1%
  • 0/10

در نشست هم‌اندیشی فعالان اکوسیستم صنعت گیم چه گذشت؟

از بحرانی بزرگ تا پتانسیل‌های صنعت گیم

در نشست هم‌اندیشی فعالان اکوسیستم صنعت گیم چه گذشت؟ ۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ اخبار بازی کپی لینک

همان‌طور که وعده داد شده بود، نشست هم‌اندیشی فعالان اکوسیستم صنعت گیم برگزار و در جریان آن صحبت‌های مختلفی انجام شد.

نارین گیمز سازنده بازی‌های کلش آو زامبی و سیستان لجندز به وعده خود عمل و نشست هم‌اندیشی فعالان اکوسیستم صنعت گیم را روز چهارشنبه برگزار کرد. در جریان رویداد کیوان جعفری بنیان‌گذار نارین گیمز، سیدمحمدعلی سیدحسینی معاونت حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، باقر صمدی معاونت دیجیتال ایرانسل، مصطفی احمدی مدیر اجرایی آپارات، محمد زهتابی مدیرعامل پاییزان، احسان کنگرانی مدیر اجرایی کافه بازار، امین شهیدی مدیر استودیو بلک کیوب گیمز، حسین مزروعی مدیرعامل آواگیمز، محمدحسین‌پور مدیرعامل مگنت و حسن مهدی اصل مدیرعامل سورنا گیمز درباره ظرفیت‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازهای ویدیو گیم در ایران صحبت کردند.

احسان کنگرانی، اولین فردی بود که به صحبت پرداخت. او به مشکل مهاجرت توسعه‌دهندگان ایرانی به کشورهای خارجی و فعالیت در آنجا اشاره کرد که طی سال‌های اخیر گریبان صنعت را گرفته است. با توجه به شواهد، افزایش بی‌سابقه قیمت ارز از یک سو و از سوی دیگر، چالش‌هایی که نهادهای دولتی مقابل بازیسازان قرار می‌دهند باعث شده بسیاری از افراد باتجربه داشته‌های خود در داخل کشور را رها کرده و به کشورهای مختلف مهاجرت کنند. گروهی از فعالان  قبلا هشدار داده بودند در صورت ادامه یافتن این روند در سال‌های آتی، استودیوهای ایرانی با کمبود توسعه‌دهندگان با تجربه و حرفه‌ای مواجه خواهند شد.

باقر صمدی، نماینده ایرانسل در نشست هم‌اندیشی فعالان اکوسیستم صنعت گیم بود. او گفت به واسطه گسترش تکنولوژی 5G در کشور مشکلات مربوط به اینترنت حل خواهند شد. او همچنین تاکید داشت با همکاری MTN (یکی از سهامداران ایرانسل) می‌توان به موفقیت محصولات ایرانی در بازار قاره آفریقا به خصوص نیجریه، گینه، سودان و آفریقای جنوبی امیدوار بود. کشورهای نامبرده در دسته کشورهای در حال توسعه بوده و بازیسازان بزرگی ندارند.استودیوهای ایرانی می‌توانند از این فرصت برای برای افزایش محبوبیت محصولات خود و بیشتر شدن درآمد بهره ببرند. حالا که بحث درآمد به میان آمد بد نیست بدانید به گفته مدیر اجرایی آپارات، درآمد صنعت گیم ایران در سال ۹۸ در حدود ۱۲۷ میلیون دلار بود که رقم قابل‌توجهی به شمار می‌رود.

حسن مهدی اصل در صحبت‌های خود به مشکلات فرهنگی اشاره کرد که در کشور ایران وجود داشته و دست توسعه‌دهنده را در بسیاری از موارد بسته است. او همچنین گفت عدم آشنایی دستگاه قضایی و همچنین تصویب برخی قوانین، دیگر چالش‌هایی هستند که مسیری پر فراز و نشیبی را برای توسعه‌دهندگان ایرانی به وجود آورده‌اند. کیوان جعفری هم به موضوع مشابهی پرداخت. او ابراز امیدواری کرد افراد حاکمیت درک درستی نسبت به اکوسیستم داشته باشند و از روی ذائقه‌های شخصی تصمیم‌گیری نکنند.

در انتهای نشست هم‌اندیشی فعالان اکوسیستم صنعت گیم کتاب «فناوری‌های صنعت گیم ۱۴۰۰» رونمایی شد که هدف آن، شناسایی و معرفی نقش آفرینان صنعت گیم و کمک به رشد آنان اعلام شده است.




نظرات

دیدگاه خود را اشتراک گذارید
اشتراک
به من اطلاع بده
guest

0 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments