خروج پلی استیشن یا ایکس باکس از صنعت بازی های ویدیویی
اما اول کدامشان؟!
یک تحلیلگر صنعت بازیهای ویدیویی، گروه DFC Intelligence، اظهار داشته که یکی از دو غول کنسولها؛ پلیاستیشن یا ایکسباکس باید از بازار کنسولها خارج شود. این تحلیل به این دلیل مطرح شده که این گروه باور دارد «فضای کافی برای بیش از دو سیستم کنسول بزرگ وجود ندارد» و در این میان، انتظار نمیرود نینتندو از این بازار کنار برود.
در گزارش این گروه آمده است:
یکی از میان این دو؛ پلیاستیشن یا ایکسباکس، ممکن است به جایگاه سوم دوردست تنزل پیدا کند – که تا حد زیادی به این بستگی دارد که کدامیک از این شرکتها میتواند در مراحل اولیه عرضه سختافزار جدید، انتظار میرود در سال 2028، شتاب بیشتری کسب کند
هرچند هر چیزی ممکن است، و ما درک میکنیم که تحلیلهایی از این دست بیشتر بر پیشبینی و حدس و گمان استوار هستند، اما ارائه سناریویی آخرالزمانی که در آن پلیاستیشن از بازار خارج شود، عجیب به نظر میرسد. در حال حاضر، کنسول PS5 عملکرد بسیار خوبی دارد – این کنسول در ماه نوامبر دوباره پرفروشترین کنسول در آمریکا بود – و بخش بازیهای سونی (Sony) در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد. این گزارش شاید بیشتر به چالشهای رقابتی آینده در بازار کنسولها اشاره دارد، اما نادیده گرفتن موفقیتهای کنونی سونی در کنار تواناییهای قوی مایکروسافت (Microsoft) و نینتندو (Nintendo)، تحلیل را غیرواقعبینانه جلوه میدهد. البته این به معنای نبود چالشها نیست. نینتندو بدون شک با عرضه سیستم جدید خود رقیب بسیار توانمندی خواهد بود و در عین حال، بازار کنسولها در حالت رکود قرار دارد، در حالی که بودجه تولید نرمافزار به شکل چشمگیری افزایش یافته است. با این حال، وقتی عملکرد ضعیف ایکسباکس را در سطح جهانی در نظر میگیریم، بعید میدانیم که سونی بخواهد از این بازار خارج شود.
گروه DFC Intelligence نیز این نکته را تأیید میکند:
یک سیستم جدید از سونی باید به دلیل پایگاه وفادار کاربران و مجموعه قدرتمند IPهای سونی (عناوین اختصاصی) مزیت رقابتی داشته باشد. مایکروسافت با ایکسباکس سری ایکس/ اس شکست خورد، اما با انجام تصاحبهای بزرگ، به بزرگترین ناشر نرمافزار جهان تبدیل شده است. مایکروسافت این گزینه را دارد که بهجای سختافزار، روی نرمافزار و مدلهای توزیع تمرکز کند
این تحلیل نشان میدهد که در حالی که مایکروسافت میتواند رویکرد خود را به سمت نرمافزار تغییر دهد، سونی همچنان به لطف عناوین قوی و طرفداران وفادارش در بازار کنسولها جایگاه خود را حفظ خواهد کرد. اما حضور نینتندو با سیستم جدیدش و فشارهای ناشی از افزایش هزینهها، چالشهایی جدی برای هر دو شرکت ایجاد میکند. هرچند همه این تحلیلها در نگاه اول ممکن است بدبینانه به نظر برسند، اما خبرهای خوبی نیز برای صنعت بازیهای ویدیویی وجود دارد. پس از سالها کاهش فروش، DFC Intelligence پیشبینی میکند که با عرضه بازی GTA VI و جانشین کنسول نینتندو سوییچ، این صنعت در موقعیت مناسبی برای پایان مثبت این دهه قرار دارد.
دیوید کول (David Cole)، مدیرعامل DFC Intelligence، توضیح داد:
در طول سه دهه گذشته، صنعت بازیهای ویدیویی بیش از 20 برابر رشد کرده است. پس از دو سال کاهش فروش سختافزار و نرمافزار، اکنون این صنعت آماده است تا تا پایان این دهه با نرخ سالمی به رشد خود ادامه دهد
بحث درباره احتمال خروج پلیاستیشن یا ایکسباکس از صنعت بازیهای ویدیویی یکی از موضوعات داغ و همیشگی در میان علاقهمندان این حوزه است. هر دو شرکت سونی و مایکروسافت سالها است که در صنعت بازیهای ویدیویی رقابت میکنند و هرکدام طرفداران و نقاط قوت خاص خود را دارند. با این حال، پیشبینی خروج هر یک از این دو غول به عوامل مختلفی بستگی دارد.
پلیاستیشن: ستون اصلی سونی
پلیاستیشن از همان ابتدای عرضه در سال 1994 یکی از موفقترین برندهای بازیهای ویدیویی بوده و نقش مهمی در درآمدزایی سونی ایفا کرده است. هر نسل از کنسولهای پلیاستیشن، بهویژه PS4 و PS5، به فروش چشمگیری دست یافته و بازیهای انحصاری آن مانند؛ سری بازیهای The Last of Us، God of War و Horizon همواره جایگاه ویژهای در صنعت داشتهاند. سونی با تمرکز بر تجربههای داستانمحور، بازیهای انحصاری قوی و جامعه کاربری بزرگ، توانسته برند پلیاستیشن را به یکی از پایههای اصلی تجارت خود تبدیل کند. بنابراین، احتمال خروج پلیاستیشن از صنعت بازیهای ویدیویی بسیار کم است، مگر اینکه تغییرات عمدهای در مدل کسبوکار سونی ایجاد شود یا بازار به طور کلی به سمت تکنولوژیهای جدید (مانند بازیهای ابری) حرکت کند که سونی نتواند در آن رقابت کند.
ایکسباکس: بخشی از اکوسیستم بزرگتر مایکروسافت
در مقابل، ایکسباکس بخشی از اکوسیستم گسترده مایکروسافت است. برخلاف سونی که پلیاستیشن یکی از واحدهای تجاری اصلی آن است، مایکروسافت منابع متعددی در سایر بخشها مانند؛ Azure، Windows و Office دارد. از نظر مالی، مایکروسافت برای ماندن یا ترک صنعت بازی به اندازه سونی وابسته نیست. با این حال، مایکروسافت در سالهای اخیر استراتژیهای نوآورانهای مانند Game Pass و سرمایهگذاری در بازیهای ابری را اتخاذ کرده است. این سرویسها به کاربران امکان میدهند بدون نیاز به خرید کنسول، بازی کنند. اگرچه فروش کنسولهای ایکسباکس در برخی نسلها (مانند کنسول Xbox One) ضعیفتر از پلیاستیشن بوده، اما تمرکز مایکروسافت بر خدمات و نرمافزارها، موقعیت آن را در صنعت بازی پایدار نگه داشته است.
اگر بخواهیم واقعبینانه صحبت کنیم، هیچکدام از این دو شرکت در آینده نزدیک احتمالاً از صنعت بازیهای ویدیویی خارج نخواهند شد. دلایل این موضوع شامل موارد زیر است:
- درآمدزایی بالا: هر دو برند سهم عمدهای از بازار بازی دارند و سودآور هستند
- پیشرفت تکنولوژی: هر دو شرکت در حال سرمایهگذاری در فناوریهای نوظهور مانند واقعیت مجازی و بازیهای ابری هستند
- رقابت با یکدیگر: رقابت میان پلیاستیشن و ایکسباکس باعث نوآوری و توسعه بیشتر در این صنعت شده و ترک میدان توسط یکی از آنها به سادگی جایگزین نمیشود
با این حال، اگر شرایط خاصی پیش بیاید—مانند شکست بزرگ مالی یا تغییرات اساسی در رفتار بازار—شاید یکی از این دو شرکت مدل کسبوکار خود را تغییر دهد. به عنوان مثال، مایکروسافت ممکن است تمرکز بیشتری بر بازیهای ابری بگذارد و دیگر کنسول سختافزاری تولید نکند، در حالی که سونی احتمالاً همچنان به عرضه کنسولهای سنتی متعهد خواهد ماند. به طور کلی، حضور هر دو شرکت برای پویایی و رشد صنعت بازیهای ویدیویی ضروری است و بعید است به این زودیها شاهد خروج یکی از آنها باشیم.
این پیشبینی نشاندهنده آن است که با ورود بازیها و سختافزارهای مورد انتظار به بازار، صنعت بازی میتواند بر چالشهای فعلی غلبه کند و به دورهای از رشد و پیشرفت وارد شود. بازی GTA VI به عنوان یکی از بزرگترین عناوین پیشبینیشده و کنسول جدید نینتندو، نقش کلیدی در این روند خواهند داشت.
حال اما به نظر شما پلیاستیشن یا ایکسباکس یا نینتندو، کدامیک به لحظه موعود خود نزدیک شدهاند؟
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید