نگاه اولیه به بازی Thick as Thieves
دزدی گروهی
وارن اسپکتور (Warren Spector)، اسطوره طراحی بازی که بیشتر بهخاطر پیشگامبودن در ژانر Immersive Sim شناخته میشود (بهویژه با بازی Deus Ex و قبل از آن بازی Ultima Underworld)، این بار قصد دارد این ژانر را به شکلی مدرن و جدید معرفی کند: چندنفره. نتیجه این تلاش، بازی Thick as Thieves است؛ یک بازی چهار نفره، PvPvE و اکشن-مخفیکاری که یادآور عنوان کلاسیک تکنفره بازی Thief: The Dark Project محصول 1998 است، اما ویژگیهای مدرن مانند کراسپلی بین PC و کنسولها را برای مخاطبان امروزی اضافه میکند.
اسپکتور در این رابطه توضیح میدهد:
ما میخواستیم یک بازی اکشن-مخفیکاری بسازیم، نه فقط یک بازی مخفیکاری با ریتم کند
گرگ لوپیکولو (Greg LoPiccolo)، کارگردان بازی اصلی Thief در استودیوی معروف Looking Glass، به همراه تیمی از توسعهدهندگان جوان به رهبری دیوید مکدونا (David McDonough)؛ طراح ارشد، در این پروژه با اسپکتور همکاری میکنند. مکدونا درباره تجربه چندنفره بازی میگوید:
این یک بازی دزد در برابر دزد است؛ رقابتی از جنس زیرکی و مهارت. چه میشود اگر رقبای شما فقط نگهبانها و تلهها نباشند؟
دنیای بازی Thick as Thieves بهطور مستقیم از بازی Thief الهام نگرفته، اما برای طرفداران این سری آشنا خواهد بود. این بازی در یک کلانشهر تاریخی-تخیلی در اوایل عصر مدرن جریان دارد که از مناطق شمالی بریتانیا الهام گرفته شده است. ترکیب تکنولوژی و جادو نیز در این دنیا نقش پررنگی دارد. در این شهر، فکشنها و NPCها درگیر نبردهای قدرت هستند و بازیکنان (دزدها) میتوانند با این نیروها متحد شوند یا علیه آنها عمل کنند. هنگام ورود به هر مسابقه، بازیکن میتواند یکی از چهار آرکیتایپ کاراکتر را انتخاب کند. تیم Otherside Entertainment به رهبری وارن اسپکتور از بهکار بردن واژه “کلاس” برای این شخصیتها خودداری کردهاند. بازیکنان با پیشروی در بازی و فعالیت در بخش Meta Game میتوانند جوایزی مثل آیتمهای تزئینی و حتی مهارتهای خاص به دست بیاورند. هر کدام از این آرکیتایپها دارای تجهیزات (Loadout) و تواناییهای منحصربهفرد خود هستند. بهعنوان مثال، شخصیت Spider یکی از این آرکیتایپهاست که دارای Zipwire (نوعی تفنگ قلابدار) است. بازیکنان میتوانند بهسرعت با استفاده از این ابزار خود را به پشتبامها برسانند. با این حال، برای جلوگیری از سوءاستفاده و حرکتهای بیش از حد سریع در نقشه (مثل حرکات Spider-Man (اسپایدرمن))، Zipwire باید پس از هر استفاده بهآرامی بازپیچی (Rewind) شود.
در بازی Thick as Thieves همه بازیکنان در حال شکار غنیمت هستند – هم غنائم کوچک که در سراسر نقشه پراکنده شدهاند و هم جایزه اصلی هر جلسه. شما میتوانید با استفاده از ابزارها برای دیگر بازیکنان تله بگذارید یا آنها را غافلگیر کرده و غنائمشان را از آنِ خود کنید. مثلاً دویدن، ردپا بر جای میگذارد که هر دزد (در واقع، یک ردیاب حرفهای) میتواند آن را ببیند. اما شما میتوانید ردپای جعلی ایجاد کنید یا دشمنانتان را به موقعیتهایی بکشانید که فکر کنند دست بالاتر را دارند، در حالی که شما برایشان دام پهن کردهاید. همچنین میتوانید غنائم خود را در مخفیگاههایی که در نقشه قرار دارند ذخیره کنید تا فضای موجود در اینونتوری شما آزاد شود و بتوانید غنیمت بیشتری جمع کنید. نقشه بازی با طراحیهای متنوع و هوشمندانه، راههای متعددی برای ورود و خروج از هر منطقه فراهم کرده است؛ میتوانید از مسیرهای پشتبامها، فاضلابها یا خیابانها استفاده کنید. خیابانها در واقع مکانهای نسبتاً امن هستند، جایی که نگهبانها به دنبال شما نمیآیند، مگر اینکه کار تحریکآمیزی انجام دهید. با تماشای حدود پنج دقیقه از گیمپلی اولیه، مشخص است که بازی Thick as Thieves ریتم بسیار سریعتری نسبت به بازی Thief قدیمی دارد که عمداً دارای ریتمی آرام و سنجیده بود. اما باوجود این سرعت و اکشن اضافهشده، بازی همچنان بهطور عمیقی یک بازی مخفیکاری باقی میماند. هر دو سبک بازی دزد پر سر و صدا که مستقیماً به سراغ اهدافش میرود و دزد شبحمانند که تلاش میکند در سایهها باقی بماند و هرگز دیده نشود، در این بازی قابلاجرا هستند و هر دو میتوانند به موفقیت برسند.
اما اگر بخواهیم از Thief بگوییم؛ بازی Thief: The Dark Project یک بازی ویدیویی در سبک مخفیکاری است که توسط استودیو Looking Glass Studios توسعه و در سال 1998 توسط Eidos Interactive منتشر شد. این بازی به عنوان یکی از اولین بازیهای ویدیویی با تمرکز بر مخفیکاری و استفاده از محیط برای پنهان شدن شناخته میشود و در بسیاری از جنبهها استانداردهایی جدید برای این سبک بازیها ایجاد کرد. داستان بازی در یک دنیای فانتزی تاریک و قرون وسطیگونه جریان دارد. شما در نقش گرت، یک دزد ماهر و نیکوکار قرار میگیرید که در شهری با نام “The City” زندگی میکند. در این شهر، نهادهای فاسد، سران ثروتمند و گاردهای امنیتی، درگیر فساد و ظلم به مردم هستند. گرت که یک دزد ماهر است، در پی انجام مأموریتهای مختلف است که در آنها باید از مهارتهای خود در مخفیکاری، دزدی و استفاده از وسایل ویژه بهرهبرداری کند. بازی Thief: The Dark Project از نظر گیمپلی و طراحی سطح بسیار نوآورانه بود. در این بازی، برخلاف بسیاری از بازیهای آن زمان، تمرکز اصلی بر روی اکشن و مبارزات مستقیم نیست. به جای آن، شما باید بیشتر از استراتژی مخفیکاری استفاده کنید. گرت میتواند از سایهها برای پنهان شدن، نور را خاموش کند تا دشمنان نتوانند او را ببینند، و از تجهیزات خاص مانند تیرهای دودزا و مشعلها استفاده کند تا مسیر خود را در برابر دشمنان پاک کند. بازی Thief: The Dark Project به عنوان یک بازی پیشگام در سبک مخفیکاری شناخته میشود و تأثیر زیادی بر بازیهای مخفیکاری بعدی داشت. بازیهایی مانند؛ سری بازیهای Assassin’s Creed و سری بازیهای Dishonored از آن زمان به بعد، از مفاهیم و ایدههای طراحی آن الهام گرفتند. این بازی همچنین بهعنوان یکی از بهترین بازیهای تاریخ در سبک مخفیکاری و یکی از بهترین بازیهای رایانهای در دهه 1990 شناخته میشود.
در نهایت، بهعنوان نکتهای جانبی: با بازیهایی مثل بازی Thick as Thieves و بازی FBC: Firebreak از استودیوی Remedy که اخیراً معرفی شدهاند، من امیدوارم که صنعت بازیسازی شروع به فاصلهگرفتن از بازیهای لایو سرویس کرده باشد – همان بازیهایی که زمان زیادی از بازیکنان میگیرند و حتی گاهی باعث نابودی استودیوهای سازنده میشوند. امیدوارم صنعت به سمت دوران سادهتر بازیهای چندنفره جلسهمحور برگردد؛ بازیهایی که برای همراهی با جامعه بازیکنان، نیازی به بازیکردن مداوم و تبدیلشدن به یک شغل دوم ندارند. بازی Thick as Thieves هنوز تا عرضه راه زیادی در پیش دارد – تیم Otherside Entertainment اعلام کرده که انتظار عرضه آن را در سال 2026 داشته باشیم – اما زمانی که بالاخره منتشر شود، میتواند نفسی از نوستالژی و هوای تازه را برای فضای بازیهای چندنفره اولشخص به ارمغان بیاورد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید