نگاهی به بازیهای آندرریتد سال 2024
آثاری که سزاوار توجه بیشتری هستند
در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به بازیهای آندرریتد سال 2024 که به مانند همیشه در میان سیل آثار بزرگ و پرزرق و برق نایدیده گرفته شدهاند.
در هر سال آثاری در صنعت بازیهای ویدئویی منتشر میشوند که آنطور که باید و شاید سهم خود را از بازاری که اغلب چشمش به دنبال بازیهای بزرگ است نگرفته و توجهی که شایسته آن هستند را دریافت نکردهاند. آثاری که میتوان آنها را آندرریتد و یا قدرنادیده قلمداد نمود و در مقیاس بزرگتر، وقتی به کیفیت بسیاری از آنها نگاهی داشته باشیم، ناشناخته بودن آنها دلیل منطقی دیگری به جز عدم توانایی در ایجاد کمپینهای تبلغیاتی قابل ملاحظه ندارد.
پانزده عنوانی که در این لیست به آنها خواهیم پرداخت بازیهای آندرریتد سال 2024 خواهند بود، با این حال در این مطلب صرفا به آثاری نمیپردازیم که به اندازه کافی مورد تمجید واقع نشدهاند و یا ارزششان نادیده گرفته شده باشد. آثاری که زیر سایه بازیهای بزرگتر قرار گرفتند، مورد بیتوجهی واقع شدند و یا به اندازه کافی تجربه نشدند هم در این فهرست مورد اشاره واقع خواهند شد.
بازی Nine Sols
ممکن است از خودتان سوال کنید که با عرضه روی تمامی کنسولها پس از انتشار موفق روی پلتفرم رایانههای شخصی و دریافت دو نامزدی در رویداد پیشروی Indie Game Awards، چگونه ممکن است یک بازی قدرنادیده تلقی شود؟ جواب بدین شرح است که فارغ از روایت داستانی ظریف و پیچیده با استفاده از دیالوگهای فراوان، عنوان Nine Sols را میتوانید همان دنبالهای برای بازی Hollow Knight به حساب بیاورید که بسیاری از ما منتظرش هستیم.
دنیای غنی و خاطرهانگیز که به تم سایبرپانکی آمیخته شده، بستری ایدهآل را برای جستجو و اکتشاف مهیا میکند با این حال مهمتر از هر چیز سیستم مبارزات درگیرکننده آن نیازمند بکارگیری ترکیبی از کمبوها، دفع حملات و ارتقای قدرتهای موجود بوده و همگی این موارد، موجب میشود تا Nine Sols به اثری فراتر از چیزی که از آن صحبت شد، تبدیل شود. اگر منتظر بازی Hollow Knight Silksong هستید، بدون معطلی به تجربه بازی Nine Sols مشغول شده تا متوجه شوید چرا به به عنوان گزینه اول در فهرست بازیهای آندرریتد سال 2024 مطرح شده است.
بازی Banishers: Ghosts of New Eden
دنباله معنوی بازی Vampyr ساخته استودیو دونت ناد (Don’t Nod) به طور معقولی نمرات مناسبی دریافت کرد اما عملکرد تجاری ضعیفی داشت که احتمالا میتوان دلیل آن را ناشی از زیر سایه قرار گرفتن آثار بزرگ دیگری بدانیم. عنوان Banishers: Ghosts of New Eden در فوریه 2024 منتشر شد یعنی در همان ماهی که بازی Final Fantasy 7 Rebirth، بازی Granblue Fantasy: Relink و بازی Helldivers 2 نیز عرضه شده بودند، به همین دلیل به هیچ وجه فرصت عرض اندامی را در مقابل عناوین بزرگ مذکور به دست نیاورد.
اگر پیش از این نام این بازی به گوشتان نخورده بود، بازی Banishers: Ghosts of New Eden ارزش امتحان و وقت شما را خواهد داشت. اولا، گیمپلی اعتیادآور آن قدرت سلاح گرم سنتی را در کنار تواناییهای معنوی قرار میدهد که بیشباهت به سیستم اثری چون بازی Control نیز نیست. از سوی دیگر، عنوان Banishers دارای روایتی است که به بررسی عشق و اندوه میان دو نیمه گمشده میپردازد آن هم در حالی که این دو به همراه یکدیگر به شکار ارواح میپردازند.
بازی I Am Your Beast
آیا تاکنون دلتان نخواسته تا به تجربه یک شوتر مخفیکاری به همراه حجم فراوانی از اکشن و پویایی مشغول شوید؟ بازی I Am Your Beast ساخته استودیو استرنج اسکافولد (Strange Scaffold) ممکن است همان گزینه مدنظر شما باشد. به عنوان یک مامور مخفی بازنشسته، شما مجبور به بازگشت به درگیری شده و به عنوان یک فرد ترسناک در برابر تمامی دشمنان خود قرار میگیرید.
از درختان بالا رفته و روی دشمنان فرود میآیید، از سلاحهای گرم متنوعی بهرهمند شده و تلههای مختلفی را به منظور از پای درآوردن دشمنان بکار میگیرید. قرار گرفتن در نقش یک قاتل شاید امری ساده در یک بازی ویدئویی باشد، اما تلاش به منظور انجام اهداف اختیاری و شکستن رکوردهای قبلی خودتان، چالش اصلی بازی محسوب میشود. آرت استایل زیبای کامیک بوکی به همراه بیش از 20 مرحله در بخش کمپین آن، موجب میشود تا I Am Your Beast به یکی از بازیهای آندرریتد سال 2024 تبدیل شود که از ابتدا تا انتها، هیجان لذتبخشی را به مخاطب خود منتقل میکند.
بازی Penny’s Big Breakaway
بازی Penny’s Big Breakaway اولین محصول از استودیو اوِنینگ استار (Evening Star) به شمار میرود. استودیویی که توسط کریستین وایتهد (Christian Whitehead) تاسیس شده که به عنوان یکی از توسعهدهندگان اصلی روی بازی Sonic Mania کار کرده است. با یک نگاه به پلتفرمر آزادانه و سریع Penny متوجه دی ان ای مجموعه سونیک در آن میشوید اما برگ برنده آن به سیستم حرکتی خلاقانه و نوآورانهای ارتباط دارد که حول محور یو-یوی زندهی پنی میچرخد.
با استفاده از آن، پنی میتواند تاب بخورد، سُر بخورد، سواری کند و روی سطوح فلورسنت مواج زیبایی بلغزد. یاد گرفتن حرکات یو-یوی آن به سادگی صورت میگیرد با این حال تسلط به آن نیازمند حرکات مانورگونهی به هم زنجیرشدهای است که شتاب را حفظ میکند و زمانی که بتوانید به چنین سطحی دست پیدا کنید، Penny’s Big Breakaway هیجانی فوقالعاده را به شما ارائه میکند. عنوان مورد بحث بدون شک یکی از بهترین آثار پلتفرمر سه بعدی در سال 2024 به شمار میرود.
بازی Berserk Boy
ترکیب سرعت شخصیت سونیک به همراه لباس قدرتیمحور مگامن، بازی Berserk Boy بوده که پلتفرمری سریع و دیوانهوار محسوب میشود که به دلیل مدت زمان کوتاهش مورد انتقاد واقع شد. حال آن که چنین پیش قضاوتی موجب میشود تا کیفیت بازی در زمینه پلتفرمینگ آن نادیده گرفته شود.
از بین بردن باسفایت هر مرحله، قدرتهای عنصریشکل آنها را آنلاک کرده که توانایی حرکتی جدیدی را به Berserk Boy ارائه میکند و سبب میشود تا بتواند مناطقی که پیش از این غیرقابل دسترس بودند را مورد اکتشاف قرار دهد. به همین دلیل بازی از ارزش تکرار بالایی برخوردار بوده و مناسب افرادی است که به دنبال ثبت رکوردهای اسپیدران بالا هستند و همچنین مناسب مخاطبینی است که به کشف مسیرهای جدید و جایگزین و همچنین کالکتیبلهای مخفی علاقهمند هستند.
بازی Shogun Showdown
لحظاتی در بازیهای ویدئویی وجود دارند که در آن، زمانی که با مرگ خاصی مواجه میشوید، در همان حال راهحلی را به منظور بقا و گریختن از وضع موجود محاسبه میکنید که شاید تا ثانیههایی قبل، غیرقابل تشخیص و دستیابی به شمار میرفتند. بازی Shogun Showdown، اثری که مبارزاتی مشابه با آثار نوبتی داشته اما از عناصر روگ-لایک نیز استفاده میکند، به خوبی چنین لحظات مهیج نزدیک به مرگی را در برابرتان قرار میدهد.
عمقی واقعی در مبارزات بازی وجود دارد که دقیقا به مانند مبارزات ساموراییها، به همان اندازه که انتخاب نوع حملات مهم هستند، به همان اندازه نیز تعیین موقعیت و زمانبندی در قلع و قمع کردن دشمنانتان با سلاحهایی چون داس نقش کلیدی ایفا میکنند. عنوان مورد بحث نقدهای مثبتی دریافت کرد اما عدم حضور آن در مکالمات مربوط به بازیهای باکیفیت سال گذشته موجب میشود این اثر روگ-لایک یکی از بازیهای آندرریتد سال 2024 محسوب شود.
بازی Nobody Wants to Die
بازی مهیج کارآگاهی نئونوآر و آیندهنگر Nobody Wants to Die به واسطه ناامید کردن مخاطبین خود شناخته میشود. شاید به واسطه گرافیک جذاب و عناصر بصری خارقالعاده به همراه ساخت دنیای غنیاش، این انتظار وجود داشت که گیمپلی آن نیز به همان میزان پرجزئیات باشد.
در واقع بازی Nobody Wants to Die شاید بهترین نمونه از یک رمان گرافیکی باشد که با مکانیزمهای ساده راه رفتن و شکل و شمایل داستانسرایی مشابه با آثار استودیو تلتیل گیمز (Telltale Games) همراه شده است. داستان بازی شاید در حد وعدههای اولیه آن ظاهر نشود و ایراداتی نیز به عدم امکان تجربه مجدد برخی از بخشهای خاص آن وارد باشد با این حال برای اثری که در خلق اتمسفری غنی، هیچ چیز کم نمیگذارد، همچنان جای توجه بیشتری برای آن وجود دارد.
بازی Still Wakes the Deep
خب باز هم شاید بپرسید که بازی Still Wakes the Deep از نقدهای مثبتی برخوردار است، فروش و عملکرد تجاری قابل توجهی داشته و به عنوان یکی از بهترین بازیهای ترسناک سال نیز به آن پرداخته شده، به همین دلیل چرا در این لیست حضور دارد؟
واقعیت مسئله بدین شرح است که بازی Still Wakes the Deep نیز به شهرتی که سزاوارش بوده دست پیدا نکرده است. اولا بازی دارای محیط کاملا منصر به فردی بوده که یک سکوی نفتی زنگزده منزوی در وسط دریای شمال است. علاوهبر آن بازی دارای شخصیتهای قابل درکی بوده که همگی از صداگذاری فوقالعادهای برخودار هستند. همین موارد، عواملی هستند که بدون شک میتوانند شما را به شکل باورپذیری به یک دنیای رعبآور وارد نمایند.
بازی CONSCRIPT
اگرچه برچسب ژانر ترس و بقا روی آن حک شده، اما بازی CONSCRIPT از منظر آن که زامبیها در کمین باشند تا به گردن شما هجوم بیارند یک اثر ترسناک محسوب نمیشود. اگر بخواهیم از منظر سناریو به آن نگاه کنیم، فضای جنگ جهانی اول و ماجراجویی در سنگرهای تنگ و کلاستروفوبیک که پر از سربازان دشمن وحشی است، بدون شک میتواند ترسناک قلمداد شود. اما باز هم نه، مقصودی که در اینجا از بازی CONSCRIPT به عنوان یک اثر ترس و بقا داریم به مکانیزمهای آن ارتباط دارد.
مدیریت منابع، بازگشت مسیرهای قبلی، پازلهای محیطی، حرکت در طول مراحل پیچیده، تمامی اینها عناصر الگویی هستند که به طور مستقیم از مجموعه Resident Evil و مجموعه Silent Hill در محیطی پیادهسازی شدهاند که به طور سنتی هارور یا ترسناک به شمار نمیرود. به عنوان یکی از بازیهای آندرریتد سال 2024 اثر مورد بحث به خوبی نشان میدهد شما لزوما برای استفاده از مکانیزمهای ترس و بقا به مبارزه با ارواح و یا زامبیها نیاز ندارید تا بتوانید به موفقیت دست پیدا کنید.
بازی NIDUS
جذابیت بازیهای ژانر Bullet Hell برای بسیاری از مخاطبین در هجوم بصری رنگارنگی نهفته بوده که از مجموعهی پرتابههای چرخان روی صفحه شکل میگیرد و درعین حال با زیبایی خود، همه را مسحور میکند. رضایت حاصل از مهارت حمله به دشمنان نیز چیز دیگری به شمار میرود. در حالی که NIDUS زیبایی خاص و گیمپلی چالش برانگیزی به مانند سایر آثار کلاسیک آرکید ارائه میکند، هیچ کدام از آنها وجهه متمایز این بازی را نخواهند داشت.
این بازی شوتر که با استفاده از دو آنالوگ دسته کنترل میشود به طور قابل توجهی منحصر به فرد بوده با این حال امکان کنترل دو گِرِه همزیست شامل یک زنبور حملهکننده و یک گل محافظ، فرصتی بیش از اندازه خوب برای افرادی که به دنبال شکار و ثبت رکوردهایی با امتیاز بالا هستند به شمار میرود. اگر مهارتهای شما در سطح متوسطی قرار دارد، بازی NIDUS حالت کواپ مناسبی را نیز ارائه میکند.
بازی Kill Knight
شوتینگ ایزومتریک بازی Kill Knight شاید در ظاهر به مانند بازی Nex Machina محصول استودیو Housemarque به نظر برسد، با این حال بررسی مکانیزمهای مبارزات آن نشاندهنده عمقی بسیار بیشتر در مقایسه با اکشن آرکیدی تهاجی است. به جز انتخاب تجهیرات خود، برخی از سلاحها میتوانند به منظور پرکردن نوار سلامتی و خشاب مورد استفاده قرار بگیرند.
بهعلاوه مکانیزم ریلود بازی Kiil Knight شما را دعوت به فشردن دکمه در زمان مشخص میکند تا بتوانید موادی را جذب کرده و یا آسیب گلوله را افزایش دهید. در میان دیوانگی این بازی باید حواستان به موارد بسیاری باشد، با این حال هنگامی که وارد گود آن شوید، با چرخهی بسیار لذتبخش و اعتیادآوری رو به رو میشود. عبارت “یک راند دیگر” موجب میشود تا Kill Knight زمان قابل توجهی از وقت شما را به خود اختصاص دهد و به آسانی به عنوان یکی از بازیهای آندرریتد سال 2024 لقب بگیرد.
بازی Arco
توصیف شده به عنوان یک نقش آفرینی فانتزی مزوآمریکایی جایی که هر نبرد طوفانی دستساز از رگبار گلولهها بوده، بازی Arco یک عنوان سینمایی با مبارزات سنگین ماجراجویانه است که از طریق چهار قهرمان بومی روایت میشود. بازی مبارزات نوبتی را به نوعی پیادهسازی کرده که در آن هم شما و دشمنتان، طی سیستمی همزمان توقف کرده و حرکت میکنید. سیستمی که برنامهریزی تاکتیکی را با اقدامات واکنشی آنی ترکیب میکند.
کافی است سری به صفحات بازی در وبسایت ردیت بزنید تا متوجه شوید چگونه بسیاری از گیمرها برای دست یافتن به فرمول مبارزت متمایز Arco با چالش مواجه شدهاند. از طرف دیگر پازلهایی که در بازی مطرح شده بیش از مبهم بوده تا بتوان آنها را حل نمود و در نهایت بسیاری بازی را از سیستم خود حذف کردهاند. چنانچه بتوانید با چنین چالشهایی کنار بیایید، Arco یکی از خلاقانهترین تجربیات سال 2024 را در مقابل شما قرار میدهد.
بازی Minds Beneath Us
بازی Minds Beneath Us اجتماع دیستوپیایی را ارئه میکند که به سرعت برای افرادی که هر اثر سایبرپانکی را تجربه کرده باشند، آشنا جلوه میکند: دنیای از رباتهای هوش مصنوعی-محور اتوماتیک، جمعیتی که به دو طبقه بسیار قدرتمند و فقیر تقسیمبندی شده و شهر متروپلیسی نئونی شکلی که سرشار از تکنولوژی و وعدههایی است که برای اکثر شهروندان آن غیرقابل دسترسی به شمار میرود.
جایی که بازی Minds Beneath Us خود را متمایز میکند تمرکز روی زاویه دید جهان آن است که قدرت فانتزی تعویض ذهن را نادیده گرفته و به جای آن زندگی پرمشغله و پرچالش یک شهروند را در برابر شما قرار میدهد که در تقلا برای بقای خود است. همین مسئله یک تجربه منحصر به فرد را ارائه میکند که نظیر آن را در این ژانر مشاهده نکردهاید. عنوان Minds Beneath Us یکی از بازیهای آندرریتد سال 2024 بوده که شایسته پلیرها و توجه بیشتری است.
بازی Once Human
بازیهای بقای آخرالزمانی به مانند عناوین شوتر چندنفره به تعداد بیشماری در بازار وجود دارند به همین دلیل به آسانی میتوان متوجه شد که چگونه بازی Once Human زیر سایه آثار دیگری چون بازی Helldivers 2، بازی Rust، بازی Destiny 2 و بازی Hunt: Showdown قرار گرفت و در رقابت با آنها، نادیده گرفته شد. عنوان Once Human باز هم داستان هجوم بیگانگان را ارائه میکند، جایی که هر شی میتواند به یک هیولای گروتسک تبدیل شده و طی آن اتوبوسها پا در آورده، علائم درون جاده تغییر شکل داده و درختان به شما حمله میکنند.
بازی Once Human یکی از نوآورانهترین طراحی هیولاهای مشاهده شده در سال قبل بوده و اگر پدیدهای به اسم Helldivers 2، بازار این ژانر را قبضه نمیکرد، میتوانست همان شوتر چندنفرهای باشد که تعداد بسیار زیادی از مخاطبها را جذب تجربهی خود میکند.
بازی Lightyear Frontier
بازی Lightyear Frontier به مانند بازی Stardew Valley به همراه رباتهای مِک بوده که به واسطه حس میانکهکشانی مشابه با Outer Wilds و ملاحظات زیست محیطی قابل تامل مانند Terra Nil وجهه تمایز بیشتری پیدا میکند. با هر بازی که بخواهید آن را مقایسه کنید، این موضوع غیرقابل انکار است که بازی Lightyear Frontier رویکرد نابی را برای شبیهساز کشاورزی ارائه میکند.
چیزی که آن را جالبتر میکند بدین شرح است که کشت محصول، سازههای کشاورزی، جمعآوری منابع و جستجو و کشف به هیچ وجه بیگانه جلوه نمیکند آن هم علیرغم تمرکز گیمپلی روی شخصیسازی ربات مِک که باید آن را در طول سرزمینهای فرازمینی اسرارآمیز به حرکت در بیاورید. به عنوان یک اثر بسیار آرامشبخش، هنگامی که Lightyear Frontier از دسترسی پیش از موعد خارج شود، بدون شک شایسته توجه بیشتری خواهد بود.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید