فیلمهای ترسناک در مراسم اسکار چه جایگاهی دارند؟
ژانری که همیشه در اسکار نادیده گرفته میشود
هر سال شاهدیم که فیلمهای ترسناک سینما در میان نامزدهای مراسم اسکار، غایب هستند.
در سال ۲۰۲۳ هم به روال هر سال، مراسم اسکار برگزار شد و همه چیز به خوبی و خوشی به پایان رسید. اما امسال هم همانطور که پیشبینی میشد، حتی یک فیلم ترسناک در میان نامزدها وجود نداشت. این اتفاق جدیدی نیست. زیرا در تاریخ مراسم اسکار، تنها شش فیلم ترسناک موفق به نامزدی در بخش بهترین فیلم شدهاند. این فیلمها عبارتند از: جنگیر (The Exorcist)، آروارهها (Jaws)، سکوت برهها (The Silence of the Lambs)، حس ششم (The Sixth Sense)، قوی سیاه (Black Swan) و برو بیرون (Get Out).
همچنین تنها سه بازیگر به خاطر بازی در فیلمهای ژانر وحشت، برنده اسکار شدهاند. ابتدا روث گوردون (Ruth Gordon) در فیلم بچه رزماری (Rosemary’s Baby) و بعد از او، کتی بیتس (Kathy Bates) در فیلم میزری (Misery) و نهایتا ناتالی پورتمن (Natalie Portman) در فیلم قوی سیاه.
غیبتی ناموجه
به همین منوال، در اسکار ۲۰۲۳ هم بسیاری از فیلمهای مهم و موفق ژانر وحشت از حضور در این مراسم، محروم ماندند. از جمله: دو فیلم بربر (Barbarian) و پرل (Pearl) که اگرچه فروش فوقالعاده و چشمگیری داشتند، با بیتوجهی کامل رایدهندگان اسکار مواجه شدند. بهویژه فیلم بربر که علاوه بر گیشه، در جلب نظر منتقدان هم اثر کاملا موفقی بود. این فیلم با بودجهای ۴/۵ میلیون دلاری ساخته شده، اما فروشی نزدیک به ۴۵ میلیون دلار داشته است. در مقابل، مثلا فیلم خانواده فیبلمن (The Fabelmans) که نامزد دریافت جایزه در هفت شاخه از مراسم اسکار شده بود، با بودجه ۴۰ میلیون دلاریاش تنها ۳۵ میلیون دلار در سینماهای سرتاسر جهان به دست آورده است.
این آمارها نشان میدهند که رایدهندگان اسکار به هیچ روی، ارزش و اهمیت فیلمهای ترسناک را درک نمیکنند. ما در زمانهای زندگی میکنیم که هر فیلم موفقی در باکسآفیس به عنوان نجاتدهنده سینما تلقی میشود. اما آکادمی، همواره چشم خود را به روی فیلمهای پرفروش در ژانر وحشت میبندد و با این رفتارش وانمود میکند که آنها دارای اهمیت چندانی نیستند.
کی نوبت به نوادگان جنگیر و فرانکنشتاین میرسد؟
سوال این است که چه چیزی میتواند اعضای آکادمی را وادار کند تا ژانر وحشت را به رسمیت بشناسند؟ بیایید به سال ۲۰۱۸ برگردیم. همان سالی که فیلم برو بیرون (آخرین فیلم ترسناک برنده اسکار) جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را به خانه برد. این پیروزی آسان نبود. جیسون بلوم (Jason Blum)، تهیهکننده این فیلم، در آن زمان به اسکرین دیلی (Screen Daily) گفت که استودیو هنگام تلاش برای بازاریابی فیلم به عنوان یک برنده بالقوه اسکار، با تعصب رایدهندگان مواجه شد. بلوم گفت: «فکر میکنم هنوز هم ذهنیت اشتباهی در میان اعضای آکادمی وجود دارد که فیلم ترسناک را رد میکند. گروهی از این افراد، حتی چنین فیلمهایی را تماشا نمیکنند.»
او درست میگفت. زیرا پیش از برگزاری مراسم اسکار در آن سال، اتفاق عجیبی افتاد. برخی از رایدهندگان در سخنان خود، درباره احساس بیزاریشان از فیلم جردن پیل (Jordan Peele) حرف زدند. یکی از آنها، فیلم برو بیرون را یک «فیلم پاپکورنی» نامید و دیگری اظهار داشت که «هیچکس به این فیلم، رای نخواهد داد»؛ به همین سادگی! اما نقطه اوج این حرفهای جنجالی، آنجا بود که شماری از اعضای قدیمی آکادمی صراحتا اعلام کردند که اصلا فیلم را ندیدهاند!
مظلومیت ژانری پرطرفدار
بیتوجهی آکادمی نسبت به فیلمهای ترسناک، در سالهای بعد هم ادامه یافت. اگرچه باورش مشکل است، اما فیلمهای باشکوهی مانند آن (It)، موروثی (Heritary) و یک مکان آرام (A Quiet Place) در مراسم اسکار نادیده گرفته شدند. حتی فیلمهای ما (Us) و جواب منفی (Nope) هم نتوانستند به جمع نامزدها راه یابند. و در نهایت میرسیم به سال ۲۰۲۳ که دوباره همان روند همیشگی تکرار شد و هیچ فیلم ترسناکی، شانس حضور در میان نامزدها را پیدا نکرد.
میا گوث (Mia Goth)، ستاره فیلم پرل، یک هفته پس از اعلام نامزدهای نهایی اسکار در مصاحبهای گفت که انتخابهای اسکار به هیچ روی «بر اساس کیفیت فیلمها» نیست. البته او در ادامه افزود: «تغییر، یک امر ضروری است. اگر آنها هنوز میخواهند با عموم مردم تعامل داشته باشند، باید تغییری صورت بگیرد.» از آنجا که میا گوث یکی از بازیگران سرشناس ژانر وحشت است، نظر او میتواند بیانگر خیلی چیزها باشد. گویا آکادمی اسکار فقط طرفداران را آزرده نکرده است، بلکه دستاندرکاران ساخت فیلمهای ترسناک هم از رویکرد اشتباه آکادمی در قبال این فیلمها، به ستوه آمدهاند.
آنها باید چه کار کنند تا اسکار به آثارشان، روی خوش نشان دهد؟ پاسخ به این سوال دشوار است. شاید هیچ راهی وجود ندارد. احتمالا به همین دلیل است که برخی از آنها، مسیر فیلمسازی خود را عوض کردهاند. مثلا آری آستر (Ari Aster) را در نظر بگیرید. او پس از خلق شاهکارهایی مانند موروثی و مید سامر (Midsommar)، اکنون در حال تولید یک فیلم بهکلی متفاوت است. فیلم بعدی او که بیو میترسد (Beau Is Afraid) نام دارد، دارای هیچ ارتباطی به ژانر ترسناک نیست. در عوض، یک فیلم سورئال با موضوع جهانهای موازی است که شبیه آن را قبلا در فیلم پرسروصدا و جایزه بگیر Everything Everywhere All at Once دیدهایم.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید