چرا دنبالههای The Matrix نتوانستند موفقیتهای قسمت اول را تکرار کنند؟
استنلی کوبریک مقصر اول و آخر ماجرا است!
بیل پاپ فیلمساز و فیلمبردار آمریکایی در بخشی از مصاحبهی اخیر خود به کیفیت پایین دنبالههای The Matrix در مقایسه با قسمت اول پرداخت.
در سالهای پایانی قرن بیستم میلادی فیلمهای شاخص بسیاری در سینماها اکران شدند که The Matrix یکی از آنها است. جدیدترین ساختهی خواهران واچوفسکی (The Wachowskis) به واسطهی عوامل مختلفی از جمله جلوههای بصری و صحنههای اکشن خیرهکننده موفق شد در کنار جلب نظر منتقدان و مخاطبان، به فروشی معادل ۴۶۵ میلیون دلار دست یابد، در حالی که هزینهی ساختش ۶۳ میلیون دلار بود. قسمتهای دوم و سوم این فیلم تحت عنوان The Matrix Reloaded و The Matrix Revolutions در سال ۲۰۰۳ میلادی روی پردهی نقرهای رفتند اما کیفیت پایینتری داشته و نتوانستند موفقیتهای فیلم اول را تکرار کنند.
The Matrix با ترکیب المانهای آثار اکشن و علمی تخیلی نشان داد در صورت اجرای درست میتوان دو ژانر محبوب را در کنار هم استفاده و اثری تحسینبرانگیز را تولید کرد. در این میان، نباید از نوآوری به کار رفته در صحنههای اکشن غافل شد که واچوفسکیها برای طراحی و اجرایشان از سینمای شرق بهره گرفته بودند. اگرچه The Matrix Reloaded و The Matrix Revolutions کیفیت خوبی داشتند اما به هیچ وجه نتوانستند مطابق انتظارها عمل کرده و راه فیلم اول را ادامه دهند. این اتفاق، گمانهزنیهای بسیاری را دربارهی کیفیت پایین قسمتهای دوم و سوم به وجود آورد. عدهای معتقد بودند ضبط دو فیلم پشت سر هم و طولانی شدن روند فیلمبرداری به کیفیت پایین منجر شد؛ گمانهزنیای که ظاهرا درست بوده است.
بیل پاپ (Bill Pope) فیلمساز و فیلمبردار آمریکایی به تازگی مصاحبهای را با وبسایت IndieWire انجام داده است. در پروندهی حرفهای او آثار قابلتوجهی دیده میشود که برای مثال میتوان به سهگانهی ماتریکس اشاره کرد. پاپ در بخشی از گفتگو به دنبالههای The Matrix پرداخت و توضیحاتی را دربارهی کیفیت پایین آنها در مقایسه با قسمت اول ارائه داد. طبق گفتههای او، فرآیند تولید قسمتهای دوم و سوم دستاندرکاران را از لحاظ جسمی و روحی تحت فشار قرار داده بود. پاپ طولانی شدن روند تولید را گردن استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) انداخت و بیان کرد واچوفسکیها تحت تاثیر کتاب این کارگردان افسانهای صحنهها را چندین بار ضبط میکردند:
تمام نقاط مثبت پیرامون روند تولید قسمت اول در جریان تولید قسمتهای دوم و سوم به نقطه ضعف تبدیل شدند. دیگر آزادی عمل نداشتیم. بهطور مداوم زیر نظر بودیم و فشار زیادی را تحمل میکردیم. پیش خودم، از شرایط راضی نبودم. احساس میکردیم باید مسیری که در پیش گرفته بودیم را تغییر دهیم. در جریان ساخت قسمتهای دوم و سوم اصطکاک و مشکلات شخصی زیادی بین دستاندرکاران وجود داشت و این موضوع، خودش را روی پردهی نقرهی به خوبی نشان داد.
ساخت دنبالهی The Matrix نه برای من و نه برای هیچ کس دیگری لذتبخش نبود. واچوفسکیها کتاب استنلی کوبریک که داخلش چنین متنی داشت را خوانده بودند: «تا زمانی که بازیگران خسته نشوند، نقشآفرینیشان طبیعی و واقعگرایانه نخواهد بود.» دوست دارم کوبریک را از قبر بیرون بیاورم و سپس او را بکشم.
استنلی کوبریک از آن دسته فیلمسازانی است که دقت بسیار زیادی در هنگام ضبط یک صحنه به کار میبُرد و همین هم باعث شده بود تا حتی برداشتهای کوتاه و نه چندان حائز اهمیت بارها و بارها تکرار شوند. اگرچه این سیاست کاری از دید عدهای از کارشناسان و علاقهمندان به سینما ناخوشایند بوده و بیشتر به تنبیه شباهت دارد اما کوبریک با استفاده از آنها توانست آثار فراموشنشدنی همچون The Shining و 2001: A Space Odyssey را روانهی سینماها کند. با وجود این موارد، یک موضوع قطعی و روشن است. واچوفسکیها سعی داشتند با بهره بردن از چنین سیاستی در هنگام ضبط صحنهها از کیفیت نهایی محصولات اطمینان پیدا کرده و آثاری را روی پردهی نقرهای ببرند که از پس انتظارات بربیایند اما نتیجه آن چیزی نبود که میخواستند.
در پایان، لازم به ذکر است که قسمت چهارم ماتریکس با حضور کیانو ریوز (Keanu Reeves) در دست ساخت بوده و برای اکران از تاریخ ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۱ (مصادف با یک آوریل سال ۲۰۲۲) برنامهریزی شده است.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید