بازی Marvel’s Spider-Man یک اثر اکشن ماجراجویی جهان آزاد است که توسط کمپانی Insomniac Games ساخته و توسط Sony Interactive Entertainment در سال ۲۰۱۸ تحت عنوانی انحصاری برای کنسول پلی استیشن 4 عرضه شد و انقلابی در صنعت بازیهای ویدیویی راه انداخت.
توسعه بازی Spider-Man، بهعنوان اولین بازی دارای مجوز اینسامنیاک در تاریخ ۲۲ ساله آن زمان خود، از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و تقریبا چهار سال به طول انجامید. به آنها این انتخاب داده شد که از بین کاراکترهای موجود در دنیای مارول یکی را برای پروژه خود انتخاب کنند. مردعنکبوتی هم بهدلیل جذابیتش برای کارمندان کمپانی و هم شباهتهای گیمپلی آن با Sunset Overdrive، بازی قبلی این کمپانی انتخاب شد. طراحی بازی الهام گرفته از تاریخچه مردعنکبوتی در تمامی رسانهها بود اما Marvel Comics و Insomniac میخواستند یک داستان اورجینال و جدید را تعریف کنند که قبلا توسط هیچ مدیایی به آن پرداخته نشده بود. بههمین منظور آنها با ایجاد یک جهان منحصر به فرد (معروف به Earth-1048) کار خود را آغاز کردند.
این بازی بهدلیل روایت داستانی جدید، شخصیت پردازی بینقص، کامبت و مکانیک تار زدن عالی و بینظیر که به نوبه خود تحسین میشود، مورد ستایش قرار گرفت. اگرچه برخی از طراحی جهان بازش بهدلیل نداشتن نوآوری انتقاد کردند، تعدادی از منتقدین نیز این بازی را یکی از بهترین عناوین ابرقهرمانی تاریخ خطاب کردند. بعضیها هم آن را با مجموعه بهشدت محبوب Batman: Arkham مقایسه میکنند. این عنوان همچنین موفق شد چندین جایزه از انواع نشریات، منتقدان و مراسم اهدای جوایز بازیهای کامپیوتری دریافت کند.
بازی Marvel’s Spider-Man به یکی از پرفروشترین بازیهای سال ۲۰۱۸، یکی از پرفروشترین بازیهای انحصاری پلی استیشن 4 در تمام دورانها و همچنین پرفروشترین بازی ابرقهرمانی در ایالات متحده تبدیل شد. یک محتوای قابل دانلود سه بخشی (DLC) نیز با نام The City That Never Sleeps، هر ماه از اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۸ برای بازی منتشر شد که داستان بازی را گسترش داد. همچنین نسخه Game of The Year نیز برای این عنوان محبوب در سال ۲۰۱۹ منتشر شد که تمامی بستههای الحاقی را شامل میشود. در ادامه به این موضوع میپردازیم که چرا باید این عنوان شاهکار را تجربه کنید.
تاب خوردن عنکبوتی
یکی از جنبههای رضایت بخش بازی Marvel’s Spider-Man مکانیک تار زدن است که به بهترین شکل ممکن طراحی شده و حس مردعنکبوتی بودن را به معنای واقعی کلمه برای گیمرها و طرفداران این کاراکتر محبوب به ارمغان میآورد. تار زدن در این عنوان بسیار نرم، روان و واقعی طراحی شده و از سرعت بالایی نیز برخوردار است. مهمترین نکته درباره این مکانیک جذاب بازی این است که تارها در اصل به ساختمانها و اشیا مختلف میچسبند، نکتهای که در عناوین پیشین Spider-Man خیلی بهش توجه نمیشد. بازیکنان با نگه داشتن دکمه R2 به راحتی میتوانند در شهر نیویورک به تار زدن و پیمایش بپردازند. همچنین استفاده از Web-Zip با زدن مکرر دکمه X به سرعت هرچه بیشتر شما میافزاید. از دیگه مکانیکهای تار زدن که مخصوص این عنوانه و برای اولین بار در این بازی دیده شده، Perch نام دارد که با فشار دادن هر دو دکمه L2 و R2 بهصورت همزمان در نقاط مختلف شهر، تار زدن و پیمایش در شهر را سریعتر و بااستایل میکند. تار زدن مردعنکبوتی در این بازی بسیار چشم نوازه و نفس در سینه حبس میکند که حاصل تلاش تیم توسعه در استفاده کردن از انیمیشنهای متنوع، جذاب و حرفهای است و به نوعی بیانگر باتجربه بودن مردعنکبوتی در این اثر جذاب است. همچنین به لطف قابلیت جدید Air-Tricks، هنگام تار زدن با نگه داشتن دو دکمه مثلث و دایره بهصورت همزمان، میتوان حرکات آکروباتیک انجام داد که لذت تار زدن در بازی را دوچندان میکند. در کل بعد از بازی خاطره انگیز Spider-Man 2، بهترین طراحی و مکانیک تار زدن متعلق به اثر جدید سونی است.
گیمپلی بازی
کامبت بازی در سه دکمه خلاصه میشود. دایره برای جاخالی دادن، مربع برای حملات عادی و کامبوها و در نهایت مثلث برای حملات تار محور. از تار زدن متوالی میتوان برای از میان برداشتن دشمنان و چسباندن آنها به اشیا مجاور استفاده کرد و بلافاصله آنها را از نبرد حذف کرد. همچنین میتوان از محیط اطراف به نفع خود در نبرد استفاده کرد. از پرتاب کردن اشیا مختلف به سمت دشمنان تا خراب کردن سازهای بر سر آنها میتوان از محیط به نفع خود در کامبت استفاده کرد.
حملات موفقیت آمیز و متوالی منجر به پرشدن فوکوس بار شده که میتوان از آن به منظور بهبود جان مردعنکبوتی و همچنین زدن فینیشرهای جذاب و متنوع استفاده کرد. یکی از المانهای مفید کامبت حس ششمی است که Spider Sense نام دارد و بهصورت یک نماد سفید در اطراف سر شخصیت جهت جاخالی دادن نمایان میشود. مقابله با دشمنان مختلف نیز مستلزم استراتژیهای مختلف در گیمپلی است. برای مثال دشمنانی که سپر دارند باید از پشت به آنها حمله کرد، یا دشمنان قوی هیکل و بزرگ را باید با تار زدنهای متوالی گیر انداخته و از پای در آورد.
گجتها و ابزارها در کامبت نقش بهسزایی ایفا میکنند که میتوان در طی بازی به تعداد قابل توجهی از گجتهای مفید دست پیدا کرد. از گجتهای اشاره شده میتوان به Web Bomb ،Trip Mine ،Electric Web ،Impact Web و موارد دیگه اشاره کرد که هر کدام به نحوی در کامبت موثرند. بهطور مثال Impact Web دشمنان را به عقب پرتاب میکند و میتواند آنها را به یک اشیا یا سطح نزدیک بچسباند. همچنین در این بازی چندین لباس وجود دارد که هر کدام دارای قدرت و توانایی منحصر به فردی هستند که در کامبت بسیار مفید واقع میشوند. مانند افزایش Focus، کاهش گرانش، حالت مخفی کاری، آسیب ناپذیری و آزاد کردن پالس الکترومغناطیسی برای از کار انداختن سلاحهای دشمن و خیلی موارد دیگر. مخفی کاری هم نقش بهسزایی در کامبت و گیمپلی بازی ایفا میکند. بخش مخفی کاری بازی حملات مخفیانه با استفاده از گجتهای مذکور و فینیشرهای خاص با انیمیشنهای فوقالعاده زیبا را شامل میشود. همچنین بازی از درخت مهارت بزرگ و جامعی برخوردار است که روی سه بخش کامبت، گیمپلی و پیمایش در شهر تمرکز میکند.
لباسها، مادهای لباسها و گجتهای موجود در بازی با توکنهای مشخصی قابل دریافت هستند. در کل شش مدل توکن در بازی وجود دارد که از طریق انجام فعالیتهای مختلف قابل دستیابی هستند. Challenge Tokens برای انجام ماموریتهای مبارزه، پنهانکاری و پیمایش مبتنی بر زمان و مهارت است که توسط Taskmaster به کاراکتر محول میشود. Backpack Tokens برای یافتن کوله پشتیهای قدیمی مردعنکبوتی که هرکدام حاوی یادگاری از گذشته وی است. Research Tokens برای تکمیل ماموریتهای ایستگاه تحقیقاتی که شامل آزمایشهای علمی، جمعآوری کبوترها و… میشود. Crime Tokens برای جلوگیری از جرایم محیطی. Base Tokens برای پاکسازی پایگاههای دشمن و در آخر Landmark Tokens برای عکسبرداری از مکانهای خاص در اطراف شهر. برجهای رادیویی در مناطق مختلف شهر نیز در مکانیابی و نمایان کردن اشیا قابل جمعآوری، ماموریتها و جرایم فعال جهت دستیابی به توکنهای مذکور اساسیترین نقش را ایفا میکنند. این را هم باید اشاره کرد که توکنها جهت کامل کردن درخت مهارت بازی که از تنوع بالایی نیز برخوردار است مورد استفاده قرار میگیرند و در کرفت کردن و باز کردن لباسهای مختلف، مادهای مختلف لباسها و گجتهای موجود در بازی مهمترین نقش را دارند.
و در آخر بخشهایی از گیمپلی بازی به مراحل مخصوصی حول محور پیتر پارکر، مری جین واتسون و مایلز مورالز اختصاص مییابد. بخشهای پیتر اغلب با حل معما و پازلهای مختلف همراهه، در حالی که بخشهای مربوط به مری جین و مایلز حول محور ماموریتهای مخفی کاری است.
نیویورک سیتی و جزییات بازی
شهر نیویورک در بازی Marvel’s Spider-Man عظیم است، بهطوری که تقریبا ۱۵ دقیقه طول میکشد تا از ابتدا تا انتهای نقشه به تار زدن و پیمایش بپردازید. علاوه بر بزرگی در مساحت، نیویورک شهری پویا و زنده است و هر لحظه اتفاقی مهیج در حال رخ دادنه و جزییات فوق العاده شهر باعث میشود گیمرها نتوانند دسته را زمین بگذارند.
توجه به جزییات در شهر نیویورک به بهترین شکل ممکن توسط تیم توسعه طراحی و پیاده سازی شده است. بهطور مثال جزییات ساختمانها و آسمان خراشها به بهترین شکل ممکن و دقیقا مانند نسخه اصلیشان طراحی شدند. تقریبا اسامی تمامی خیابانها مانند نسخه اصلی شهر در بازی رعایت شدند. NPC ها هم بسیار پویا و زنده طراحی شدند و مدام باهم در تعاملند. حین تار زدن و تاب خوردن در شهر نیویورک میتوان تاکسیهای زردی را دید که مردم را در سراسر شهر سوار کرده و به مقصدشان هدایت میکنند. کامیونها از یک انبار به انبار دیگر کالا حمل میکنند و تعداد زیادی از ساکنان در حال رفتن به محل کار، دانشگاه یا نزدیکترین فروشگاه شیرینیپزی هستند. شما میتوانید مردمی را ببینید که بسکتبال بازی میکنند، در حالی که برخی دیگر در حال عکس گرفتن از یکدیگرند. اگر فشار دادن دکمه R2 را متوقف کنید، مردعنکبوتی بلافاصله به سطح خیابان سقوط میکند. سپس شما در میان عموم مردم هستید، همان ساکنان نیویورک که پارکر قسم خورده از آنها محافظت کند.
در میان مردم که قدم بزنید مردم با شما ارتباط برقرار میکنند. بعضیها ازتون تعریف میکنند و از دیدنتان خوشحال میشوند و از شما میپرسند که آیا میتوانید چیز سنگینی را بلند کنید یا حرکت آکروباتیک انجام دهید یا تار بزنید. بعضیها هم از حضور شما در شهر و در میان مردم شکایت میکنند و خواستار دستگیری شما هستند. ارتباطی که مردم شهر با قهرمان بازی برقرار میکنند پویا، زنده و طبیعی است، بهطوری که میتوانید با مردم شهر سلفی بگیرید، هایو فایو بزنید، به آنها سلام کنید و…. همچنین بعضی از شهروندان بهطور تصادفی جرایمی که در حال رخ دادن هستند را به شما گزارش میدهند. وقتی هم که جان شهروندان را نجات میدهید آنها از شما تشکر و قدردانی میکنند. همچنین شما میتوانید با قدم زدن در شهر، کپی روزنامههای Daily Bugle را مشاهده کرده و درباره جرایمی که در طی داستان با آنها رو به رو شدید، مطالعه کنید. شهر نیویورک از سیستم آب و هوای پویایی نیز برخوردار است که به جذابیت شهر میافزاید. در کل سه حالت روز، شب و عصر وجود دارد که غروب خورشید در حالت عصر فوقالعاده زیبا است.
شهر نیویورک بازی Marvel’s Spider-Man پر از ایستراگ و رفرنسهای دنیای مارول است که وجود آنها در شهر باعث شده تا گشت و گذار در این نسخه از نیویورک بسیار جذاب و فان باشد. تعداد ایستراگ و رفرنسهای موجود در شهر به قدری زیاد است که تمامی طرفداران مارول و مردعنکبوتی را مجذوب و حیران میکند. مانند خانه دکتر استرنج، دفتر وکالت مت مورداک (اشاره به سریال نتفلیکس دردویل)، شرکت رند که متعلق به آیرون فیست است (اشاره به سریال نتفلیکس آیرون فیست)، خانه و دفتر کاری جسیکاجونز (اشاره به سریال نتفلیکس جیسکاجونز)، آرایشگاه لوک کیج (اشاره به سریال نتفلیکس لوک کیج)، خانه بلک پنتر، مجله خبری Daily Bugle، برج Damage Control (سازمانی است در دنیای مارول که به جبران خسارات حاصله از نبردها میپردازد) و از همه مهمتر برج انتقامجویان و خیلی موارد دیگر.
Spider-Man یک بازی جهان باز است، بنابراین مطمئنا لحظاتی وجود دارد که میتوانید آزادانه به گشت و گذار در شهر بپردازید. این شهر مملو از فعالیتهای گوناگون و ماموریتهای جانبی است تا لحظات پرفشار و بیوقفه کمپین را از بین ببرد. با پیشرفت در داستان بازی، فعالیتهای سطح شهر پس از انجام ماموریتهای خاص باز میشوند. اینها فعالیتهای اختیاری هستند که در سطح شهر پراکندهاند و از تنوع زیادی هم برخوردارند. مانند Backpacks (جمع کردن کوله پشتیهای پیتر که هر کدام حاوی یادگاریهایی از گذشته وی است)، Landmark (عکسبرداری از مکانهای خاص در اطراف شهر)، Fisk Hideouts (ساختمانهای نیمه کاره ویلسون فیسک که توسط افراد او بهمنظور انجام کاراهای خلاف فیسک اداره میشود)، Demon Warehouses (مکانهای زیرزمینی که متعلق به دیمنها است)، Sable Outposts (مقر و پایگاههای سیلور سیبل)، Prisoner Camps (کمپهای مخصوص زندانیانی که از زندان فوق امنیتی Raft فرار کردند)، Research Stations (ایستگاههای تحقیقاتی هری آزبورن که شامل مراحل متنوع میشوند)، Black Cat Stakeouts (عکسبرداری از مکانهای خاصی که بلک کت از قبل برایمان تعیین کرده است)، Pigeons (دنبال کردن و گرفتن کبوترها در سراسر شهر)، Taskmaster Challenges (مراحلی خاص از تسک مستر در سراسر شهر که به سه دسته کامبت، مخفی کاری و پیمایش در شهر تقسیم میشوند) و Crimes (جلوگیری جرایم منتوع و مختلف). همچنین فعالیتها و مراحل فرعی جدیدی نیز توسط بستههای الحاقی بازی به نقشه اضافه میشوند که آنها هم از تنوع زیادی برخوردارند مثل Hardy’s Stolen Art ،Screwball Challenges ،Hammerhead Fronts و Olympus Hideouts و Crime Scene Recordings.
گرافیک و زیباییهای بصری بازی
تیم توسعه در زمینه گرافیک و جلوههای بصری بازی کار بینظیری انجام دادهاند. اول از همه طراحی و دیزاین کاراکترها بسیار رضایت بخش است. جزییات چهره و لباس کاراکترهای بازی از سطح بسیار بالایی برخوردار است و به قدری طبیعی و واقعی طراحی شدند که گیمر را مجذوب خود میکنند. تمامی لباسهای مردعنکبوتی از سطح جزییات بالا به خصوص در زمینه مواد به کار رفته در لباس برخوردارند. به طور مثال مواد کار شده در لباس، نور را به درستی منعکس میکنند و جزئیات کوچک در سراسر آنها قابل مشاهده است. نورپردازی هم نقش بیسار مهمی در بازی ایفا میکند و جزییات به کار رفته در چهره و لباس کاراکترها را به خوبی نشان میدهد. چرم کت مری جین نمونهای بارز از جزییات بسیار زیبای بازی است.
سپس میرسیم به انیمیشن. بازی دارای طیف چشمگیری از انیمیشن است که به شخصیتهای اصلی و فرعی بازی اعمال میشود. انیمیشنها به نرمی با کامبت و عناصر دیگر بازی ترکیب شده و به رشتههای بسیار پیچیده کامبت تا حدی تداوم میبخشد. همچنین انیمیشنهای تار زدن و پرواز در شهر نیز استثنایی است. انیمیشنهای تار زدن به قدری عالی طراحی شدند که تار زدن را به یکی از بهترین تجربههای بازی تبدیل میکند. در کامبت و هنگام انجام دادن فینیشر نیز شاهد انیمیشنهای بسیار زیبا و خیره کننده هستیم که لذت و هیجان کامبت بازی را دو چندان میکند. همچنین انیمیشنهای متفاوت و بسیار زیبایی برای متوقف کردن ماشین خلافکاران وجود دارد که بسیار زیبا و چشم نواز است. همچنین انیمیشنهای بسیار زیبایی برای گشت و گذار در شهر طراحی شده است، همانند رد شدن از میان تانکرهای آب یا رد شدن از میان فایر اسکیپها. سیستم پارکور هم به لطف انیمیشنهای زیبا دستخوش ارتقایی بزرگ شده است.
کات سینهای بازی نیز به لطف ساخت حرفهای انیمیشنها، حرکت روان دوربین و قابلیت موشن بلور فوقالعاده حرفهای، حالت سینماتیک پیدا کرده و بهشدت واقعی و تمیز به نظر میرسند. این قابلیت موشن بلور اولین بار در عناوینی مثل Sunset Overdrive و Ratchet and Clank استفاده شد و حال با ارتقایی چشمگیر، در بازی Marvel’s Spider-Man استفاده شده است. مهمتر از همه این قابلیت در گیمپلی نیز به کار رفته است، در حالی که در شهر تار میزنید، لبههای صفحه و اشیا به درستی تار میشوند اما قسمت میانی تصویر همچنان واضح است که به بازیکنان اجازه میدهد آنچه که میخواهند را ببینند.
تیم توسعه در زمینههای نور، درجه بندی، عمق میدان و سایر جلوهها بسیار خوب عمل کرده است اما چیزی که این بازی را متمایز میکند، تاکید بر جزئیات محیط است. در حالی که بیشتر بازی را در حال تار زدن در سراسر شهر هستید، اگر دست از تار زدن بردارید و به اطراف خود نگاه کنید، از میزان جزئیات موجود در سطح خیابانهای شهر متعجب خواهید شد. از رفتار مردم در شهر گرفته تا اتفاقاتی که مدام در جریان هستند، توجه به جزییات در بازی بسیار خوب پیاده سازی شده است. بهطور مثال تمامی اتومبیلها پلاک منحصر به فرد خود را دارند. نمای ساختمانها نیز از جزئیات دقیق مدلسازی شده با هندسه قابل مشاهده و بافتهای متنوع با وضوح بالا و پشتیبانی شده توسط برخی بازتابها با وضوح بالا برخوردار است. بازی همچنین دارای یک سیستم روشنایی حجمی قوی است که برای شبیه سازی پراکندگی نور در جو طراحی شده است. کیفیت سایه نیز برای یک بازی جهان باز مانند این بازی بسیار قوی و حرفهای طراحی شده است.
در کل نورپردازی، جلوههای بصری و جزئیات بینظیر در این عنوان به بهترین و کاملترین شکل ممکن طراحی و پیاده سازی شده و یکی از نقاط قوت بازی محسوب میشود.
داستان بازی
کمپانی Insomniac همانطور که قبل از شروع تولید و توسعه بازی اعلام کرده بودند، قصد داشتند داستانی کاملا متفاوت از این کاراکتر را تعریف و به تصویر بکشند، به همین منظور آنها کاراکترهای جدیدی را برای تعریف داستان خود انتخاب کردند. همچنین یکی از نکات جالب داستان بازی این است که پیتر در اصل ۲۳ ساله است و ۸ سال از مردعنکبوتی بودنش میگذرد. لذا او مردعنکبوتی باتجربهای است که هم در کامبت و هم در تار زدن در شهر خیلی حرفهای و بااستایل عمل میکند.
به دنبال دستگیری ویلسون فیسک توسط مردعنکبوتی، گروهی با نام Demons شروع به توقیف داراییهای غیرقانونی فیسک میکنند. مری جین و مردعنکبوتی میفهمند که آنها بهدنبال سلاحی شیمیایی به نام Devils Breath هستند. با کمک افسر جفرسون دیویس، مردعنکبوتی پروسه انتقال سلاحها را متوقف میکند. دیویس به خاطر قهرمانیاش در یک مراسم انتخاب مجدد شهردار توسط نورمن آزبورن مورد ستایش قرار گرفت. سپس گروه Demons به این رویداد حمله کرده و دیویس و بسیاری دیگر از شرکت کنندگان را به قتل میرسانند. پیتر شاهد تبدیل شدن مارتین لی به رهبر آنها، Mister Negative است، اما قبل از اینکه بخواهد مداخله کند بر اثر انفجاری بزرگ بیهوش میشود. پس از حمله، آزبورن سیلور سبلینوا و تیم Sable International را برای محافظت خود استخدام میکند. پیتر به مایلز، پسر دیویس نزدیک شده و او را ترغیب میکند که داوطلبانه در مرکز خدمات رسانی F.E.A.S.T. کار کند.
پیتر و دکتر اکتاویوس نیز از طرفی تحقیقات خود را در مورد اندامهای مصنوعی پیشرفته ادامه میدهند، اما آزبورن بودجه آنها را قطع میکند تا اکتاویوس را مجبور به کار در شرکت Oscorp کند. در حالی که مردعنکبوتی به دنبال لی میگشت، متوجه شد که Devils Breath یک سلاح شیمیایی و کشنده است که ناخواسته توسط آسکورپ ساخته شده است، در حالی که درمانی برای بیماریهای ژنتیکی بوده است. لی تنها نمونه Devils Breath را پیدا کرده و آزبورن را به آزاد کردن آن در شهر تهدید میکند. لی توسط مری جین و مردعنکبوتی متوقف شده و متعاقبا در زندان فوق امنیتی Raft زندانی میشود.
در همین حال، اکتاویوس در ایجاد اندامهای تقویت شده بیش از محدودیتهای بدن انسان وسواس میورزد و چهار دست مکانیکی میسازد که از طریق یک رابط عصبی، تحت کنترل ذهنی او قرار میگیرند (بدین ترتیب یکی از محبوبترین ابرشرورهای مردعنکبوتی، دکتر اختاپوس متولد میشود). اکتاویوس بهطور مخفیانه و با خشم نسبت به افشا و از بین بردن آزبورن اقدام میکند. مردعنکبوتی هنگام بررسی فرار زندانیان از Raft، میفهمد که برخی از بزرگترین دشمنان او؛ Lee ،Electro ،Volture ،Rhino و Scorpian هم از زندان فرار کردهاند. آنها مردعنکبوتی را به بدترین شکل ممکن از پای درمیآورند و آنجاست که پیتر استاد و الگویش را در قامت دکتر اختاپوس میبیند. او سپس Devils Breath را در میدان تایم آزاد کرده و شیوع بیماری را آغاز میکند. آزبورن اعلام حکومت نظامی کرده و مردعنکبوتی را مسئول این حادثه میداند و وی را یک پارتیزان معرفی میکند.
مردعنکبوتی به تدریج با شکست دادن Electro ،Volture ،Rhino و Scorpian شهر را از کنترل آنها خارج میکند. مری جین به پنت هاوس آزبورن نفوذ کرده و میفهمد که Devils Breath برای درمان هری، پسر آزبورن ساخته شده است. مری جین همچنین میفهمد که لی در کودکی توسط آزمایش اکتاویوس و آزبورن تواناییهای تاریکش را بدست آورده و طی انفجار انرژی پدر و مادرش را نیز به قتل رسانده است. مرگ والدین مارتین باعث نفرت او از آزبورن شده و رشد بخش تاریک در وجودش را به دنبال داشته است. مردعنکبوتی از طرفی دیگر لی را پیدا کرده و او را شکست میدهد، اما اکتاویوس سر رسیده و او را بیرحمانه از پای در میآورد و سپس با پادزهر و آزبورن، صحنه را ترک میکند. در حالی که مردعنکبوتی جان سالم به در میبرد، مایلز توسط یک عنکبوت اصلاح شده ژنتیکی Oscorp گزیده میشود، عنکبوتی که مری جین ناآگاهانه از پنت هاوس آزبورن با خود حمل کرده است.
پیتر که هم از نظر جسمی و روحی آسیب دیده، برای خود لباس زرهی از جنس دستهای رباتیک اکتاویوس درست کرده و در بالای برج Oscorp با اکتاویوس مقابله میکند. درست زمانی که هویت پیتر برای دکتر اختاپوس فاش میشه، مردعنکبوتی پادزهر را بدست آورده و اوکتاویوس را شکست میدهد. او در نهایت به زندان RAFT منتقل میشود و با بازوهای رباتیک خود برای همیشه خداحافظی میکند. در نهایت پیتر مجبور میشود بین نجات زن عمویش از مرگ قریب الوقوع و نجات قشر وسیعی از مردم که به ویروس آلوده شدند، یکی را انتخاب کند و او تصمیم میگیرد تا مردم را نجات دهد. زن عمو می قبل از مرگش به پیتر میگوید که از هویتش با خبره و بیش از پیش به او افتخار میکند.
سه ماه بعد، نیویورک به حالت عادی برمیگرده و پیتر و مری جین رابطه خود را از نو شروع میکنند. مایلز در آخر به پیتر از قدرتهای عنکبوتیش میگه و باعث میشه پیتر هم قدرت و هویت خود را فاش کند. آزبورن هم در صحنه پس از تیتراژ وارد یک آزمایشگاه مخفی شده که هری را در حالت سکون با مادهای سیاه (که به احتمال ۹۹ درصد سیمبیوت Venom است) نشان میدهد.
داستان بازی در کل از پیوستگی خوبی برخورداره و در به تصویر کشیدن ماجراجویی جدید پیتر کم نمیگذارد. لحن و تن داستان نیز بسیار شبیه کمیکهای مردعنکبوتی است که به نوعی وفاداری تیم توسعه به کمیکها را نشان میدهد. نحوه مدیریت کردن شخصیتها، فراز و نشیبهای بسیار و عمق بالای تک تک شخصیتها باعث شده تا روند داستان به هیچ عنوان خسته کننده و یکنواخت نباشه و مخاطب بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.
دشمنان شما در بازی چه کسانی هستند؟
در میان تمامی کاراکترهای دنیای مارول، مردعنکبوتی بهترین و متنوعترین دشمنان را دارد. از Green Goblin گرفته تا Venom ،Mysterio ،Lizard و خیلی شخصیتهای دیگر. سونی بهعلت داشتن حق امتیاز کاراکتر مردعنکبوتی، دست تیم توسعه را برای انتخاب شخصیتهای منفی بازی باز گذاشت و آنها هم چندتا از بهترین دشمنان مردعنکبوتی را برای داستان بینظیر خود برگزیدند. تنوع دشمنان و باس فایتها در این عنوان بسیار زیاد است. دشمنان و ابرشرورهایی که کمپانی اینسامنیاک برای این عنوان در نظر گرفتند شامل Mister Negative ،Sable International و The Sinister Six است.
گروه Inner Demons اولین گروهی است که مردعنکبوتی در بازی با آنها به مبارزه میکند. این گروه برای مارتین لی که در تلاش برای تصاحب شهر نیویورک پس از دستگیری ویلسون فیسک است کار میکنند.
واحدهای Inner Demons به چند دسته مختلف تقسیم میشوند که هر کدام با الگوی خاصی از پای در میآیند. آنها بهطور مداوم از شمشیر، شلاق و سپر استفاده میکنند که همه آنها آغشته به انرژی تاریک Mister Negative است. به جز قهرمان محبوب بازی، تنها سازمانی که میتواند گروه Demons را از پای در بیاورد Sable International است. در کل برای شکست دادن واحدهای مختلف Demons باید از استراتژی خاصی استفاده کرد. واحدهایی که از شلاق و شمشیر استفاده میکنند با پرتاب اشیا اطراف به سمتشان قابل جلوگیری هستند، در حالی که برای شکست دادن واحدهایی که سپر دارند باید از پشت به آنها حمله شود. همچنین گروه Inner Demons چندین انبار و مخفیگاه در سراسر شهر دارند که هر انبار یا مخفیگاه شامل چندین موج از دشمنان میشود که با شکست دادن آنها Base Token دریافت خواهید کرد.
دومین دشمنی که مردعنکبوتی در بازی با آن رو به رو میشود Sable International است که توسط Silver Sable، یکی از ضدقهرمانهای دنیای ماورل رهبری میشود. آنها به بهانه برقراری نظم در شهر نیویورک توسط شهردار نورمن آزبورن استخدام شدند كه این امر شامل از بین بردن مرد عنكبوتی نیز میشود. آنها بهعنوان یکی از اصلیترین گروههای منفی در داستان اصلی بازی معرفی میشوند. اما در خط داستانی Silver Lining، سومین بخش از بسته الحاقی The City That Never Sleeps، سیلور سبلینوا به یکی از متحدان مردعنکبوتی تبدیل شده و موضع خود را بهطور کلی عوض میکند.
سازمان Sable International توسط پدربزرگ سیبل در شهر سیمکاریا تاسیس شد. کار آنها مبارزه با سازمانها و گروههای جنایی بود. آنها همچنین قبل از ورود به شهر نیویورک سابقه نگران کنندهای در مورد تخطی از مرزهای خود داشتند.
این سازمان پس از حمله تروریستی Demons به تالار شهر توسط شهردار آزبورن، جهت محافظت از وی و برخورد با Demons استخدام شد. رهبر این سازمان سرانجام طی ماموریت Dual Purpose با مردعنکبوتی درگیر میشود. هنگامی که سلاح شیمیایی Devils Breath در شهر نیویورک آزاد شد، نورمن آزبورن مردعنکبوتی را مقصر این حادثه دانست و به سیبل و مامورانش اجازه وضع حکومت نظامی داد. آنها کل شهر را قرنطینه کرده و به تهدیدی بزرگ برای مردعنکبوتی در بازی تبدیل شدند.
این سازمان از سختترین و چالشیترین دشمنان بازی هستند. زره مخصوص آنها باعث مقاومت بیشتر در برابر حملات مردعنکبوتی میشود و سلاحهای مجهز به انرژی آنها نیز بیشترین خطر را در بازی دارند. یکی از بزرگترین چالشهای این سازمان از نظر گیمپلی، سلاحهایی است که از آن علیه مردعنکبوتی استفاده میکنند. همچنین آرایش قرارگیری آنها یکی دیگه از مواردی است که هم مخفی کاری و هم برخورد مستقیم با آنها را دشوار میسازد. واحدهای سیبل شامل موارد زیر است. Gunmen (این واحد از اسلحههای متنوعی برخوردارند)، Armed Melee Unit (این واحد زره بسیار مقاوم و پیشرفته بر تن دارند که از درجه حفاظت بسیار بالایی برخوردار است)، Shielded (واحدی هستند که سپر دارند) و در آخر Jetpack Units (این واحد با دارا بودن جت پک اغلب در آسمان تهدیدآمیز هستند). از بین واحدهای نام برده شده، Armed Melee Unit بهدلیل استفاده از زره بسیار مقاوم و پیشرفتهای که بر تن دارند بیشترین چالش را برای گیمر ایجاد میکنند چون تمامی گجتهای مردعنکبوتی بر آنها بیاثر هستند و بهدلیل مقاومت بالای زرهشان، از پای درآوردن آنها بسیار دشوار است. این سازمان همچنین بهدلیل داشتن دسترسی به تسهیلات و سلاحهای پیشرفته از تکنولوژی خاصی در سلاحهای خود استفاده میکنند که میتواند عملکرد گجتهای مردعنکبوتی را بهطور موقت از کار بیندازند.
سازمان Sable International مانند گروه Demons از مقر و ایستگاههایی در اطراف شهر برخوردارند که محل نگهداری تسهیلات پیشرفتهشان است. این مقرها شامل چندین موج از دشمنان میشود که با شکست دادن آنها Base Token دریافت خواهید کرد.
باس فایتهای بازی
بازی Marvel’s Spider-Man علاوه بر دشمنان متفاوت و متنوع، باس فایتهای زیادی را نیز شامل میشود. این عنوان بینظیر ۱۰ باس فایت متنوع را سر راهتان قرار میدهد که مبارزه هر کدام به نحوی چالش برانگیز است.
ویلسون فیسک، معروف به Kingpin اولین آنتاگونیست و باس فایتی است که در بازی با آن رو به رو میشویم. وی که از مدتها دشمن پیتر بود، یک جنایتکار مشهور است که بیشتر جنایات سازمان یافته در شهر نیویورک را کنترل میکند.
علیرغم ظاهر عظیم الجثه فیسک، بدن او بیشتر از عضله تشکیل شده است تا چربی که به او قدرت و دوام بسیار بالاتری نسبت به انسان عادی میدهد. گذشته از قدرت تقریبا فوق بشری، Fisk یک مبارز ماهر است. به نظر میرسد او مهارت خاصی در استفاده از شمشیر دارد. فیسک نترسه و از قدرت ذهنی بالایی برخوردار است. او مصممه که امپراتوری جنایتکار خود را حفظ کند و به همین خاطر به راحتی حاضر به تسلیم شدن نیست. فیسک بهعنوان یک استراتژیست توانمند همیشه یک برنامه یا نقشه دارد. او با بهره گیری از شبکهای فشرده از ارتباطات حرفهای و اجتماعی برای پیشبرد اهداف تجاری و جنایی خود و در سازماندهی و مدیریت عملیات تجاری جنایی و حقوقی بسیار ماهر و آگاه است.
در مرحله آغازین بازی، مردعنکبوتی که ۲۳ ساله است و ابرقهرمانی باتجربه است، به پلیس در دستگیری فیسک کمک میکند. مردعنکبوتی بهکمک افسر یوری واتانابی به برج فیسک نفوذ کرده و با از پای درآوردن افراد فیسک، سرانجام به پنت هاوس او رسیده و بدین ترتیب اولین باس فایت بازی با فیسک آغاز میشود. باس فایت فیسک بهمنظور داشتن Quick Time Event مبارزهای مهیج و فان در کل بازی محسوب میشود.
هرمان شوالتز که با نام مستعار Shocker نیز شناخته میشود دومین آنتاگونیست بازی است. Shocker یکی از دشمنان قدیمی مردعنکبوتی و جنایتکاری حرفهایه که به لباس جنگی خاصی مسلح است. باس فایت Shocker که در بانکی در نیویورک اتفاق میافتد به طرز غیرقابل باوری آسان است. تنها با جاخالی دادن از امواج و پرتاب اشیا اطراف به سمتش میتوان به راحتی او را از پای درآورد.
مارتین لی ملقب به Mister Negative، سومین و یکی از مهمترین آنتاگونیستهای بازی است. او بنیانگذار و مالک پناهگاه F.E.A.S.T است که به افراد بیخانمان خدمات رسانی میکند. جدای از بخش مثبت و خوبش، او رهبر بیرحم گروه Inner Demons است که توانایی استفاده از انرژی تاریک را به میل خود دارد. لی یک انتقام شخصی علیه شهردار نورمن آزبورن دارد که باعث میشود شهر را وحشت زده کند. وی سپس به عضویت گروه The Sinister Six در میآید که توسط دکتر اختاپوس سازماندهی شده است.
شخصیت او دو جنبه دارد. جنبه خوب یک نوع دوستی سخاوتمند، انسان دوست و خوش اخلاق است. مارتین به جای استفاده از ثروت باورنکردنی خود برای داشتن زندگی لوکس، پناهگاه F.E.A.S.T را گسترش داده تا بتواند به افراد بیخانمان کمک کند. او همچنین به خاطر رهبری بشردوستانه شناخته شده است و علاوه بر این دارای مدرک دانشگاهی در زمینه هنر است و دانش دقیقی از تاریخ، هنر تاریخی و آثار باستانی دارد. اما طرف شیطانی لی، او را یک جنایتکار بیرحم و یک رهبر تروریستی متعصب تبدیل میکند که گروه Inner Demons را فرماندهی میکند.
سلاح اصلی Mister Negative یک شمشیر دو لبه چینی به نام jian است که معمولا در تای چی و سایر هنرهای رزمی چینی استفاده میشود. او توانایی تولید و کنترل انرژی منفی و تاریکی دارد که بسیار مخرب است. وی بهطور معمول از این انرژی برای تولید انفجارهای قدرتمند از دست خود یا شارژ شمشیر افرادش استفاده میکند. او همچنین توانایی کنترل ذهن را دارد و فقط با یک لمس قادر است ذهن افراد را فاسد کرده و آنها را تحت کنترل خود درآورد. وی علاوه بر این میتواند بخشهای کمی از قدرتش را به پیروان خود منتقل کند. علاوه بر این، توانایی کنترل ذهن Mister Negative به او این امکان را میدهد تا توهمات واقع بینانهای را در ذهن قربانی خود ایجاد کند. در دو باس فایتی که با لی مبارزه میکنیم، او علاوه بر حملات ترکیبی خطرناک شمشیرش، قادر است یک موجود شیطانی هولوگرافیک بزرگ را احضار کند که باس فایت را چالشیتر میکند.
گروه The Sinister Six یکی از شناخته شدهترین گروهی است که خطرناکترین دشمنان مردعنکبوتی را شامل میشود. این گروه توسط دکتر اکتاویوس رهبری شده و متشکل از Mister Negative ،Electro ،Vulture ،Rhino و Scorpion است. دکتر اکتاویوس این گروه را ضمن انتقام گرفتن از نورمن آزبورن شکل داده و بدین ترتیب اصلیترین تهدید در بازی Marvel’s Spider-Man شکل میگیرد.
دکتر اکتاویوس کارفرما و مربی پیتر پارکر است که بهعنوان یک دانشمند فعالیت میکند. در ابتدای بازی، او و پیتر در حال کار بر روی پروتزهای مصنوعی و بسیار پیشرفته هستند، به این امید که اندامی جایگزین ارائه دهند که بتواند درست مانند سایر اندامهای طبیعی با سیستم عصبی انسان ارتباط برقرار کند. با پیشرفت در بازی، مشخص میشود که او پشتیبانی سازمان A.I.M را پذیرفته است تا کار خود را در مورد پروتزها ادامه دهد. او سپس برای پیتر فاش کرد که از یک اختلال عصبی جدی رنج میبرد که ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی در دوران جوانی است. بدون دستیابی به موفقیت در تحقیقات خود درباره پروتزها و نحوه ارتباط مستقیم آنها با مغز، وی در نهایت تمام عملکردهای حرکتی خود را از دست خواهد داد.
سرانجام، به لطف تلاشهای پیتر، او در تحقیقات خود موفق به ساخت بازوهای مکانیکی بسیار پیشرفتهای شده که از طریق یک رابط عصبی مستقیما از مغز کنترل میشود. در ادامه عوارض جانبی بازوها بر ذهن او اثر گذاشته و او را به اصلیترین آنتاگونیست بازی تبدیل میکند. سپس او بهمنظور انتقام گرفتن از نورمن آزبورن گروه The Sinister Six را شکل میدهد. باس فایت دکتر اکتاویوس در مرحله پایانی بازی و بالای برج Oscorp جریان دارد که سختترین باس بازی محسوب میشود. او با استفاده از بازوهای مکانیکی پیشرفتهاش قادر به انجام ترکیبی از حملات مختلف است که این باس فایت را مهیج و حماسی میکند. در نهایت او پس از شکست خوردن به زندان RAFT منتقل شده و باقی زندگیاش را درون یک سلول فوق امنیتی سپری میکند.
بقیه اعضای گروه The Sinister Six اما هر کدام ویژگیهای متفاوتی از نظر گیمپلی دارند.
مکس دیلن که با نام مستعار Electro نیز شناخته میشود، عضوی از گروه The Sinister Six و یکی از آنتاگونیستهای بازی است. الکترو یکی از بیخیالترین دشمنان مردعنکبوتی است که هدف نهاییاش تبدیل شدن به انرژی خالص است. الکترو قادر به تولید انرژی الکترواستاتیک ۱۰۰۰ ولت در دقیقه است. او قادر به ذخیره بیش از ۱.۰۰۰.۰۰۰ ولت انرژی است که میتواند درنهایت بهصورت ایک نفجار صاعقه تخلیه شود. الکترو از لباس مخصوصی نیز استفاده میکند که توسط دکتر اکتاویوس طراحی شده است.
آدرین تومز که با نام مستعار Vulture نیز شناخته میشود یکی دیگر از اعضای گروه است. Vulture که مهندس سابق الکترونیک بود، از بالهای مصنوعی پیشرفته برای پرواز با سرعت بسیار بالا استفاده میکند. صداگذاری او توسط دویت شولتز است كه قبلا نقش كرکس را در بازی Spider-Man 2002 ایفا کرده بود. Vulture یک مهندس مکانیک با استعداد است که لباس اصلی پرواز خود را اختراع کرده است. با کمک دکتر اکتاویوس، او یک لباس جدیدی میسازد که از تکنولوژی بالایی برخوردار است. با استفاده از آن، او توانایی پرواز با سرعت حداکثر ۹۵ مایل در ساعت و پرتاب تیغهای انرژی که بخشی از بالهای مکانیکیاش است را دارد.
مک گارگن که با نام مستعار Scorpion نیز شناخته میشود، یکی دیگر از اعضای گروه است. او دارای قدرت تقویت شده و مقاومت بالایی در برابر درد و آسیب نسبت به یک انسان عادی است و قادر به حرکت و دویدن با سرعتی کافی است که حتی مردعنکبوتی را نیز غافلگیر میکند. لباس جنگی او دارای پنجه و دم مکانیکی کنترل شدهای است که حاوی سمی مهلک است.
اما آخرین عضو از گروه الکسی سیتسویچ است که با نام مستعار Rhino نیز شناخته میشود. صداگذاری او توسط فرد تاتاسکیوره انجام شده است. او همچنین نقش کرگدن را در بازیهای Spider-Man Web of Shadows و The Amazing Spider-Man تکرار کرده است. او دارای قدرت جسمی فوقالعادهای است که از جثه عظیمش پیداست. او به اندازه کافی قوی است که تکههای بتونی را از زمین بیرون بکشد و تا مسافت زیادی پرتاب کند. قدرت خارقالعاده او همچنین به وی این امکان را میدهد تا با کوبیدن بر زمین موجهای کوچک اما قدرتمند ایجاد کند که در صورت نزدیک بودن میتواند به مردعنکبوتی آسیب برساند. همچنین به لطف شاخ بزرگ و آسیب ناپذیرش با هجوم آوردن به سمت مردعنکبوتی میتواند آسیب خیلی جدی به او وارد کند.
در نهایت این بازی دو باس فایت و ابرشرور مخفی دارد که با انجام دادن ماموریتهای فرعی مقابل مردعنکبوتی قرار میگیرند. اولین باس مخفی Taskmaster است. او یک مزدور بسیار ماهره که توانایی تقلید حرکات دیگران را دارد و بههمین منظور یکی از ابرشرورهای خطرناک بازی و دنیای مارول محسوب میشود. تسکمستر توسط یک سازمان مخفی استخدام شده تا مردعنکبوتی را رصد و او را استخدام کند. او بهمنظور تقلید حرکات مردعنکبوتی، مجموعهای از چالشها را در سراسر شهر نیویورک برای او ایجاد میکند.
تسکمستر بهدلیل آموزشهای برتر، یک رزمنده، آکروبات و تیرانداز است که او را به یک حریف بسیار کشنده در جنگ تبدیل میکند. او با وجود ساختاری عضلانی و وزن بالا، قادر است کاملا با حرکتهای مردعنکبوتی سازگار باشد. طبق گفته تسکمستر در یکی از باس فایتها، او یک بار تمامی انتقام جویان را به تنهایی شکست داده است. او به مجموعه گستردهای از سلاحهای پیشرفته و مزدوران دسترسی کامل دارد و سلاح اصلی وی یک شمشیر انرژی فتوژنیک است. او همچنین از پهپادهایی استفاده میکند که دوربینهای جاسوسی را در سطح شهر رها میکنند تا بتواند در موقعیتهای مختلف حرکات مردعنکبوتی را مشاهده کند.
در نهایت آخرین باس مخفی بازی لونی لینکولن است که با نام مستعار Tombstone نیز شناخته میشود. او یک قاچاقچی مواد مخدر است که برای Mister Negative کار میکند. او در جوانی در معرض موادی شیمیایی قرار گرفته بود که در نتیجه رنگ پوستش سفید شده است. پوست او علاوه بر سفیدی، بسیار سخت شده به قدری که حتی گلوله هم از سطح پوستش نفوذ نمیکند که تقریبا او را شکست ناپذیر میکند. اما مردعنکبوتی با تولید پادتنی توانست قدرتش را از بین برده و او را شکست دهد.
ساندترکهای بازی
موسیقی بازی توسط جان پیسانو (John Paesano)، یکی از موفقترین موسیقی دانان دنیا ساخته شده است. او بیش از دو سال روی پروژه کار کرده و هدفش در ساخت موسیقی متن، ایجاد فضایی سینمایی بهجای حضورش در پس زمینه بوده است. پیسانو تحت تاثیر موسیقی مردعنکبوتی که توسط رسانههای دیگر ساخته شده بود قرار گرفت و تمرکز خود را روی سن بالای مردعنکبوتی قرار داد و گرانش بیشتری به موسیقی بازی اضافه کرد. او این موسیقی را بیشتر از دید پیتر پارکر الهام گرفته بود تا مردعنکبوتی. همچنین در موسیقی متن بازی بیشتر بر انسانیت شخصیت پیتر پارکر تاکید داشت تا نقشش بهعنوان یک ابرقهرمان. هدف پیسانو هنگام خلق موسیقی بازی، ساده و قابل تشخیص نگه داشتنش بود. او همان موضوع هویت دوگانه مردعنکبوتی و پیتر پارکر را حفظ کرد اما با استفاده از ابزارها و تنظیمات مختلف آن را اصلاح کرده و ارتقا داد. او میخواست از بروز مشكلات پیشین آثارش كه متعلق به فیلمهای دنیای سینمایی مارول (MCU) است جلوگیری کند. او حتی از المانهایی که در موسیقی متن سریال دردویل استفاده کرده بود، در خلق موسیقی بازی Marvel’s Spider-Man بهکار برد. ترکهایی که او برای بازی خلق کرده به قدری زیبا و گوش نوازن که آدم از گوش کردنشان هرگز سیر نمیشود.
DLC’s/Downloadable Contents
مجموعه Marvel’s Spider-Man: The City That Never Sleeps یک محتوای قابل دانلود (DLC) سه قسمتی است که توسط Insomniac Games ساخته و توسط Sony Interactive Entertainment برای بازی Marvel’s Spider-Man عرضه شده است. تمامی قسمتهای بسته الحاقی محتوایی اضافی را به بازی اضافه میکنند که ماموریت، فعالیتهای فرعی و لباسهای جدید را شامل میشوند.
داستان این بسته الحاقی پس از وقایع بازی اصلی اتفاق میافتد و بازگشت Black Cat (Felicia Hardy)، دوست دختر سابق مردعنکبوتی را شامل میشود که بهمنظور یک دزدی بزرگ به نیویورک آمده است. در همین حین جنگی بزرگ بین گروههای مافیایی نیویورک شکل میگیرد که حضور Hammerhead، یکی از قدیمیترین دشمنان مردعنکبوتی را به همراه دارد. بسته الحاقی The City That Never Sleeps با سه قسمت The Heist، Turf Wars و Silver Lining با ارائه داستانی بزرگ، ماموریت و چالشهای تازه و لحظات سینماتیک نفس گیر، یکی از بهترین و پختهترین بستههای الحاقی در تاریخ گیم محسوب میشود که محتوایی به بزرگی و کاملی یک بازی مستقل را در اختیار گیمر قرار میدهد.
بررسیهای اولیه برای بسته الحاقی The City That Never Sleeps مثبت بود. منتقدان هر سه قسمت بسته الحاقی را تحسین کرده و آن را ادامهای هوشمندانه خطاب کردند.
لباسهای عنکبوتی
درست مثل تمامی بازیهای مردعنکبوتی، یکی از بهترین جنبههای بازی Marvel’s Spider-Man لباسهای متنوع و زیبایی هستند که علاوه بر تغییر ظاهری مردعنکبوتی، بر گیمپلی هم اثر میگذارند. تمامی لباسهای موجود در بازی دارای قدرت و توانایی ویژهای هستند که میتوان در کامبت از آنها استفاده کرد، مثل افزایش میزان فوکوس، مشتهای الکتریکی، فعال کردن پالس الکترومغناطیسی و خیلی موارد دیگر. همچنین تمامی لباسها دارای مادهای مختلفی (Suit Mods) هستند که در گیمپلی موثرند. اصلیترین لباس بازی بهصورت اختصاصی توسط تیم توسعه طراحی شده است که Advanced Suit نام دارد و از همه لحاظ جدید، خاص و بینظیر است که به گفته تیم توسعه، یکی از کلیدیترین عناصر داستان بازی است. برجستهترین جنبه لباس که آن را از سایر لباسهای مردعنکبوتی متمایز میکند عنکبوت بزرگ سفیدی است که توجه همه را به خودش جلب کرده است.
این لباس به جهت افزایش کارایی خود، به دوربین داخلی، رادیو و سیستم ارتباطی و چندین فناوری دیگر مجهز شده است. این لباس همچنین از لنزهای متحرک برخوردار است که یکی از جذابیتهای دیگر لباس است. این لنزها دارای یک سیستم نمایشگر AR هستند که به مردعنکبوتی اجازه میدهند تا محیط اطراف خود را با جزئیات کامل تجزیه و تحلیل کند. او همچنین قادر به دیدن موجودی کارتریج تارها، وضعیت سلامتی و خیلی موارد دیگر از طریق لنزهای ماسکش است.
علاوه بر پیشرفتهای فنی، پیتر در مواد و طراحی لباس مدرن و جدید خود پیشرفت زیادی کرده است. هر یک از رنگهای موجود در لباس در واقع نمایانگر ویژگی خاصی از نظر عملکرد است. قسمت قرمز لباس از یک ماده تقویت شده و ضخیمتر ساخته شده و برای مردعنکبوتی محافظت خاصی ایجاد میکند. در حالی که قسمت آبی باعث انعطاف پذیری میشود و قسمتهای سفیدی که روی دستکش، پا و سینه او قرار گرفتهاند از جنس فیبر کربن هستند و برای جذب هرچه بیشتر ضربه طراحی شدهاند، بنابراین بیشترین محافظت را دارند.
در کل ۴۷ لباس مختلف در بازی وجود دارد، اما بازی در ابتدا با ۲۸ لباس مختلف و متنوع عرضه شد که بعد از عرضه بسته الحاقی The City That Never Sleeps چیزی حدود ۹ لباس جدید دیگر به لیست لباسها اضافه شدند که یکی از آنها لباس پیتر در انیمیشن بینظیر Spider-Man Into The Spider-Verse است. تیم توسعه سپس در رویدادهای مختلف از طریق آپدیتهای رایگان ۷ لباس جدید دیگر را به بازی اضافه کردند. برای مثال در کریسمس سال ۲۰۱۹ لباس بسیار محبوبی که در سه گانه سم ریمی دیده شده بود با عنوان The Webbed Suit به بازی اضافه کردند. سپس طی آپدیت رایگان دیگری دو لباس Bombastic Bag-Man و Future Foundation را اضافه کردند که مربوط به زمانی است که پیتر در کمیکها به گروه چهار شگفت انگیز پیوسته بود. سپس بعد از اکران فیلم Spider-Man: Far From Home دو لباس Upgraded و Stealth را اضافه کردند. سال گذشته هم با عرضه نسخه ریمستر بازی برای پلی استیشن 5، سه مورد جدید دیگر را از طریق آپدیتی رایگان به بازی اضافه کردند که یکی از آنها اقتباسی دقیق از فیلم The Amazing Sider-Man است. تمامی لباسها برای هر دو نسخه PS4 و PS5 در دسترس است، اما پیرو اکران Spider-Man: No Way Home، تیم توسعه تصمیم گرفتند تا دو لباس Integrated و Black and Gold را تنها به نسخه ریمستر PS5 اضافه کنند.
اینسامنیاک در انتخاب کردن لباسهای بازی بسیار عالی عمل کرده و بهترین و متنوعترین لباسهای این کاراکتر محبوب و دوست داشتنی را برای بازی خود درنظر گرفتند. از لباس سه گانه سم ریمی و The Amazing Spider-Man گرفته تا انیمیشن موفق Into The Spider-Verse و تمامی لباسهایی که پیتر در دنیای سینمایی مارول به تن کرد، همه و همه را میتوان درکنار لباسهای جذاب دیگری که از کمیکها الهام گرفته شدند، در بازی استفاده کرد و لذت برد.
ایستراگهای بازی
بهعنوان یک بازی ساخته شده توسط مارول، بازی Marvel’s Spider-Man پر از ایستراگ و رفرنسهای دنیای مارول است. از ایستراگ و رفرنسهای کمیک بوک گرفته تا فیلمها و سریالهای لایو اکشن مارول، این بازی با ایستراگهای جالب و آشنا آمیخته شده و به جذابیت بازی افزوده است. ایستراگهای بازی به دو بخش تقسیم میشوند. بخش اول مربوط به لندمارک و بناهای مشهور دنیای مارول و بخش دوم به کوله پشتیهای پیتر که حاوی اشیا مختلف است.
بخش اول که به لندمارک و بناهای مشهور دنیای مارول مربوط میشوند عبارتنداز:
- برج انتقامجویان (اشاره به دنیای سینمایی مارول)
- ساختمان پلنگ سیاه (اشاره به دنیای سینمایی مارول)
- خانه دکتر استرنج (اشاره به دنیای سینمایی مارول)
- دفتر وکالت مت مورداک (اشاره به سریال مارولی نتفلیکس Daredevil)
- خانه و دفتر کاری جسیکاجونز (اشاره به سریال مارولی نتفلیکس Jessica Jones)
- شرکت Rand که متعلق به آیرون فیست است (اشاره به سریال مارولی نتفلیکس Iron Fist)
- مجله خبری Daily Bugle (مجله خبری که در کمیکها پیتر بهعنوان عکاس در آن کار میکرد)
- برج Damage Control (سازمانی است در دنیای مارول که به جبران خسارات حاصله از نبردها میپردازد)
- زندان فوق امنیتی RAFT که محل نگه داری خطرناکترین دشمنان مردعنکبوتی است (اشاره به کمیکها)
بخش دوم که به کوله پشتیهای پیتر مربوط میشوند و حاوی اشیا و یادگاریهای خاصی هستند که بیانگر بخشی خاص از زندگی پیتر بهعنوان مردعنکبوتی هستند. مهمترین و جالبترین ایستراگهای این بخش عبارتنداز:
- دستکشهای برزنتی که پیتر در اولین نبردش با الکترو از آنها استفاده کرد
- بخشی از لباس Shocker که پیتر در یکی از نبردهایش با او بدست آورد
- تکهای بزرگ از شاخ Rhino (یکی از اعضای The Sinster Six و دشمن مردعنکبوتی)
- سیگنال عنکبوتی (در کمیکها بهعنوان هشداری برای دشمنان استفاده میکرد)
- نمونه اولیه لنز ماسک مردعنکبوتی که در نبردی با Vulture شکسته و آسیب دیده است
- دفتری که پر است از الگوها، ایدهها و طرحهای جالب پیتر برای طراحی لباس مردعنکبوتی
- نمونه اولیه وبشوتر یا تارتنهای پیتر که طراحی آن از کمیک بوکها الهم گرفته شده است
- بخشی از کلاه شیشهای Mysterio (یکی از شناخته شدهترین و مرموزترین دشمنان مردعنکبوتی)
- بنر برنامه پادکست جی جونا جیمسون با نام Just the Facts (برای اولین بار در این بازی معرفی شد)
- اولین سلفی مردعنکبوتی در بالای برج امپایر که پیتر به جهت از بین بردن ترسش از ارتفاع از برج بالا رفت
- نمونه خون دکتر کانرز ملقب به Lizard، یکی از دشمنان خطرناک و معروف مردعنکبوتی (اشاره به فیلم مردعنکبوتی شگفت انگیز)
- کلاهی مربوط به رستوران Pizza Amigos که پیتر بهعنوان دلیوری آنجا کار میکرد (اشاره به فیلمهای سم ریمی)
- اعلامیه مسابقه کشتی کج که پیتر بعد از به دست آوردن قدرتهایش ثبت نام کرد (اشاره به فیلمهای سم ریمی)
- کارت وکالت مت مورداک (یکی از محبوبترین کاراکترهای مارول و اشارهای به سریال مارولی نتفلیکس دردویل)
- تارهای زیربغلی لباس کلاسیک مردعنکبوتی (یکی از لباسهای کمیک بوکی پیتر که به تارهای زیربغلی جهت پرواز کردن در مسافتهای کوتاه مجهز بود)
- محفظه استوانهای کوچکی که Sand Man در آن زندانی شده است (Sand Man یا مرد شنی، یکی از شناخته شدهترین دشمنان مردعنکبوتی و اشارهای به فیلمهای سم ریمی)
- تمامی موارد اشاره شده از جمله ایستراگ و رفرنسهایی هستند که در کوله پشتیهای پیتر قرار دارند. تیم توسعه در زمینه ایستراگ و رفرنسهای دنیای مارول بسیار عالی عمل کرده و حتی کوچکترین جزئیات را هم از قلم نینداخته است.
نسخه ریمسترد
بازی Marvel’s Spider-Man: Remastered نسخه بازسازی شده بازی اصلی است که برای کنسول پلی استیشن 5 عرضه شد. این ریمستر بخشی از نسخه Ultimate بازی Spider-Man Miles Morales است که فقط برای پلی استیشن 5 موجود است. محتوای این نسخه شامل بازی اصلی و بسته الحاقی The City that Never Sleeps است که با گرافیک نسل نهمی به روز شده است. این نسخه ریمستر علاوه بر آپدیت گرافیکی نسل نهمی، از سرعت لودینگ بسیار بالا برخوردار بوده و با رزولوشن 4K/60fps با دو حالت Performance و Fidelity اجرا میشود. صورت پیتر پارکر نیز بهطور کلی تغییر کرده و حال بن جوردن (Ben Jordan) نقش پیتر پارکر را بازی میکند. همچنین این نسخه از قابلیت Ray-Tracing نیز پشتیبانی میکند که بازی به لطف این قابلیت دشتخوش ارتقا بزرگی در زمینه جلوههای بصری شده است و از گرافیک و نورپردازی واقع گرایانهتری هم برخوردار است. از دیگر قابلیتهای این نسخه ریمستر میشود به 3D Audio ،Haptic Feedback و Adaptive Triggers کنترلر DualSense اشاره کرد. همچنین ویژگیهای جدید حالت Photo-Mode و اضافه شدن ۵ لباس جدید که دوتاشون اقتباسی از لباسهای جدید فیلم Spider-Man: No Way Home هستند، از دیگر تغییرات جذاب نسخه ریمستر بهشمار میروند.
در آخر باید بگویم که بازی Marvel’s Spider-Man با داشتن داستانی گیرا و یکپارچه، کامبت بینقص، مکانیک تارزدن روان و بینظیر، گرافیک و جلوههای بصری خیره کننده و وصف نشدنی، موسیقی متن زیبا و گوش نواز، نبود تراکنشهای درون برنامهای، صداپیشگی فوقالعاده و استثنایی و در آخر طراحی واقع گرایانه شخصیتها، شهر نیویورک، لباسها، انیمیشنها و خیلی موارد دیگه، به یکی از بهترین بازیهای ابرقهرمانی جهان باز نسل هشتم و یکی از بهترین عناوین انحصاری پلی استیشن در تاریخ صنعت گیم تبدیل شد. بازی Marvel’s Spider-Man در حال حاضر بهصورت انحصاری برای کنسولهای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 در دسترس است و قراره در تاریخ ۱۲ آگوست (۲۱ مرداد ماه) برای PC نیز عرضه شود. تجربه این عنوان بینظیر را به تمامی گیمرها پیشنهاد میکنم.
نظر شما درباره این بازی چیست؟ آیا منتظر قسمت دومش هستید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
- داستان قوی و درگیرکننده
- شخصیت پردازی عالی پیتر
- گیم پلی سرگرم کننده
- گرافیک و جلوههای بصری چشم نواز
- وسعت نقشه و پویایی شهر نیویورک
- باس فایتهای چالش برانگیز
- پایان بندی عالی
- موسیقی متن گوش نواز
- طراحی واقع گرایانه شخصیتها
- بستههای الحاقی جذاب
- تکراری بودن ماموریت های فرعی
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید