اگر فیلم Zack Snyder’s Justice League را دیده باشید، قطعا متوجه تفاوتهای بسیار زیاد شخصیت سوپرمن نسبت به فیلمی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، شدهاید. در واقع سوپرمن یکی از ضعیفترین عناصر لیگ عدالت قبلی بود و چه در ظاهر و چه در شخصیت، ایرادات بزرگی داشت. حالا با انتشار نسخه زک اسنایدر، تغییراتی بر روی این شخصیت محبوب صورت گرفته که ندیدن آنها غیر ممکن است.
هنری کویل (Henry Cavill) آخرین و جدیدترین بازیگر سوپرمن در سینما است که نقش آفرینی او در قالب این شخصیت، تعریفها و نظرات مثبتی به همراه داشته اما اختلاف نظراتی در مورد او و به طور کلی شخصیت پردازی سوپرمن در DCEU (جهان توسعه یافته دیسی) نیز وجود دارد. سوپرمن هنری کویل، به عنوان یک کریپتونی تاریکتر و منطقیتر نسبت به گذشته در Man of Steel ظاهر شد و اگر یادتان باشد از جنگیدن با بروس وین نیز خوشحال نبود. کال-ال (Kal-El) در DCEU خشنتر از شخصیتهای قبلی خود در فیلمهای قدیمی است و زک اسنایدر در کنار توجه به ویژگیهای ثابت و همیشگی او، عناصر جدید و شاید تاریکتری به این شخصیت اضافه کرد. خدایی که کسی او را درک نکرد و به خود اطمینان ندارد و از نقشی که در سیاره ما دارد آگاه نیست.
در ادامه به تفاوتهایی که این شخصیت در Zack Snyder’s Justice League و Justice League 2017 دارد، خواهیم پرداخت.
همانطور که گفته شد نگاه زک اسنایدر به سوپرمن توسط عدهای مورد تعریف و تمجید قرار گرفت و با انتقاد گروهی دیگر رو به رو شد. اما در Justice League 2017 هر دوی این گروهها نا امید شدند. سوپرمن اسنایدر در این فیلم به طرز مسخرهای به فردی سبک تبدیل شده بود که جدیت خود را از دست داده بود اما با وجود Zack Snyder’s Justice League این فرصت فراهم شد تا اشتباهات گذشته در مورد این شخصیت جبران شوند. این تغییرات شامل حال همه اعضای لیگ عدالت شدند و مرد پولادین نیز از این قاعده مستثنی نبود.
فیلم ۴ ساعته زک اسنایدر به طور کلی همان ماجرای فیلم قبلی را تعریف میکند. کلارک کنت (Clark Kent) توسط دوستانش احیا میشود و پس از مدتی سر عقل میآید تا به آنها در شکست استپن ولف (Steppenwolf) کمک کند. اما در ظاهر و رفتار او تفاوتهایی وجود دارد و حتی میتوان گفت در اسنایدرکات به آینده این شخصیت هم اشاره میشود. سوپرمن زک اسنایدر شخصیتپردازی به مراتب بهتری دارد و به راحتی در چارچوب گسترده DCEU که شاید بتوان گفت هنوز در میانه راه است، قرار میگیرد.
حالا ببینید که زک اسنایدر چطور سوپرمن لیگ عدالت را تغییر داده و یا بهتر است بگوییم چطور آن را بهبود بخشیده است.
لبها و صورت
اولین چیزی که باید به آن اشاره شود این مورد است. فیلم لیگ عدالت سال ۲۰۱۷ با تصویری از یک تلفن همراه شروع شد که کریپتونی قدرتمند را نشان میداد که با وجود تکانهای تلفن، چیزی آزاردهنده در صورت هنری کویل به چشم میخورد. هنری کویل زمان برداشتهای جدید جاس ویدون، مشغول فیلم Mission: Impossible – Fallout نیز بود و اجازه نداشت تا سبیل خود که مخصوص نقشش در آن فیلم بود را بتراشد. این به معنای آن بود که انیماتور CGI مجبور بود که موی صورت او را به صورت دیجیتالی حذف کند و نتیجه همانطور که میدانید قانعکننده نبود. از آنجایی که اسنایدر کات هم عمدتاً شامل صحنههای همان فیلم (به علاوه چند برداشت جدید) بود، هنری کویل توانست، آزادانه در فیلمبرداری بعضی از صحنهها به ایفای نقش بپردازد و یکی از بزرگترین مشکلات فیلم قبلی را اصلاح کند. در مقایسه با دیگر تغییرات صورت گرفته، شاید این مورد زیاد پر رنگ نباشد اما حداقل یک حواس پرتی بزرگ و آزاردهنده از صورت او کنار زده شد.
مقاومت کمتر اعضای لیگ عدالت در برابر احیا کردن سوپرمن
یکی از تفاوتهای اصلی اسنایدر کات و Justice League 2017، نحوه برخورد ابرقهرمانان فیلم با ایده و پیشنهاد بروس وین در مورد احیای سوپرمن است. در نسخه سینمایی لیگ عدالت، بروس مانند فرد سمجی است که که میخواهد کلارک را به هر قیمتی که شده از مرگ بازگرداند اما واندرومن و آکوامن درباره استفاده از تکنولوژی مادرباکس (Mother Box) روی بدن یک کریپتونی مطمئن نیستند. در اسنایدر کات نیز بروس وین مانند قبل بر احیای سوپرمن اصرار دارد اما همکاران او به خصوص واندرومن این بار زودتر متقاعد میشوند تا پیشنهادش را عملی کنند. تنها وقتی که سایبورگ خیلی کوتاه آیندهای ترسناک را میبیند از انجام این کار منصرف میشود که البته دیگر دیر شده است.
این بار خشم و عصبانیت سوپرمن دیگر تقصیر بتمن نیست و در واقع این تغییر دیگری است که در این فیلم دیده میشود. در فیلم قبلی خشم و خرابکاریهای کال-ال بعد از اینکه اعضای لیگ عدالت به طور مرتب به بتمن هشدار میدادند تا سوپرمن احیا نشود، فقط اشتباه بتمن به نظر میآمد. با مخالفت کمتر با این موضوع، اقدامات و حرکات سوپرمن بلافاصله پس از زنده شدن، تکاندهندهتر و جالبتر بودند. بر این اساس مخاطب هنگام تماشای اسنایدر کات به جای اینکه بتمن و کارش را احمقانه فرض کند، فقط فکر میکند که ممکن است مرگ سوپرمن را به طور اساسی تغییر داده باشد و این موجود دیگر آن سوپرمن سابق نباشد.
در اسنایدر کات دوباره به سوپرمن مانند موجودی خداگونه نگاه میشود. اعضای لیگ عدالت متحد میشوند تا کلارک کنت یا سوپرمن را از مرگ برگردانند چرا که حضور و نقش او در آینده سیاره زمین بیاندازه اهمیت دارد. این دیدگاه با فیلمهای گذشته سوپرمن نیز همخوانی بیشتری دارد. خدایی که میان انسانها حضور مهمی دارد نگرش زیباتری نسبت به این است که سوپرمن را فقط قدرتمندترین سلاح بروس وین در جمع ابرقهرمانیاش در نظر بگیریم.
Knightmare Superman
با اشاره مجدد به تهدید سوپرمنی که سرکش شده است، Zack Snyder’s Justice League صحنه Knightmare که جاس ویدون و وارنر آن را حذف کرده بودند را دوباره به فیلم میآورد. آیندهای احتمالی که سوپرمن را در حالی که جسد لوئیس لین (Lois Lane) را در دست گرفته نشان میدهد و سپس تسلیم دارکساید میشود. در قسمت epilogue فیلم که همراه برداشتهای جدید به فیلم اضافه شد، بتمن را با ظاهری جدید نسبت به بقیه فیلم میبینیم که با سوپرمنی شرور مواجه میشود که میخواهد او و همراهانش را خرد کند. وجود این قسمت از فیلم، گپ داستانی که از Batman v Superman: Dawn of Justice به وجود آمده بود را نیز بر طرف میکند. جایی که فلش به بتمن میگوید لویس کلید ماجرا است و به او درباره وجود این آینده هولناک هشدار میدهد. در کنار این نکات، وجود Knightmare در نهایت روایت کاملتری را برای سوپرمن هنری کویل میسازد.
غیر ممکن است که Knightmare را در لیگ عدالت زک اسنایدر ببینید و به Batman v Superman فکر نکنید. جایی که شوالیه تاریکی روی پا بند نمیشد تا کار سوپرمن را محض احتیاط که یک وقت کنترلش را از دست بدهد و به بدی روی بیاورد، تمام کند. در غیاب اسنایدر، لیگ عدالت جاس ویدون تلاش زیادی کرد تا این ایده را حذف کند اما حالا در سال ۲۰۲۱، طرفداران با طعم واقعی هولناکترین ترسهای بتمن آشنا شدهاند. این موضوع از زمان فیلم Man of Steel مطرح بود و البته شاید دیدن سوپرمن به عنوان یک موجود شرور برای همه خوشایند نباشد، اما چیزی که به طور واضح مشخص است این است که اسنایدر کات و به طور کلی برنامههای زک اسنایدر به خوبی میتوانند نظم در هم ریخته DCEU را سر و سامانی بدهند و از آن یک تصویر منسجم بسازند.
کودک قهرمان؟!
با اینکه لیگ عدالت زک اسنایدر در این مورد زیاد سر و صدا به راه نمیاندازد اما به نظر میرسد که لویس لین در این فیلم باردار است. اسنایدر تایید کرده است که در برنامه بلند مدت او برای DCEU قرار بود فرزند لوئیس لین و کلارک کنت یک پسر باشد که البته هیچ قدرتی از پدرش به ارث نبرده است و در ادامه جانشین بتمن میشود. وجود این صحنه کوتاه لایهای جدید به شخصیت کلارک کنت از لحاظ عاطفی اضافه میکند که در واقع امیدی برای آینده این شخصیت است. اگر قرار باشد Knightmare به وقوع بپیوندد و ابر سیاهی همیشه همراه سوپرمن باشد تا روزی به موجودی هولناک تبدیل شود، شاید پدر شدن او نوری باشد تا این ابر سیاه را کنار بزند. شاید وجود این فرزند قضیه را برای سوپرمن در مبارزه با استپن ولف شخصیتر میکند و حتی شاید احتمال مرگ لوئیس لین در تایم لاین Knightmare را نیز افزایش بدهد. اما نکته قابل توجه این است که حالا سوپرمن چیزهای بیشتری برای از دست دادن دارد اما در همین حین چیزهای بیشتری برای بدست آوردن نیز دارد که باید از آنها محافظت کند و این شاید دلیلی باشد تا دوباره با لیگ عدالت متحد شود و از زمینی که شاید دیگر نشناسد دفاع کند.
تجدید دیدار با خانواده
اگر صحنه ملاقات کلارک کنت و لوئیس لین را پس از احیای او در لیگ عدالت سال ۲۰۱۷ ببینید قطعا متوجه خواهید شد که این دیدار مهم تا چه اندازه بیاحساس و سبک ساخته شده است. این تجدید دیدار در مزرعه خانواده کنت به شدت به طنز ویدون آغشته شد بود که هیچ حسی را به مخاطب منتقل نمیکرد. مثال این توضیحات صحنهای است که کلارک قبول نمیکند به خانه وارد شود چون میترسد درون جعبه چوبی دیگری گیر بیفتد. این جملات مسخره لحظاتی را که باید احساسی و از صمیم قلب باشند را به طور کلی خراب میکنند.
در نسخه زک اسنایدر این دیدار به مراتب طبیعیتر به نظر میرسد. کلارک کنت، لوئیس لین و مادرش را در آغوش میگیرد و چقدر این صحنه شاد و دلگرم کننده است. او متوجه حلقه ازدواج در دست لوئیس نیز میشود که در لیگ عدالت جاس ویدون وجود نداشت و جای آن جملات بیهوده زده میشدند. در اسنایدر کات سر عقل آمدن کلارک کنت نیز پس از دیوانگی که در ابتدا دچارش شده بود، متفاوت است. او خاطرات بچگی و اوقات خوبی که با خانواده کنت گذرانده به یاد میآورد و اصلا بدون این لحظات سخت است که بفهمیم چه زمانی کلارک کنت به زندگی برگشته است.
سوپرمنی متفکر + لباس سیاه
در فیلم Man of Steel بعد از اینکه کلارک کنت اتوبوس مدرسهاش را از آب بیرون میکشد و همه را نجات میدهد، پدرش به او میگوید که شاید نباید این کار را انجام میداده و اینجاست که او عمیقاً به نقش و جایگاه خودش روی سیاره زمین فکر میکند. این جستجو برای پیدا کردن هدف و وظیفه در واقع برداشت زک اسنایدر از عبارت معروف «قدرت زیاد، مسئولیت زیاد هم به همراه دارد» است. در لیگ عدالت زک اسنایدر، سوپرمن پس از زنده شدن، کنار مجسمه و بنای یاد بود شکسته خودش فرود میآید و گلها و هدیه های مردم را میبیند که البته در فیلم قبلی حذف شده بود. این صحنه ادامه و جواب جلسه دادگاهی است که در Batman v Superman برگزار شده بود که در آن این سوال مطرح بود که سوپرمن ناجی بشریت است یا مشکل بزرگ آن؟
سوپرمن در اسنایدر کات لباس جدیدی به تن میکند که خالی از معنا و مفهوم نیست
سوپرمن در اسنایدر کات لباس جدیدی به تن میکند که خالی از معنا و مفهوم نیست. در کامیک بوکها لباس سیاه، لباس احیا و بازیابی است که کلارک بعد از اینکه مرگ را فریب میدهد آن را میپوشد تا بهبود یابد. اما این کل ماجرا مخصوصا برای DCEU نیست. در Man of Steel جور-ال (Jor-El) برای پسرش توضیح میدهد که لباس قرمز و آبی مثل چراغی برای بشریت و نشانی برای کمک و راهنمایی زمین برای حرکت به سمت آیندهای روشنتر است. بر اساس گفتههای اسنایدر، لباس سیاه فقط یک لباس مرسوم در میان پیشینیان کال-ال بوده است و انتخاب این لباس توسط او در فیلم، تغییری اساسی را در او نشان میدهد. او دیگر سوپرمنی نیست که به جلسه دادگاه میرود تا حسن نیت خود را اثبات کند. او این دنیا را نجات میدهد چون انجام کار درست در ذات و ماهیت اوست. دیگر فرقی نمیکند که دنیا با خراب کردن یادبودش به او عکس العمل نشان میدهد، کلارک در لحظات پایانی فیلم باز هم لباس سیاه را به تن دارد که نشان میدهد این ویژگیها قرار است با او باقی بمانند.
سوپرمن خودش میداند چه کاری باید انجام دهد
در لیگ عدالت سال ۲۰۱۷، لوئیس لین به کلارک میگوید که او باید برود زیرا دنیا در خطر است. سوپرمن هم میفهمد که باید به بروس وین کمک کند و اصطلاحاً یکی به او بدهکار است. در ادامه اشاره به اشتباهات و کارهای عجیب جاس ویدون و وارنر، این مورد هم واقعا مسخره به نظر میرسد. چرا لوئیس لین باید به این ابر قهرمان درباره همچین موضوع مهمی هشدار بدهد یا او را راهنمایی کند؟ و چرا کلارک کنت هنوز در این صحنه هم میخواهد بامزه و خندهدار به نظر بیاید؟
زک اسنایدر این مشکل را در فیلم خودش برطرف کرده است. سوپرمن خودش میفهمد که اعضای لیگ عدالت حتما به دلیل خاصی او را بازگرداندهاند و بعد از برداشتن لباس جدیدش به دیدن آلفرد میرود که در نهایت به او میگوید امیدوار است دیر نشده باشد.
سوپرمن سختگیرانهتر مبارزه میکند
در لیگ عدالت جاس ویدون، سوپرمن با فلش مسابقه میدهد، با بتمن شوخی میکند و در مبارزه با استپن ولف از عدالت و درستی حرف میزند. این سوپرمنی است که احتمالا جاس ویدون و استودیو برادران وارنر در ذهن داشتهاند که کمتر جدی است. حالا که بحث هشتگ اسنایدر ورس را برگردانید همه جا داغ است، باید اشاره کرد که چیزی که زک اسنایدر برای DCEU در ذهن داشت را هیچ کجا بهتر از نبرد نهایی این فیلم نمیتوان پیدا کرد. این نبرد و پایان فیلم قبلی بسیار آرامتر مهربانانهتر است. استپن ولف در نبرد نهایی به دست پارادیمنهای خودش که ترس را دنبال میکنند، میافتد و صحنه را ترک میکند. نبرد نهایی در کل بیشتر شبیه فیلمهای ابرقهرمانی کلاسیک و قدیمی با درجه سنی پایین است که در آنها احتمال اینکه سوپرمن کسی را با لبخندش بکشد بیشتر است تا با مشتهایش.
اما در اسنایدرکات تفاوت در این نبرد به قدری زیاد است که اصلا نیاز به اشاره هم ندارد. از همان لحظه ورود به نبرد، سوپرمن رو به روی ضربه سلاح استپن ولف قرار میگیرد و هیچ اتفاقی برایش نمیافتد. او در این صحنه هیولایی است که هیچ چیز جلودارش نیست. یک لحظه هم استپن ولف را رها نمیکند تا اینکه با لیزر چشمهایش شاخ او را جدا میکند و بعد درحالی که نیزه آکوامن بدن او را سوراخ کرده، مشتی را حواله صورتش میکند.
در آخر با اینکه شاید سوپرمنی که جاس ویدون نشانمان داد به طور کلی بیشتر شبیه کامیک بوکها بود و عدهای هم ترجیح میدهند سوپرمن همان موجود پاک باقی بماند اما شکی نیست که زک اسنایدر در نسخه مخصوص خودش، سوپرمنی را نشان داد که تناسب بیشتری با تاریخچه این شخصیت در DCEU داشت.
شما سوپرمن کدام فیلم را بیشتر دوست داشتید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید