بازی بعدی استودیوی Playdead کجا است؟
بعد از هشت سال!
در سال 2016، استودیوی Playdead یکی از بهترین بازیهای داستانی تاریخ، بازی INSIDE، را منتشر کرد؛ یک بازی پازل-پلتفرمر بدون دیالوگ که داستان تاریک و جذاب پسری بینام در یک دنیای کابوسوار را روایت میکرد. این بازی برجسته، بر پایههای بازی Limbo که در سال 2010 منتشر شد، بنا نهاده شد.
هشت سال پیش، استودیوی Playdead اعلام کرد که روی بازی بعدی خود کار میکند، اما از آن زمان تقریباً هیچ خبری منتشر نشده است.
در حالت تعلیق؟
استودیوی Playdead به وضوح از آن دسته استودیوهایی است که برای ساخت بازیهایش زمان زیادی صرف میکند. با توجه به کیفیت بالا و پولیش دقیق بازیهای قبلیاش، این رویکرد منطقی به نظر میرسد. اما همچنان تعجبآور است که پس از موفقیت چشمگیر بازی INSIDE، اطلاعات بسیار کمی درباره بازی بعدی آنها منتشر شده است. در ژانویه 2017، استودیوی Playdead اعلام کرد که پس از موفقیت بازی INSIDE، روی “ماجراجویی بعدی” خود کار میکند. تصویری که در کنار این خبر منتشر شد، یک شخصیت کلاهدار را نشان میداد که در یک منظره برفی و بایر حرکت میکرد.
بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت Playdead، این بازی یک ماجراجویی علمی-تخیلی سومشخص خواهد بود که در یک گوشه دورافتاده از جهان اتفاق میافتد. بازی با استفاده از موتور بازیسازی Unreal Engine 5 ساخته میشود و قرار است توسط شرکت Epic Games منتشر شود. نکته قابل توجه این است که برخلاف بازی Limbo و بازی INSIDE، این بازی قرار است جهانباز (Open-World) باشد که نشان میدهد تجربهای کاملاً سهبعدی خواهد بود، نه 2.5D.
همانطور که قبلاً بهطور مفصل بررسی شده، وضعیت فعلی صنعت بازیهای ویدیویی نگرانکننده است. اخراجهای گسترده، لغو پروژهها و کاهش سرمایهگذاریها متاسفانه به موضوعی رایج تبدیل شدهاند. سکوت تقریباً هشتساله یک استودیو درباره یک پروژه، در چنین شرایطی قطعاً جای نگرانی دارد! نکتهای که نباید از آن غافل شد این است که یکی از بنیانگذاران استودیوی Playdead، دینو پتی (Dino Patti)، بلافاصله پس از انتشار بازی INSIDE، استودیو را ترک کرد. البته این صرفاً یک حدس و گمان است، اما بعید نیست که این تغییر بزرگ در رهبری، بر پویایی استودیو و سرعت توسعه تأثیر گذاشته باشد. حداقل، سکوت طولانی مدت استودیو نشان میدهد که ممکن است آنها در تطبیق با تغییرات در دیدگاهها و مقیاس پروژه دچار چالش شده باشند. حرکت از یک پلتفرمر خطی و محدود 2.5D که بسیار صیقلخورده و دقیق طراحی شده بود، به سمت یک ماجراجویی سهبعدی جهانباز (Open-World) بدون شک دشوار است. علاوه بر این، حفظ حس دقیق فضاسازی و ساخت دنیای ظریف که باعث شد بازی INSIDE به اثری نمادین تبدیل شود، در یک محیط گسترده و سهبعدی احتمالاً حتی سختتر خواهد بود.
با این حال، لازم به ذکر است که همه چیز ناامیدکننده نیست. هنوز دلایلی برای خوشبینی در مورد بازی بعدی استودیوی Playdead وجود دارد. اولاً، خود استودیو به طبیعت درونگرا و محتاطانهاش اذعان دارد. در وبسایتش ذکر شده که “بهندرت در مصاحبهها شرکت میکند” زیرا میخواهد “روی توسعه تمرکز کند.” به عبارت دیگر، Playdead از آن دسته استودیوهایی نیست که دائماً در مورد پروژههای آینده خود تبلیغ میکند و سپس ناگهان ساکت میشود.
یکی دیگر از نشانههایی که حاکی از ادامه توسعه بازی بعدی Playdead است، هرچند کندتر از حد انتظار، این واقعیت است که در زمان نگارش این مطلب، 12 موقعیت شغلی در این استودیو باز است. این موضوع ممکن است نشاندهنده این باشد که استودیو در جذب استعدادهای مورد نیاز برای تحقق چشمانداز آن با مشکل مواجه است، بهویژه به دلیل اینکه نیاز به نقل مکان به کپنهاگ دارد. اما دستکم این موضوع نشان میدهد که پروژه هنوز در حال توسعه فعال است.
متأسفانه، درباره زمان دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بازی بعدی Playdead، نمیتوان با اطمینان چیزی گفت. آخرین پست Playdead در X مربوط به سال 2020 است، بنابراین نباید امید بیش از حدی داشته باشیم. اگر بازی بعدی حتی نزدیک به همان میزان غوطهوری و تفکربرانگیزی بازی INSIDE باشد، بدون شک باید توجه همه را به خود جلب کند!
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید