکی پایین میاندازد و اغلب شامل آیتمهایی میشوند که با جستجو در نقشه پیدا نمیشوند. این پکیجها به محض رسیدن به زمین، دود قرمزرنگ غلیظی را به هوا میفرستند که توجه بسیاری از بازیکنان فرصتطلب را به سمت خود جلب میکند و به خودی خود فرصت روبهرو شدن بازیکنان با یکدیگر را مهیا میکند.
عملکرد مثبت بازیکن در طول مسابقات موجب به دست آوردن ارز داخل بازی میشود. بازیکنان میتوانند با استفاده از این ارز به صورت درونبرنامهای آیتمهای مختلفی را خریداری کنند. این آیتمهای تزیینی تغییری در روند گیمپلی ایجاد نمیکنند و تنها کاراکتر شما را از حیث ظاهری زیباتر میکنند و همچنان در ابتدای هر مسابقه به جز لباسی که تاثیری در گیمپلی ندارد و حتی زره (Armor) هم به حساب نمیآید، هیچ آیتم دیگری به همراه نخواهید داشت.
۱۰ حقیقت جالب دربارهی بازی پابجی
بازی PlayerUknown’s Battlegrounds یا همان PUBG از سال ۲۰۱۷ تا امروز همواره به عنوان یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین بازیهای چندنفره محسوب شده و موفقیتهای اقتصادی بسیار زیادی را به همراه داشته است. برندن گرین با ساخت این بازی به خوبی ثابت کرد که یکی از بازیسازان نخبه و ثابتقدم این صنعت بزرگ است و همانطور که در داستان زندگیاش مطالعه کردید، دیدیم که چگونه برای به اجرا درآوردن ایدههایی که در سر دارد و به تصویر کشیدن آنها در قالب یک بازی ویدیویی، حتی حاضر به مهاجرتهای طولانی مدت و خارج از قاره بوده و هر فرصتی که پیش رویش قرار میگرفته، استفاده کرده است.
نسخهی موبایل بازی پابجی هم تحت عنوان PUBG: Mobile برای اندروید و iOS منتشر و با اینکه بسیاری از محتواهای اصلی نسخهی کامپیوتری بازی را در خود نداشت، خیلی زود به یکی از سرگرمیهای عمومی پرطرفداری تبدیل شد که حتی مردم عادیای که سابقهی بازی کردن به صورت حرفهای را نداشتند هم به سمت خود جذب کرد و یک جامعهی چندصد میلیونی برپا کرد. در ادامه به ۱۰ راز جالب دربارهی بازی پابجی میپردازیم که مطلع بودن از آنها برای همهی طرفداران این بازی الزامی است. حقایقی که شاید دربارهی بعضی از آنها برای شما هم سوال پیش آمده باشد و به بعضی دیگر اصلا توجه نکرده باشید. توجه داشته باشید که این بخش از مطلب به عنوان یک محتوای مستقل تولید شده است و ممکن است حاوی اطلاعات و مواردی باشد که پیشتر در قسمت ابتدایی مطلب به آن اشاره کرده باشیم. اما بدون شک بعضی از این موارد را برای نخستین بار مشاهده خواهید کرد!
خالق پابجی
همهی ما بازی پابجی را میشناسیم، اما مرد حاضر در پشت پروسهی تولید آن را چطور؟ برندن گرین (Brendan Greene) کسی است که به عنوان خالق بازی PUBG از آن نام برده میشود. خالق ایرلندی این بازی ایدهی ساخت آن را بعد از مطالعهی کتابهای The Hunger Games پیدا کرد. گرین در ابتدا هیچ اطلاعاتی دربارهی کدنویسی و توسعهی فنی بازیها نداشت. اما برای دستیابی به رویای ساخت یک بازی بتل رویال شبیه آنچه در داستان هانگر گیمز خوانده بود هم که شده، علم برنامهنویسی را فرا گرفت و به یک بازیساز خبره و کاربلد تبدیل شد. گرین به طور رسمی اعلام کرد که هیچ دنبالهای تحت عنوان PUBG 2 در دست تولید قرار ندارد و کارش برای همیشه با سبک بتل رویال تمام شده. البته این به معنای منقضی شدن بازی PUBG نیست و همچنان پشتیبانی از این بازی توسط استودیوی PUBG Corporation ادامه خواهد داشت.
دلیل انتخاب این اسم برای بازی
همانطور که میدانید اسم کامل بازی پابجی PlayerUnknown’s Battlegrounds (میدانهای نبرد بازیکن ناشناخته) است و ظاهرا هیچ ارتباطی با محتوای آن ندارد. اما حقیقتا دلیل خوبی پشت انتخاب این اسم وجود دارد. خالق این بازی، برندن گرین، یک گیمر حرفهای و پروپاقرص است و نام مستعاری که در بازیهای آنلاین برای خود استفاده میکرد Player Unknown (بازیکن ناشناخته) بوده. حالا همهچیز منطقیتر به نظر میرسد. این بازی توسط برندن گرین ساخته شده و این شخص بیشتر از هر کسی در شکلگیری گیمپلی و سبک کلی بازی تاثیرگذار بوده است. پس زیاد دور از ذهن نیست که به رویای روزهایی که در گیمنتهای برزیل مشغول بازی کردن Delta Force با اسم Player Unknown بوده رنگ واقعیت ببخشد و این بازی را به نام همان گیمر جوانی که آرزوی ساخت یک بازی پرطرفدار بتل رویال را در سر میپرورانده، به ثبت برساند.
نادرترین آیتم درون بازی پابجی
کمیابترین آیتم در بازی پابجی نه یک سلاح بسیار قوی و نه یک اتومبیل منحصربهفرد و متفاوت است. بلکه یک دستمالسر (Bandana) قرمزرنگ است که آخرین بار طی گزارشی در سایت کوتاکو اعلام شد که یک بازیکن با پرداخت ۱۰۰۰دلار واقعی، آن را درون بازی از یک بازیکن دیگر خریده است. این دستمالسر در ابتدا جزو آیتمهای موجود در باندل نسخهی پیشخرید بازی قرار گرفته بود و در همان روزهای اول در بعضی از جعبههای تجهیزات پیدا میشد. اما رفته رفته این آیتم از جعبهها حذف شد و حالا احتمال بسیار کمی وجود دارد که در یکی از جعبهها آن را پیدا کنید. این اتفاق دستمالسر قرمز درون بازی را به نادرترین آیتم پابجی تبدیل کرده است. اگر روزی به صورت اتفاقی آن را در جایی از بازی پیدا کردید، بدانید که شانس زیادی با شما همراه بوده.
بیشترین تعداد بازی به طور همزمان
بازی PUBG طی همان روزهای ابتدایی انتشارش توانست رکورد بیشترین تعداد بازی به طور همزمان را برای خود به ثبت رساند و تا به امروز هم آن را حفظ کرده است. در دسامبر سال ۲۰۱۷ که مدت زیادی از انتشار بازی نمیگذشت، ۳.۱۰۶.۳۵۸نفر به طور همزمان پابجی بازی میکردند. نکتهی جالبتر ماجرا این است که بعد از مدتی در سپتامبر همان سال، پابجی رکورد خود را شکست. امروز بعد از گشت بیشتر از ۳ سال از انتشار بازی پابجی در سال ۲۰۱۷، همچنان در صدر جدول بیشترین بازیکنان همزمان قرار دارد و همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، اختلاف بسیار زیادی با جایگاه دوم لیست (Dota 2) دارد.
Winner Winner Chicken Dinner!
شاید از خود بپرسید که چرا جملهی بالا ترجمه نشده؟ این جمله در واقع یک ضربالمثل انگلیسی است که در بازی پابجی بعد از به دست آوردن پیروزی روی صفحه به نمایش در میآید و ترجمهی آن جایی در میان فرهنگ زبان فارسی ندارد. این ضربالمثل نخستین بار در دوران افسردگی بزرگ استفاده شد. یک دورهی چند ساله در دههی ۱۹۳۰ میلادی که در آن جوامع غربی دچار بحران اقتصادی بسیار شدیدی شده بودند.
در این زمان که مشاغل وضعیت نابسامانی داشتند، مردم برای پول درآوردن به قمار کردن روی آورده بودند. از همین رو هرکس در قمار برنده میشد، به این معنا بود که قدرت خرید یک مرغ برای شام را خواهد داشت. بحران اقتصادی اروپا و آمریکا به همراه افسردگی بزرگی که روی کشورهای غربی سایه انداخته بود تمام شدند و به تاریخ پیوستند. اما ضربالمثل “Winner Winner Chicken Dinner” برای همیشه در فرهنگ غرب باقی ماند. این ضربالمثل به این معناست که “تو برنده شدی، میتونی واسه شامت مرغ بخری”.
ماجرای اسم مپ Erangel در بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds
Erangel اولین و شناخته شدهترین نقشهی بازی پابجی است. سوالی که همیشه برای بازیکنان وجود داشته، این است که این اسم صرفا ساختگی است یا معنای خاصی دارد؟ ماجرا از این قرار است که برندن گرین معرفترین نقشهی بازی را به یاد دخترش نامگذاری کرده است. نام دختر او ارین (Eryn) است و با اضافه کردن واژهای انجل (Angle به معنای فرشته) به آن، کلمهی ساختگی ارینجل (Erangel) ساخته میشود که اسم یکی از معروفترین مکانهای موجود در دنیای بازیهای ویدویی است. مکانی که میلیونها بازیکن در آن برای زنده ماندن جنگیدهاند و بارها اسمش را بدون اینکه معنایش را بدانند، به زبان آوردهاند.
باتهای پابجی موبایل
اگر تا بهحال پابجی موبایل بازی کرده باشید، میدانید که در قسمتهایی از بازی و نقاطی از نقشهها، باتهایی (هوش مصنوعی در قالب بازیکن) قرار گرفتهاند که بات بودن آنها از رفتار و نحوهی بازی کردنشان پیداست. بهتر است بدانید که آنها بازیکنان مزاحم یا به اصطلاح هکر نیستند. بلکه هوشهای مصنوعی ساخته شده توسط سازندگان هستند که عمدا در تیراندازی ضعیف عمل میکنند. اما چرا وجود باتهای اینچنینی در بازیای که بازیکنان زیادی دارد الزامی است؟ آنها در واقع در سرورهایی که بازیکنان موجود در آن سطوح پایینتری (پایینتر از ۱۰) دارند، حضور پیدا میکنند تا بازی برای تازهواردها سادهتر باشد. اما عدهای هم معتقدند که این باتها از آنجایی که هوش مصنوعی پایینی دارند و برای احمق بودن طراحی شدهاند، لذت تجربهی بازی را کاهش میهند و اکشنهای بازی عملا در سطحهای اولیه وجود ندارند.
تبلیغات پابجی
کمپانی مادر استودیوی سازندهی پابجی یعنی شرکت Bluehole هیچ پولی برای تبلیغ نسخههای کنسولی و کامپیوترهای شخصی بازی PUBG خرج نکردند. آنها معتقد بودند شایع شدن بازی در میان گیمرها و افزایش شهرت آن از طریق معرفیهای شخصی به شخص دیگر، به قدری خوب عمل میکند که نیازی به خرج کردن برای تبلیغات نخواهند داشت. در واقع این شیوهی تبلیغ بازی کاملا کارآمد واقع شد و از آمارها پیداست که پابجی به موفقیت تجاری عظیمی دست پیدا کرد. سیاست تبلیغات پابجی موبایل اما متفاوت بود. PUBG Mobile یکی از معدود بازیهای موبایلی است که تبلیغات آن به صورت تلوزیونی در هند پخش شد. مواردی از این قبیل نشان میدهند که بازی پابجی به چه اندازه بین مردم جهان جا افتاده و همه به خوبی از آن استقبال کردهاند.
Pochinki واقعیه!
اگر پلیر پابجی باشید، به معنای آن است که بارها در نقشهی Erangel بازی کردهاید. و اگر بارها در این نقشه بازی کرده باشید، نیازی به توضیح دربارهی Pochinki نیست. Pochinki اسم یک مکان در نقشهی Erangel است که بافت شهری پر از ساختمانهای متروکه دارد. اکثر پلیرها از ساختمانهای خالی و چندطبقهی این محله برای مخفی شدن و جمعآوری آیتم استفاده میکنند و به خوبی ساختمانهای آن را میشناسند. حقیقت این است که در روسیه چندین آبادی و شهر کوچک با این اسم وجود دارد و یک ساختمان در قسمت دیگری از همین نقشه وجود دارد که از روی موزهی خانگی نویسندهی معروف Yasnaya Polyana ساخته شده است. همچنین ساختمان خانهی لئو تولستوی (Leo Tolstoy) هم از جمله ساختمانهای متروکهی درون بازی است که از روی ساختمانهای معروف ساخته شدهاند.
بازی پابجی میتواند به مدت ۱۰۰ سال شما را بن کند!
تقلب کردن در سرتاسر دنیا در هیچ حرفه و فعالیتی تحمل نخواهد شد و بازی پابجی هم مثل خیلی دیگر از بازیها از این قاعده مستثنا نیست. خیلی از بازیکنانی که در بازی پابجی برخلاف شرایطی که حین ورود به بازی برای رعایت کردنشان متعهد شدهاند، تقلب کردهاند و کدها و ابزارهای غیرقانونی را مورد استفاده قرار دادهاند، گاها تا ۱۰۰ سال از بازی بن شدهاند و دیگر قادر به بازی کردن نخواهند بود.
اگر احیانا خواسته یا ناخواسته به جای اینکه باگهای بازی را گزارش دهید، آنها را مورد سوءاستفاده قرار دادید و خود را در موقعیت برتری نسبت به دیگر بازیکنان قرار دادید، به این معناست که شرایط منصفانه و قانونی بازی را زیرپا گذاشتهاید و مستحق آن هستید که ۱۰۰ سال بازی از دسترس شما خارج شود. فراموش نکنید به نوههای خود سفارش کنید که به جای شما از بازی خریداری شدهتان لذت ببرند!
بازی PUBG بیشتر از سه سال است که به انتشار رسیده و تا به امروز بیش از ۱۰ بهروزرسانی کامل برای آن منتشر شدهاند که در مجموع شامل محتویات بسیار زیادی میشوند. از سلاحها و آیتمها و وسایل نقلیهی جدید گرفته، تا مودهای مختلف و رویدادهای ویژهای که در مناسبتهای خاص و فصلهای مختلف عرضه میشوند و تجربهی جدیدی را در بازی رقم میزنند. در این میان حتی چهرههای جدید و کاراکترهای متنوعتری هم به بازی اضافه شدهاند که به طور کلی ظاهر بسیار متفاوتی نسبت به روزهای اول پابجی، به بازی بخشیدهاند.
بازی پابجی از معدود بازیهای بتل رویال و تماما آنلاینی است که به صورت free to play منتشر نشد و پیش از تجربه باید آن را خریداری کنید. با این وجود، باز هم بازیکنان زیادی به سمت آن جلب شدند و رایگان نبودن بازی اصلا در مقایسه با رقیبهای رایگان آن مثل بازی Fortnight در عملکرد آن تاثیری نداشت. سازندگان بازی از همان روزهای نخست توسعهی آن که با یک تیم ۳۵ نفری در دفتری در کرهی جنوبی درحال ساخت آن بودند، برنامه داشتند که به صورت طولانی مدت طی سالها از بازی خود پشتیبانی کنند. استودیوی PUBG Corporation کاملا به وعدهی خود عمل کرد و بازی در تمام این مدت به نحو احسن مورد پشتیبانی قرار گرفته و هر ماه، محتویات بسیار جذاب و رایگان برای آن منتشر شدهاند که به نوبهی خود موجب برگشتن بازیکنانی میشود که پس از مدتی از آیتمهای تکراری بازی خسته شدهاند و تنها انتشار آیتمهای جدید است که آنها را راضی نگه میدارد.
به طور کلی باید اعتراف کرد که پابجی یک بازی آنلاین معمولی نبود. بلکه یک موج انقلابی در صنعت بازی بود که با انتشار خود تاریخچهی آن را به دو بخش تقسیم کرد. پابجی موجب ظهور ناگهانی بازیهای سبک بتل رویال شد و تا سالها در جایگاه پرچمدار پرمخاطبترین ژانر بازیهای ویدیویی خواهد ایستاد.
چند فکت دیگر از بازی پابجی که باید بدانید
شاید ۱۰ حقیقتی که در بالا از آنها به عنوان رازهای و نکات جالب توجه بازی PUBG یاد کردیم، مهمترین حواشی حول این بتل رویال محبوب باشد. اما در ادامهی این مقاله، قصد داریم به چند فکت دیگر از این اثر اشاره کنیم که شاید برای شما نیز جالب توجه باشد:
- واحد پولی درون بازی که برای خرید آیتمهای مختلف استفاده میشود UC نام دارد که در حقیقت مخفف Unknown’s Cash به معنای ارز ناشناخته است.
- بازی پابجی رکورد خودش را که در سمپتامبر همان سال ثبت کرده بود، شکست و حتی امروز هم جزو پنج بازی با بالاترین تعداد پلیر است.
- پناهگاههای زیرزمینی درون بازی پابجی که با آذوقهها و آیتمهای متعددی پر شدهاند، در حقیقت از روی انبارهای رها شدهی سلاحهای هستهای در شهر فئودوسیای اوکراین ساخته شدهاند.
- Yasnaya Polyana هم یکی دیگر از نقاط معروف موجود در نقشههای بازی است که از روی خانهی نویسندهی معروف لئو تولستوی ساخته شده است. خانهای که زمانی تولستوی در آن زندگی میکرده و حالا به یک موزه تبدیل شده.
- The Dicia بهترین ماشینی است که میتوانید در بازی پابجی پیدا کنید. این ماشین سرعت و امنیت بسیار بالایی دارد و همچنین ظرفیت مسافت قابل طی شدن برای آن نیز از ماشینهای دیگر بیشتر است. ماشین The Dacia بهترین انتخاب برای تیمهای 4نفره است تا با سرعت زیادی با آن فرار کنید یا خود را به قسمت دیگری از نقشه برسانید.
- صدای پایی که در بازی میشنوید در حقیقت نمایانگر دشمنان نزدیک به شماست. بازی پابجی از صدای 360درجهی 7.1 کاناله برخوردار است و به راحتی تنها با شنیدن صدای پای دشمنان میتوان مکان پنهان شدن آنها را پیدا کنید.
- رویال پس بازی پابجی در همان هفتهی نخست انتشارش درآمد فروش بازی پابجی را ۵ برابر کرد و باعث شد سود کمپانی Bluehole به چیزی در حدود ۳۶۵ برابر برسد.
- تعداد پلیرهای بازی پابجی موبایل بسیار بیشتر از تعداد پلیرهای این بازی روی کامپیوترهای شخصی است.
- اگر شما بدون کشتن حتی یک دشمن در یک مچ پیروز شوید، بازی تگ Pacifist به معنای صلح طلب را به شما میدهد.
- یک گلولهی KAR 98 پس از طی کردن یک مسافت 300 متری، به سمت پایین کشیده میشود.
- پابجی از همان زمانی که به صورت دسترسی زودهنگام در دسترس پلیرها قرار گرفته بود، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بود. پابجی اولین عنوانی بود که توانست رکورد پلیرهای همزمان بازی Dota 2 را بشکند و تا به امروز نیز 9 جایزهی مهم کسب کرده و میتوان آن را یکی از پر افتخارترین بازیهای استیم دانست.
- طبق تحقیقی که SuperData به انجام رسانده است، بازی پابجی در ماه آپریل بیش از 34 میلیون دلار آمریکا به فروش رسانده و هماکنون جزو 10تا از پرسودترین بازیهای تاریخ محسوب میشود. بازی پابجی از عناوین محبوبی مثل Overwatch و Counter-Strike: Global Offensive نیز از لحاظ مقدار سودآوری پیشی گرفته است.
- یکی از حقایق جالب و منحصر به فرد بازی پابجی این است که وقتی درون آب قرار گرفتهاید، هیچ گلولهای به شما اصابت نخواهد کرد.
- در نقشهی Military Bases با بالا رفتن از پل قرار گرفته بین دو پایگاه و صعود به بالاترین نقطهی آن در کمال تعجب میتوانید به آنسوی جزیره منتقل شوید.
- سلاحهای گروه SMGها نسبت به اسالت رایفلها (AR) سرعت شلیک بیشتری دارند و از این بابت انتخاب بهتری نسبت به اسالت رایفلها محسوب میشوند.
- سلاح AWM تنها اسلحه در بازی پابجی است که میتواند تنها در یک شلیک، دشمنی با کلاهخود لول 3 و durability کامل را بکشد.
- اگر به دنبال پرطرفدارترین اسکین اسلحه در بازی پابجی موبایل هستید بهتر است بدانید که Glacier M416 محبوبترین و پرتقاضاترین اسکین اسلحه در بازی پابجی موبایل است.
- مود Payload دارای یک گلیچ جالب است که به شما اجازه میدهد بیشتر از یک منور (Flare Gun) با خود به همراه داشته باشید.
- مالک اصلی بازی پابجی کمپانی Blue Hole است. عدهای به اشتباه کمپانی Tencent را مالک این بازی میدانند. Tencent تنها یکی از شریکهای کمپانی Blue Hole است که سهام مشخصی را از این شرکت خریداری کرده.
- بازیکنان پس از رسیدن به سطح 10 یک کارت رایگان Player Rename دریافت میکنند. شما با استفاده از این کارت میتوانید به صورت رایگان اسم خود را در بازی تغییر دهید.
در این مقاله، ما به چیزی در حدود ۳۰ حقیقت جالب از بازی پابجی اشاره کردیم؛ آیا شما میتوانید رازها و حقایق بیشتری از این اثر را فاش کنید؟ اگر به نکتهی جالب توجهی از این بازی برخوردید، حتما در قسمت دیدگاهها برای سایر کاربران نیز به اشتراک بگذارید.
این بازی علاوه بر رایانههای شخصی، برای کنسولهای پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان در دسترس قرار گرفته است که کنسولهای نسل نهمی سونی و مایکروسافت نیز قادر به اجرای آن هستند.
علاوه بر تفاوت در ویژگیهای گرافیکی و بصری، بنابر دلایل تکینکی برخی مکانیزمهای بازی و محتویات آن دارای تفاوت چشمگیری است.
برخلاف نسخهی موبایل PUBG که رایگان است، برای نسخهی اصلی آن باید ۳۰ دلار هزینه کنید؛ با این وجود، کاربران ایکسباکس گیم پس به صورت رایگان به بازی پابجی دسترسی دارند.
این نام خلاصه شدهی PlayerUnknown’s Battlegrounds نام کامل بازی است. اتفاقا در ادامهی این مقاله، به یک حقیقت جالب در مورد اسم بازی پابجی اشاره کردهایم.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید