فیلم مرز سهگانه (Triple Frontier) بدون هیاهوی سینمایی در قالب یک اثر سینمایی بلند در ژانر اکشن و جنایی تولید شد اما آیا جی.سی چاندور در نقش کارگردان توانسته به خوبی نقشش را نشان دهد؟
فیلم مرز سهگانه اخیرا در شبکه نتفلیکس منتشر شده و به همین سبب به صورت گسترده در دسترس مخاطبین قرار دارد. داستان درباره پنج نیروی ویژه امریکایی است که بنا بر اصرار یکی از همتیمیها وسوسه میشوند که از راهی غیرقانونی پول هنگفتی به جیب بزنند. پول و سرمایه بسیار زیادی که با این همه زحمت برای مملکتشان نتوانستهاند تا به آن روز کسب کنند و با پذیرش این ماجراجویی، قصد دارند به یکباره با انجام یک ماموریت غیرقانونی جبران مافات کنند اما همانطور که حدس میزنید همه چیز به این راحتی نیست.
نام بازیگران مطرحی در لیست تیم هنرمندان این فیلم نقش بسته که هر فردی را ترغیب میکند به پای داستان این فیلم بنشیند. دست کم هنرنمایی بن افلک، چارلی هانام و حتی اسکار آیزاک جلوی دوربین میتواند هر فردی را مجذوب خود کند اما در کمال تعجب ایفای نقش بازیگرها به اندازه کافی جذاب نیست و شاید هم تا انتها نتوانید داستان را دنبال کنید.
در درجه اول انگیزه شخصیتها به اندازه کافی جالب از آب در نیامده و رفتار تام دیویس (با بازی بن افلک) هر از گاهی ما را غافلگیر میکند. شخصیتی که نه تنها برای ما قابل قبول نیست، بلکه کاراکترهای درون قصه نیز با او غریبی میکنند. از یک برهه زمانی به بعد روایت داستان به شیوهای پیش میرود که میتوانیم پیشبینی کنیم که در سکانس بعدی چه اتفاقاتی خواهد افتاد. با این اوضاع هنوز میتوان نکات مثبتی از «مرز سهگانه» استخراج کرد. همین که فیلمبرداری در محیطهای باز انجام شده و نماهای جذابی برای خلق صحنههای اکشن انتخاب شده، گواهی بر این ادعاست که کارگردان برای کیفیت بخشیدن به فیلم تلاش کرده اما این سعی و تلاش به اندازه کافی رضایت مخاطب را برنمیانگیزد.
از آنجایی که انگیزه کاراکترها در همان وهله اول به شدت میلنگد، نمیتوان روی منطق روایی فیلم نیز حساب خاصی باز کرد؛ چرا که این اثر از بنیان و شالوده ایراد دارد. کارگردان هر طوری که شده داستان را روایت میکند و اصلا هم برایش اهمیتی ندارد که در فراز و نشیب داستانی، هر از گاهی رفتار شخصیتها از منطق خارج شود.
مرز سهگانه ضرب آهنگ و ریتم بسیار خوبی دارد. با این اوصاف فیلم به دو نیمه تقسیم میشود. نیمه ابتدایی که اعضای پنج نفره باید گرد هم بیایند و برای سرقت برنامهریزی کنند. نیمه دوم که وارد عمل میشوند و از زبان شخصیتها هم میشنویم که پس از این نقطه، دیگر هیچ راه برگشتی نیست. مرز سهگانه در بدو ورود به نیمه دوم، جان میگیرد و مثل یک موتور زهوار در رفتهی هندلی تازه شروع به کار میکند و همه چیز روی روال بهتری پیش میرود.
از آنجایی که انگیزه کاراکترها در همان وهله اول به شدت میلنگد، نمیتوان روی منطق روایی فیلم نیز حساب خاصی باز کنیم
ریتم سینوسی محسوسی را از لحاظ اکشن در طول کلی قصه شاهد هستیم. به این معنا که اکشن ماجرا هر از گاهی خودش را نشان میدهد و پس از خاتمه به مخاطب فرصت داده میشود تا اندکی به حال خود باقی بماند. کارگردان حتی در برخی از صحنهها ابتکار خوبی به خرج داده و از دیالوگگویی میان کاراکترها خودداری میکند. شخصیتها وراج نیستند اما اگر بین آنها حرف و صحبت زیادی رد و بدل شود، ناخودآگاه میفهمیم که تا لحظاتی بعد قرار است اتفاقی بیفتد که به نفع هیچکس نیست.
پیچشهای داستانی خاصی در بدنه ماجرا وجود ندارد اما در اواخر قصه حوادثی رخ میدهد که در نوع خود جالب و قابل تامل است. شاید شما هم به این نتیجه میرسید که این همه زحمت و تلاش برای تصاحب یک پول باد آورده امری بیهوده بود. از طرفی دیگر در این فیلم به ما یک مفهوم اخلاقی نیز یادآور میشود که تصمیمهای مختلف، تبعات و عواقب مختلفی هم در بر دارد و ما در نهایت با عواقب رفتارهایمان روبهرو میشویم. کارگردان از این حیث توانسته از لحاظ اخلاقی، به اثرش بها ببخشد.
همه چیز پیوسته و تا حدودی منسجم پیش میرود. کارگردان در تهیه این اثر کمی دچار چالش شده و شاید بتوان تنها سختیاش را ضبط فیلم در مناطق کوهستانی بدانیم. با این حال کارگردان از این همه زحمت نتوانسته کاملا برای موفقیت فیلمش بهره ببرد. چرا که موتیفهای آزاد خاصی در ماجرا تعبیه نکرده است؛ به عبارتی سادهتر کنشهای زیادی میتوانست در همین مسیر پیش روی ۵ شخصیت وجود داشته باشد و مدت زمان ۱۲۰ دقیقهای فیلم نیز عامل مطلوبی بوده بر چینش کنشهای متنوع اما کارگردان دست به هیچ ریسکی نمیزند و با همان شیب ملایم، قصه را به جلو هدایت میکند.
ماجراجویی کاراکترهای داستان در انتها به خوبی اوج میگیرد و برای چند دقیقه هم که شده با هیجان و علاقهای بیشتر قصه را دنبال میکنیم. مرز سهگانه نه پیچیده است و نه از اول قصد داشته که بیننده را در یک هزارتوی داستانی رها کند. خوشبختانه پایانبندی به نسبت خوب فیلم ثابت میکند که میتوان همچنان قصهای بدون آلایش را تعریف کرد که تا انتها به خوبی مخاطب را درگیر کرده و راضی نگه داشت. با این تفاسیر اگر فکر میکنید مرز سهگانه یک اثر بینظیر است که نوآوریهای زیادی برای تهیه و کارگردانیاش خرج شده، همچنان اعتقاد دارم که سخت در اشتباه هستید. این فیلم صرفا به این منظور ساخته شده که یک قصه تا حدودی اخلاقی برایمان روایت شود.
فیلم مرز سهگانه شاید قالب و چهره خشنی داشته باشد اما در باطن و از حیث معنایی، اثری است لطیف که مفاهیم اخلاقی را به ما گوشزد میکند. اگر دلتان میخواهد با یک فیلم سراسر اکشن سرگرم شوید، دور این فیلم یک خط قرمز پر رنگ بکشید. در غیر این صورت تماشای این فیلم برای سینمادوستان ضرری ندارد.
- ایفای نقش بازیگران مطرحی همچون بن افلک
- فیلمبرداری در محیطهای باز مثل کوهستان
- ضربآهنگ و ریتم خوب
- روند سینوسی اکشن ماجرا
- مفاهیم اخلاقی
- پایانبندی به نسبت خوب
- انگیزه شخصیتها درست تعریف نشده
- قابل پیشبینی بودن حوادث داستانی
- منطق روایی
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید