شاید آسیبپذیرترین قشر یک جامعه، نوجوانان باشند و سازندگان بازی What Happened بر این باورند که اثری خلق کردهاند که میتواند به دغدغههای نوجوانان بپردازد.
داستان این بازی، بیشتر از هر چیز به روحیات حساس و شکنندهی نوجوانی به نام استایلز (Stiles) میپردازد که به خاطر مشکلات شخصی و همچنین روابط اجتماعی، خود را از جامعهی اطرافش ایزوله میکند. استایلز به عنوان شخصیت اصلی نیاز به پرداخت زیادی دارد تا بتوان او را باور کرد؛ موضوعی که در نخستین تریلر منتشر شده از بازی What Happened تا حدودی قابل تشخیص است. به نظر میرسد که اطرافیان این شخصیت، نقش تکههای تکمیل کنندهی پازلی دارند که برای شناخت هرچه بیشتر او، نیاز داریم. به عبارت دیگر، استایلز آنقدر محوریت دارد که بقیه کمتر به چشم میآیند.
طبق آنچه که در تریلر رونمایی دیدیم، بازی بیشتر روی تجربهی سینماتیک تمرکز کرده است که این موضوع با توجه به شیوهی روایت داستان، میتواند فصل جدیدی را در بین بازیهای ایرانی آغاز کند.
بازی What Happened با موتور گرافیکی Unreal 4 ساخته شده ولی از بعد فنی نمیتوان چندان از آن دفاع کرد. در نقطهی مقابل تیم سازنده تلاش کرده تا نواقص موجود در بخش فنی را با پرداخت بیشتر به آرت بازی جبران کند. نتیجهی این حرکت، چربیدن بار هنری این عنوان نسبت به گرافیک فنی است و باید دید که بازیکنان چه واکنشی به آن نشان میدهند. با توجه به اینکه بازی What Happened شباهت زیادی به آثار عرضه شده در زیر ژانر Walking Simulator دارد، انتظار از بخش فنی بالاتر است اما به هر شکل، این پروژه ساخت داخل است و مشاهدهی چنین مواردی طبیعی به نظر میرسد.
دانستههای ما از بخش صدا بسیار ناچیز است و فعلا تمام قضاوت ما از روی تریلر انجام میشود. اگر این عنوان بخواهد روی جنبهی ترس و وحشت تمرکز بیشتری داشته باشد، آن زمان عملکرد تیم صدا بسیار مهم و حیاتی میشود.طبق ادعای تیم سازنده، از تکنولوژی دالبی در ساخت این بازی استفاده شده است. این مورد میتواند بخش صدا را در کنار داستان، به مهمترین عناصر تشکیل دهندهی بازی What Happened بدل کند؛ زیرا اثری در این فضا، نیازمند صدا و موسیقی تاثیرگذار است که بتواند مخاطب را با خودش همراه کند. به نظر میرسد که موسیقی بازی، بیش از آنکه تماتیک باشد، جنبهی اتمسفریک به خودش بگیرد و اگر آهنگساز به این مورد توجه کند، آنگاه پتانسیلهای بخش صدا آزاد خواهند شد و با عنوان قابل قبولی از این حیث روبهرو میشویم.
آرکارگردان بازی، توضیحات جالبی را در مورد وضعیت گیمپلی داده است. او بازی خود را یک پازل-ادونچر توصیف میکند؛ پس این عنوان، معماهایی دارد که برای حل کردن آنها باید مدت زمانی را از هیجان دور ماند. این موضوع تا حدودی برای متعادل کردن ریتم بازی انجام گرفته تا بازیکن، هر دقیقه با سکانسهای هیجانانگیز مواجه نشود. تریلر بازی What Happened نشان داد که استایلز قرار نیست تا در طول گیمپلی به سلاحی مجهز شود و اگر دشمنی به او حمله کند، باید پا به فرا بگذارد. این المان، میتواند مخاطب را یاد بازی دوست داشتنی Outlast بیاندازد اما اینکه تعقیب و گریزها تا چه اندازه تمیز پیاده سازی شدهاند، موضوعی است که پاسخ آن را به احتمال زیاد فقط هنگام تجربه کردن بازی خواهیم فهمید.
موردی که در حال حاضر بیش از اندازه من را نگران میکند، تکانهای زیاد دوربین است؛ قبول دارم که اثر ساخته شده توسط این تیم، توهمهای شخصیت اصلی را نشان میدهد اما باید توجه داشت که مخاطب هنگام بازی کردن دچار سردرد نشود؛ به خصوص که توهمهای استایلز با رنگهای نامتعارفی نشان داده شدهاند که اغراق در آنها به خاطر ماهیتشان، چیز دور از انتظاری نیست. امیدوارم که استودیوی سازنده در انجام این کار، تعادل لازم را برقرار کند.
تیم سازنده بیش از سه سال است که روی این بازی وقت گذاشته و در این مدت، اعضای آن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردهاند. سوژهای که این استودیو روی آن دست گذاشته، از مواردی است که هر کسی در داخل کشورمان سراغش نمیرود که تحسینش میکنم. سازندگان اثر جاهطلبانهای را در حال توسعه دارند و امیدوارم که به مرور، اطلاعات بیشتری از بازی What Happened منتشر شود تا بیشتر با دنیای مرموز آن آشنا شویم. بدون شک، این بازی با تمام مشکلاتش میتواند شروع کنندهی جریان جدیدی در بازیسازی کشورمان باشد. وظیفهی نشر این اثر به عهدهی شرکت سورنا گیمز است و همچنین Katnappe به عنوان بازوی نشر جهانی سورنا گیمز، وظیفهی عرضهی بازی را در سراسر دنیا دارد. نخستین ساختهی استودیوی سازنده تابستان امسال (ماه جولای) روی سرویس استیم منتشر میشود.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید