چرا ایکس باکس وارد دنیای واقعیت مجازی نمیشود؟
بازار نه چندان قوی
آنطور که به نظر میرسد، ایکس باکس همچنان قصد ورود به بازار بازیها و هدست واقعیت مجازی را ندارد.
بخش سرگرمیهای تعاملی شرکت سونی در نسل هشتم صنعت بازیها، هدست واقعیت مجازی پلی استیشن را روانه بازار کرد که به عقیده بسیاری از تحلیلگرها و بازیکنها، آینده این صنعت را رقم میزند. البته، این هدست چندان بازار را تحت تاثیر قرار نداد، اما ژاپنیها به توسعه آن ادامه دادند و به تازگی نسل دوم PSVR به همراه یک سری قابلیتهای جدید عرضه شد.
این در حالی است که ایکس باکس برخلاف رقیب دیرینه خود، تمایلی به حضور در بازار بازیها و هدست واقعیت مجازی ندارد. در همین راستا، مت بوتی، رئیس استودیوهای ایکس باکس، به تازگی در گفتوگویی اعلام کرده که مایکروسافت عناوین و فرنچایزهای ارزشمندی در اختیار دارد که در بازار VR یا AR موفق خواهند شد. با این وجود، در حال حاضر به خاطر بازار نه چندان قوی و جامعه کوچک آن، زمان مناسبی برای ورود به این حوزه نیست.
مت بوتی در این زمینه توضیح میدهد:
من فکر میکنم که ما باید تا زمانی که جامعه [بازیهای واقعیت مجازی یا افزوده] بیشتر شود، صبر کنیم. ما در این حوزه بسیار خوششانس هستیم؛ چرا که آیپیهای بزرگی در اختیار داریم که هر کدام یک از آنها به فرنچایزهای پرطرفدار با جوامع بزرگ تبدیل شدهاند. در حال حاضر ده بازی داریم که هر کدام یک از آنها دهها میلیون بازیکن به خود جذب کردند. این اتفاق بسیار بزرگ و مهمی است. اما درباره واقعیت مجازی یا افزوده، فعلا نمیتوانیم چنین چیزی را بگوییم.
اظهارات مت بوتی نشان میدهد که مایکروسافت به خاطر بازار چندان پررونق واقعیت مجازی یا افزوده، در حال حاضر برنامهای برای ورود به این حوزه ندارد. با این وجود، دقت داشته باشید که شرکت اپل نیز به تازگی از هدست ترکیبی واقعیت مجازی و افزوده خود با نام Apple Vision Pro پرده برداشته که در صورت موفقیت آن، ممکن است که بازار VR و AR در آینده نه چندان دور محبوب شود.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید