شاید Lords of the Fallen و The Surge در سبک خود بهترین نباشند اما تلاش آنها برای رسیدن به یک اثر ایدهآل ستودنی است. حالا Deck 13 قصد دارد تا با The Surge 2 نظر طرفداران آثار سری Souls را به سوی خود جلب کند.
وقتی صحبت از بازیهای نقش آفرینی به میان میآید، بیشک نام سری Dark Souls به ذهن بازیکنان خطور میکند. مجموعهای که به خاطر ترکیب عالی مکانیزمهای گوناگون و گیمپلی جذابش، فارغ از دستاوردها و موفقیتهای فراوانی که برای سازندگان خود به همراه آورد، به یکی از تاثیرگذارترین آثار ویدیویی سبک نقش آفرینی تبدیل شد و المانهای نوینی را در سبک خود تعریف کرد. مکانیزمهایی همچون مبارزات سخت و طاقت فرسایی که کشتن یک دشمن ساده حسابی کاسه صبرتان را لبریز میکند و در طرف دیگر، اتمسفر منحصر به فردی که شما را برای مدت طولانی به خود میخکوب میکند. با عنایت به این موضوع، بدیهی است که دارک سولز به عنوان منبع الهام بسیاری از عناوین ویدیویی نقش آفرینی قرار گیرد و گاهی اوقات سازندگان به شکل و شمایل مختلفی، آثاری مشابه به این مجموعه خلق کنند.
نسخه اول سری The Surge یک تقلید کورکورانه از سری دارک سولز نبود!
Lords of the Fallen از جمله عناوینی است که استودیوی آلمانی «دک 13» (Deck 13) با استفاده از فرمول سری دارک سولز و الهام گیری از آن، اقدام به ساخت و عرضه بازی کرد. در حالی که در بررسیها و بازخوردهای این اثر، ضد و نقیضهای فراوانی به چشم میخورد و این عنوان آنطور که باید و شاید به جایگاه اصلی خود نرسید، اما در مجموع آن را نمیتوان یک تقلید کورکورانه از سری دارک سولز دانست. با این حال، اگرچه دک 13 با توسعه این اثر تا حدودی طعم شکست را چشید، ولی به خوبی با ساختههای استودیوی فرام سافتور آشنا شد و تجربههای مختلفی در این زمینه کسب کرد که بعدها با ایدههای خوب و نوآوریهای تحسین برانگیز، بار دیگر به سراغ مجموعه محبوب Dark Souls رفت و از آن الهام گرفت. این اقدام در نهایت به ساخت یک IP جدید به نام The Surge ختم شد.
The Surge عنوانی علمی تخیلی در ژانر اکشن نقش آفرینی است که با وجود الگو برداری از سری دارک سولز، اشتباهات پیشین سازندگان را تکرار نکرده و به لطف ویژگیهای جالب و جدیدی که در خود جا داده، تا حدودی تجربه لذت بخش و هیجان انگیزی را تقدیم بازیکنان میکند. از بسیاری جوانب، وجه تمایز زیادی میان این بازی و مجموعه دارک سولز دیده میشود که باید آن را جزء نقاط قوت بازی بدانیم! البته، این بدان معنا نیست که در این عنوان رگههایی از سری Dark Souls وجود ندارد، ولی بر خلاف Lords of The Fallen، حس نوآوری و خلاقیت استودیوی دک 13 در روند ساخت و توسعه The Surge گل کرد تا این اثر از منبع الهامش فاصله زیادی بگیرد. زمانی که این عنوان در اختیار بازیکنان قرار گرفت، تعداد زیادی از منتقدان به تحسین ایدههای نوین آن پرداختند و با اینکه بازی از حیث روایت داستان با مشکلات کمی هم دست و پنجه نرم نمیکرد، اما در کل این اثر را به خاطر کمپین طولانی، تنوع قابل قبول محیط و از همه مهمتر گیمپلی جذابی که واقعا برگرفته از هیچ عنوان مشابهی نبود، یک بازی سرگرم کننده معرفی کردند.
در پی این موفقیت، استودیوی دک 13 به ساخت دنباله این بازی امیدوار شد و سرانجام در بهمن ماه سال 96 شاهد تایید رسمی و تا حدودی معرفی نسخه دوم این عنوان بودیم. آنطور که به نظر میرسد، The Surge 2 قصد دارد ضعف در روایت داستان نسخه قبلی خود را برطرف کند و به کمک راهکارهای جدید از جمله جهان عظیمتر، مراحل متنوع، سیستم مبارزات پیشرفته و درجه سختی بهبود یافته بار دیگر دنیای آلوده به گازهای سمی و شیمیایی در آینده نزدیک را به تصویر بکشد. پیش از اینکه درباره داستان بازی The Surge 2 صحبت کنیم، بهتر است ابتدا به طور خلاصه با داستان نسخه قبلی آشنا شوید. قسمت نخست The Surge در دورهای از آینده نزدیک جریان دارد که فعالیتهای مداوم کارخانه و انتشار گازهای سمی زندگی در این کره خاکی را عملا غیرممکن کرده و زمین به جایی غیرقابل سکونت تبدیل شده است. در این بین، برخی شرکتها و سازمانها به عنوان ناجی جهان، به دنبال نجات زمین و پایان دهی به مشکلات اساسی زیست محیطی هستند که CREO به عنوان یک شرکت دولتی، این وظیفه سنگین را به دوش میکشد. از طرفی، شخصیت اصلی بازی به نام وارن که گذشته خیلی سختی داشته و به نوعی انواع اقسام مشکلات را در طول زندگی خود تحمل کرده، به استخدام این شرکت درمیآید تا تحت یک عمل جراحی، به لباسهای مخصوصی مجهز شود. این عمل به خاطر مشکلات فنی تجهیزات به درستی پیش نمیرود و وارن پس از یک دوره بیهوشی کوتاه، در جایی دوباره به هوش میآید که رباتهای غول پیکر هم قصد جان او را کردهاند.
داستان بازی The Surge 2 چند ماه پس از وقایع نسخه قبلی روایت میشود.
حال، داستان بازی The Surge 2 نیز دنبالهای بر قسمت پیشین خواهد بود. به عبارتی، داستان این عنوان چند ماه پس از حوادث نسخه قبلی روایت میشود، با این تفاوت که دیگر خبری از یک شخصیت مثبت یا همان قهرمان داستان و محیطهای صنعتی نیست و روایت داستان به خاطر ساختار گیمپلی بازی، کمی فرق کرده است. هدف اصلی سازندگان در نسخه دوم The Surge این است که گزینههای متعددی را در اختیارتان قرار دهند و شما را صرفا وادار به طی یک خط داستانی یکسان نکنند. بدین منظور، از همان ابتدا میتوانید شخصیت اصلی بازی را بر اساس جنسیت، نژاد، چهره و سایر موارد به دلخواه خود خلق کنید و متناسب با تصمیماتی که در طول بازی میگیرید، خط داستانی را به طرق مختلفی هدایت کنید. جالب اینجاست بسته به اینکه چه شخصیتی خلق کردهاید، مسیر تکامل داستان کمی متفاوت خواهد بود! البته، این بدان نیست که بازی چند پایان مختلف دارد و در مجموع همه بازیکنان با یک پایان مشخصی رو به رو خواهند شد ولی گفته شده شخصیتها روی گزینههای موجود در پیشبرد گیمپلی بازی نقش بسزایی خواهند داشت.
خبری از محیطهای صنعتی و تکراری نیست و این بار باید به شهر Jericho City سفر کنید؛ پارکهای جنگلی، بندر متروکه و سازههای زیرزمینی بخشهایی از جهان عظیم بازی هستند.
از طرفی، اگر جهان نسخه قبلی این سری چندان باب میلتان نبوده، نگران نباشید چرا که این بار نشانهای از محیطهای صنعتی، کارخانههای متروکه و فلزهای غول پیکر زنگ خورده نیست و شما این بار به شهر Jericho City سفر میکنید. جایی که از حیث وسعت، بزرگتر از نسخه اول بوده و اینبار به لطف وجود مناطق متعدد، از نظر بصری چندان تکراری به نظر نمیرسد. در حالی که تنوع پایین جهان نسخه نخست، مشکلاتی را برای بازی به همراه آورده بود و برخیها آن را نقطه ضعف بازی میدانستند، اما شهر جدید جریکو شباهتی با جهان نسخه قبلی ندارد و به اذعان سازندگان، دنیای The Surge 2 به طور کلی اصلاح شده است. همانطور که میدانیم، ماندن در یک محیط صنعتی لطمه بزرگی را به این مجموعه وارد میکند که شاید جبران آن برای استودیوی دک 13 امکان پذیر نباشد. از این رو، شهر جریکو به لطف وجود پارکهای جنگلی وسیع، متنوعتر و سرسبزتر از نسخه پیشین است که سازندگان همین سبز بودن دنیای بازی را جزء نقاط مثبت ساخته خود میدانند. در تریلرهای منتشر شده از بازی، مناطق جنگلی، بنادر قدیمی و سازههای زیرزمینی به زیبایی هرچه تمام نمایش داده میشوند که تنوع بالای دنیای این اثر را به خوبی به رخ میکشد.
علاوه بر تنوع محیط، دنیای The Surge 2 برای اینکه انتخابهای بیشتری را در گیمپلی برای بازیکنان فراهم کند، به طور پیوسته و پویا طراحی شده و به نوعی یک اثر جهان باز به شمار میرود. از این رو، میتوانید به طور آزادانه در محیطهای مختلف بازی چرخ بزنید و از مکانهای متنوع بازی دیدن کنید و یا به تعامل با NPCها و دشمنان بپردازید. اینکه کجا میروید و چه کاری انجام میدهید، کاملا به تصمیم خودتان بستگی دارد و همه بازیکنان یک خط ثابت و مشخص را طی نمیکنند. برای تحقق هرچه بهتر این موضوع، استودیوی دک 13 نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با افزایش جذابیت بازی، شما را به طی ماموریتهای فرعی و گشت و گذار در این محیط شهری تشویق کند تا صرفا به فکر طی پی در پی مراحل اصلی و اتمام سریع کمپین نباشید. موضوعی که اگر به درستی روی بازی پیاده شود، قطعا حس و حال یک اثر نقش آفرینی را به بهترین شکل ممکن به بازیکن منتقل خواهد کرد.
حال که صحبت از مراحل و ماموریتهای بازی شد، بد نیست به گیمپلی این عنوان هم اشاره کنیم. همانطور که میدانید، گیمپلی در آثار سبک نقش آفرینی، جایگاه مهمی دارد. با عنایت به این موضوع، خوشبختانه گیمپلی قسمت اول بازی The Surge علی رغم مشکلاتی که داشت، در کل جذاب و مهیج بود که البته بازی این موفقیت خود را مدیون سیستم مبارزات عالی و وجود ایدههای نو در آن است. با این حال، گیمپلی بازیهای نقش آفرینی آن هم آثاری که سری دارک سولز را سرمشق خود قرار دادهاند، فقط و فقط به سیستم مبارزات محدود نمیشود و نبرد با دشمنان، طراحی باسها و تنوع بالای دشمنان به همراه هوش مصنوعی قوی در ارائه یک گیمپلی ناب و بینقص هم نقش دارند که استودیوی دک 13 به خوبی به این موضوع آگاه است و گیمپلی بازی The Surge 2 دستخوش تغییرات زیادی شده است. بگذارید بیشتر به این مسئله بپردازیم. نحوه به دست آوردن تجهیزات از جمله زره و سلاح در نسخه اول این مجموعه ایده جالبی داشت، به طوری که باید با تکه تکه کردن قسمتهای مختلف بدن دشمنان، سلاح و زره مخصوص به خودتان را خلق میکردید. این ویژگی باعث میشد تا برای خلق یک سلاح و زره جدید، بخشهای گوناگون دشمن خود را هدف بگیرید و با تمرکز روی آن قسمتها، زره و سلاح را از بدن او جدا کنید.
حال، ظاهرا نسخه دوم The Surge نه تنها به این ویژگی مثبت پایبند میماند، بلکه مطابق انتظار شاهد تکامل آن نیز خواهیم بود. به عبارتی، این بار زمانی که عضوی از بدن دشمن را قطع میکنید، او با ظاهرا جدید خود همچنان به مبارزه با شما ادامه میدهد و این بار شما را با چالشهای جدیدی رو به رو میکند.
در طرف دیگر، یکی از ویژگیهای خوب The Surge درجه سختی بازی است که ارتباط مستقیمی با هوش مصنوعی دارد. به گفته استودیوی دک 13، هوض مصنوعی دشمنان در نسخه دوم در بسیاری از موارد ارتقا یافته و دشمنان باهوشتر و سریعتر از همیشه سد راه شما میشوند و تلههای چالش برانگیزی را برای نابودی شما ایجاد میکنند. بنابراین، با اینکه نسخه پیشین بازی به اندازه کافی سخت و دشوار بود، فرار از دست دشمنان و نبرد با باسها یک گام دیگر سختتر شده و قطعا مهارت و دقت شما را به چالش خواهد کشید. اینبار برای نابودی باسها، باید بیش از پیش روی حرکات آنها توجه کنید و سریع نقطه ضعف آنها را دریابید، چرا که در غیر این صورت، راهی جز تکرار مرحله و بازگشت به عقب ندارید! البته، خیلی هم نگران این نبردهای سخت نباشید زیرا نحوه رویایی شما با دشمنان و نبردهایی که در طول بازی انجام میدهید، درجه سختی بازی را تغییر میدهد. به همین خاطر، دیگر خبری از تغییر درجه سختی از بخش تنظیمات نیست و این موضوع به طور قابل ملاحظهای بهتر شده است. علاوه بر بهبود این مورد، خوشبختانه تعداد کلاسهای سلاح از عدد 5 به عدد 10 رسیده و هماکنون تجهیزات و زرهها در بازی The Surge 2 از تنوع خوبی برخوردار خواهند بود. همچنین، سیستم شخصی سازی و ارتقاء اسلحه و پوشش موضوعی نیست که این عنوان با آن بیگانه باشد و مشابه نسخه قبلی، با پیشروی در خط داستانی میتوانید سلاح و تجهیزات خود را ارتقا دهید تا در هنگام نبرد با باسهای قویتر، قویتر ظاهر شوید. البته، سیستم شخصی سازی The Surge 2 فاصله زیادی با نسخه پیشین خود گرفته و روشهای مختلف و جدیدی برای مدیریت کاراکتر، زره و سلاح ارائه میکند.
کمپین بازی طولانیتر از نسخه نخست The Surge خواهد بود.
موضوعی که این روزها به کرات در بازیهای گوناگون دیده میشود، سیستم پرداخت درون برنامهای و لوت باکسها است که در حال حاضر به بخش جدایی ناپذیر از اکثر بازیهای ویدیویی تبدیل شده. با این حال، خوشبختانه The Surge 2 هیچگونه لوت باکس و سیستم پرداخت درون برنامهای را در خود جای نداده و شما در بخش شخصی سازی نیازی به خرج کردن پول واقعی ندارید. به عبارتی، هرچند فروشندههایی درون بازی حضور دارند که مشابه سایر بازیهای نقش آفرینی، به ازای دریافت واحد پول بازی، آیتمهایی را در اختیار شما قرار میدهند اما هیچ بازیکنی نمیتواند چیزی را با استفاده از پول واقعی خریداری کند. یکی از نکاتی که در نسخه اول بازی The Surge توجه بازیکنان را به خود جلب کرده بود، مدت زمان گیمپلی و خط داستانی آن بود که بازیکنان برای اتمام ماموریتهای اصلی و بدون ورود به مراحل فرعی، به چیزی در حدود 25 ساعت زمان نیاز داشتند. حال، گویا The Surge 2 مثل گذشته از حیث محتوا ایرادی ندارد و به گفته کارگردان بازی، این عنوان بسیار طولانیتر از نسخه قبلی خواهد بود. از آنجا که دنیای بازی به صورت جهان باز طراحی شده، طولانی بودن بخش کمپین چندان هم دور از انتظار نیست اما این طولانی بودن، زمانی جای خوشحالی دارد که بازی گیمپلی یکنواختی ارائه نکند و مبارزه با باسها، گشت و گذار در بازی و طی کردن ماموریتهای مختلف در هر زمان و مکانی حس و حال هیجان انگیزی را به بازیکن القا کند.
از حیث گرافیک فنی و بصری، هنوز تریلرهای زیادی از بازی منتشر نشده و نمیتوانیم با قاطعیت در اینباره صحبت کنیم. با این وجود، بازی The Surge 2 توسط موتور «فلج» (Fledge) توسعه مییابد که قدرت این موتور سازنده پیشتر در نسخه اول مجموعه به تصویر کشیده شده و به طور قابل توجهی انتظارات را از یک اثر نقش آفرینی برآورده کرده است. از آنجا که محیط نسخه دوم بازی به طور کلی تغییر یاقته و به جای فلزهای زنگ خورده و محیط صنعتی با یک دنیای سرسبز و چشم نواز سر و کار داریم، دک 13 روی ارتقا و بهبود موتور فلج نیز تمرکز کرده که این موضوع نوید یک بازی خوب و با کیفیت را میدهد. اگر قصد تجربه بازی The Surge 2 روی کنسولهای میان نسلی ایکسباکس وان ایکس و پلیاستیشن 4 پرو را دارید، بد نیست بدانید که این عنوان روی این مدلها نیز بهینه میشود و جلوههای بصری آن به نسبت کنسولهای معمولی بهتر خواهد بود اما ظاهرا اجرای بازی در رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه کمی بعید به نظر میرسد.
به طور کلی، امیدواریم که The Surge 2 اصالت نسخه قبلی خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کند و با شاخ و برگ دادن به ایدههای نوآورانه خود و ارائه یک تجربه مفرح از سبک نقش آفرینی، لذت زیادی را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد. با احترام به تمامی دیدگاهها، مجموعه The Surge پتانسیل خوبی دارد که امکان پیشرفت آن کاملا مشهود است. در صورتی که سازندگان کمی بیشتر روی روایت داستان و شخصیت پردازی تمرکز کنند و در طراحی مراحل متنوع و باسهای گوناگون دقت بیشتری به خرج دهند، میتوان آینده درخشان و موفقی را برای این مجموعه دید.
در پایان، گفتنی است که بازی The Surge 2 به جز سال 2019 میلادی، تاریخ انتشار دقیقتری ندارد و این عنوان در ادامه امسال توسط شرکت «فوکس هوم اینترکتیو» (Focus Home Interactive) روی سه پلتفرم ایکسباکس وان، پلیاستیشن 4 و رایانه شخصی مبتنی بر سیستم عامل ویندوز عرضه خواهد شد. فراموش نکنید که این بازی در مراسم E3 2019 حضور دارد و سازندگان در کنار ارائه اطلاعات تکمیلی، قول دادهاند که تریلر جدیدی از گیمپلی بازی را به هواداران نمایش دهد. از این رو، ممکن است که در انتهای آن، شاهد تعیین زمان دقیق عرضه بازی باشیم.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید