سرانجام پس از پستی و بلندیهای زیاد، فیلم مورد انتظار Zack Snyder’s Justice League به مقصد خود رسید و منتشر شد. هشتمین فیلم بلند زک اسنایدر (Zack Snyder) با نقدهای مثبتی از سوی منتقدان و طرفداران مواجه شد و در «نقد فیلم Zack Snyder’s Justice League» نیز از رسانهی سرگرمی امتیاز بسیار خوب ۹.۵/۱۰ را کسب کرد. حال که مدتی از انتشار اسنایدر کات گذشته و فرصت تماشایش را پیدا کردیم، در این مقاله آن را زیر ذرهبین میبریم تا ببینیم چه تفاوتهای شاخصی در آن نسبت به جاستیس لیگ جاس ویدون (Joss Whedon) شاهد بودیم.
بهار سال جاری بود که پس از سالهای سال انتظار طرفداران، سرانجام کمپانی برادران وارنر (.Warner Bros) به انتشار نسخهی مخصوص زک اسنایدر فیلم جاستیس لیگ چراغ سبز نشان داد و به صورت رسمی تایید شد که قرار است فیلم Zack Snyder’s Justice League منتشر شود؛ فیلمی که نسخهی دیگری از آن در سال ۲۰۱۷ اکران شده بود که به یکی از ضعیفترین فیلمهای کامیک بوکی تاریخ تبدیل شد. فیلم جاستیس لیگ، در ابتدا قرار بود توسط زک اسنایدر کارگردانی و پس از آن نیز قسمت دومی از آن ساخته شود که پس از فوت دختر زک اسنایدر، از این پروژه کنارهگیری کرد تا جاس ویدون به عنوان کارگردان جای او را در تکمیل پروژهی ساخت این فیلم بگیرد. جاس ویدون پس از اضافه شدن به تیم سازندگی جاستیس لیگ، تغییرات بسیار زیادی در فیلم اعمال کرد. این فیلم به فیلمی بسیار متفاوت نسبت به آنچه زک اسنایدر در ذهن داشت، تبدیل شد. این تغییرات باب میل طرفداران نبود و این فیلم با نمایش ضعیفی که از خود در گیشه و نزد منتقدین نشان داد، با خشم طرفداران روبرو شد. پس از اکران فیلم جاستیس لیگ به کارگردانی جاس ویدون، جنبش ReleaseTheSnyderCut# توسط طرفداران به راه افتاد. در این جنبش طرفداران خواهان انتشار نسخهی زک اسنایدر فیلم جاستیس لیگ بودند که در نهایت به هدف خود رسیدند. حال که پس از گذشت چندین و چند سال اسنایدر کات به دستمان رسیده و چشممان به جمالش روشن شد، بهتر است آن را تجزیه و تحلیل کنیم تا ببینیم آیا تفاوتهایی که به طرفداران وعده داده شده بود، اعمال شده بودند یا نه. پس بدون فوت وقت به سراغ بررسی تفاوتهای بارز جاستیس لیگ زک اسنایدر و جاستیس لیگ میرویم.
افتتاحیه؛ شروعی تازه
یکی از بارزترین تفاوتهای فیلم Zack Snyder’s Justice League نسبت به نسخهی پیشین، افتتاحیهی آن است. در جاستیس لیگ، فیلم با نمایی از سوپرمن در ویدیویی در حال ساخت توسط تعدادی نوجوان شروع میشود. در زمان اکران جاستیس لیگ، انتقادات زیادی به این سکانس شد. جلوهی ویژهی مصنوعی صورت سوپرمن در این سکانس، انتقادات زیادی با خود به همراه داشت که در ادامهی مقاله به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت. پس از این سکانس، شاهد درگیری بتمن و یک پارادیمن (Parademon) در گاتهام هستیم. این درگیری به نوعی به تصویر کشیده شد که بتمن را در ضعیفترین حالت خود به نمایش میکشید. در جاستیس لیگ زک اسنایدر هیچکدام از این دو سکانس در فیلم استفاده نشد. در اسنایدر کات، فیلم با نمای متفاوتی از لحظهی مرگ سوپرمن در Batman V Superman: Dawn of Justice آغاز میشود. انعکاس فریاد محزون سوپرمن در سراسر دنیا شنیده میشود. وقتی این انعکاس صدا به سه جعبهی مادر (Mother Box) میرسد، شاهد خیزش این اشیای مرموز هستیم. این سکانس که نمای کوتاهی از دیگر اعضای لیگ عدالت به ما میدهد، به بهترین شکل با دلیل و منطق بیدار شدن جعبههای مادر را توجیه میکند؛ نکتهای که جاستیس لیگ از نبودش ضربهی بزرگی خورده بود.
موسیقی متن متفاوت؛ حماسیتر از همیشه
وقتی زک اسنایدر سکان تولید جاستیس لیگ را در آن زمان در اختیار داشت، تام هالکنبرگ (Tom Holkenberg) که به جانکی ایکسال (Junkie XL) نیز معروف است، مسئولیت ساخت موسیقی متن فیلم را بر عهده داشت. وقتی زک اسنایدر از پروژه کنار رفت و جاس ویدن جانشینش شد، آهنگساز فیلم هم تغییر کرد. دنی الفمن (Danny Elfman) جای تام هالکنبرگ را در جایگاه آهنگساز جاستیس لیگ گرفت تا شاهد پوستاندازی کاملی در تیم سازندگی جاستیس لیگ باشیم. پس از تایید انتشار اسنایدر کات، جانکی ایکسال باری دیگر به تیم تولید این فیلم بازگشت تا موسیقی متن جدیدی بسازد. به گفتهی این آهنگساز، قطعات استفادهشده در فیلم Zack Snyder’s Justice League کاملا جدید هستند و آن قطعاتی که پیشتر برای این فیلم توسط این آهنگساز ساخته شده بود، کنار گذاشته شدند. اگر قطعهی بیش-از-اندازه-استفاده-شدهی مخصوص واندر وومن را کنار بگذاریم، موسیقی متن فیلم بسیار حماسی و شنیدنی است. تفاوت جاستیس لیگ و جاستیس لیگ زک اسنایدر در همان دقایق ابتدایی، به واسطهی موسیقی متنش به وضوح حس میشود. آلبوم موسیقی متن این فیلم از ۵۴ قطعه تشکیل شده که از محبوبترینشان میتوان به قطعهی At the Speed of Force اشاره کرد که در سکانس شکسته شدن دیوار صوتی توسط فلش (Flash) شنیده شد.
لحن جدی و تاریک؛ بازگشت به ریشههای دیسی
آثار مرتبط و اقتباسشده از کامیک بوکهای دیسی، همیشه به یک خصوصیت بارز معروفند؛ لحن جدی و تاریک. این خصوصیت در فیلمهای دنیای توسعهیافتهی دیسی (DC Extended Universe/DCEU) با رفتن زک اسنایدر به مرور رنگ باخت. فیلمهایی که به تازگی از DCEU میبینیم، همگی دارای لحنی مشابه با فیلمهای دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe/MCU) هستند.
Justice League را میتوان آغازکنندهی سیاست تقلید دیسی از مارول دانست. جاس ویدن پیش از کارگردانی جاستیس لیگ، ساخت دو فیلم بزرگ The Avengers و Avengers: Age of Ultron را در کارنامه داشت. از همین رو، منطقی است که قبول کنیم لحن شوخطبع و سبک جاستیس لیگ از کارهای پیشین این کارگردان سرچشمه میگرفت. زک اسنایدر با فیلم Zack Snyder’s Justice League باری دیگر ضد این سیاست قد علم کرد و یک فیلم از دیسی با خصوصیات مورد انتظارش ارائه داد. جالب است که بدانید زک اسنایدر از هیچ فریم فیلمبرداریشده توسط جاس ویدن برای نسخهی مخصوصش استفاده نکرده است. هرچقدر در جاستیس لیگ شاهد شوخی و بذلههای گاه و بیگاه هستیم، در اسنایدر کات با شخصیتهایی بسیار جدی و داستانی تاریک سر و کار داریم. به هر حال از داستانی که در آن دنیا در شرف نابودی است و زمین قویترین محافظش را از دست داده، جز این انتظار نمیرود. نکتهی قابل توجه این است که زک اسنایدر در اسنایدر کات به کمک فلش کمی چاشنی طنز نیز به داستان اضافه کرده تا نشان دهد از تجربهی Watchmen درس گرفته است. روایت جدی و تاریک مطلق نیز ممکن بود برای یک اثر چهار ساعته کمی جاهطلبانه و ریسکی باشد که خوشبختانه زک اسنایدر از آن دوری کرد.
یک تیم واقعی؛ لیگ عدالت شش نفره، نه یک نفره
تا پیش از اکران جاستیس لیگ، از شش سوپرهیروی گروه لیگ عدالت، تنها سه نفرشان فیلم اختصاصی خود را داشتند؛ سوپرمن، بتمن و واندر وومن. نکتهای که ضربهی بزرگی به جاستیس لیگ زده بود و آن را به یک فیلم ناقص و در یک کلام افتضاح تبدیل کرده بود، شخصیتپردازی ضعیف سه عضو دیگر لیگ عدالت یعنی فلش، آکوامن و سایبورگ بود. سایبورگی که گفته میشد قلب جاستیس لیگ است، در آن فیلم شخصیتپردازی کمی داشت که باعث میشد به سختی بتوان با این شخصیت ارتباط برقرار کرد. به شخصه پس از تماشای جاستیس لیگ، به حدی از سایبورگ زده شدم که کامیک بوکهایش را کنار گذاشتم؛ کامیک بوکهایی که پس از تماشای فیلم Zack Snyder’s Justice League باری دیگر به لیست چیزهایی که باید بخوانم، اضافه شدند. جاستیس لیگ زک اسنایدر دو ساعت طولانیتر از جاستیس لیگ است. تمرکز این دو ساعت اضافهی فیلم بر شخصیت سایبورگ و پیشزمینهی داستانی اوست. شخصیتپردازی سایبورگ در اسنایدر کات به قدری کامل است که حتی میتوان یک فیلم کوتاه برایش از اسنایدر کات بیرون کشید. سایبورگ در شکست دادن استپنوولف (Steppenwolf) به قدری حضور موثری دارد که میبینیم بدون حضورش، شکست دادن ارتش دارکساید (Darkseid) امری غیر ممکن بود.
در طرف دیگر، فلش و آکوامن نیز در Zack Snyder’s Justice League حضور بسیار پررنگتری نسبت به جاستیس لیگ دارند. کشمکشهای درونی بری الن (Barry Allen) به خوبی زمینهی حماسهسازی فلش در سکانسهای پایانی فیلم را مهیا میکند. در دقایق پایانی اسنایدر کات میبینیم فلش به جای نجات دادن یک خانواده و استفاده از شوخیهای بیمورد، نه تنها به درگیریهای شخصیتی خود پایان میدهد، بلکه ناجی زمین و دیگر سوپرهیروهای دیسی میشود. ترکیب بازی خوب ازرا میلر (Ezra Miller)، روایت حماسی داستان و موسیقی متن فوقالعادهی جانکی ایکسال، خط داستانی فلش را به یکی از قویترین خصوصیات فیلم تبدیل کرده است. البته سایبورگ و فلش تنها شخصیتهایی نیستند که از شخصیتپردازی قوی در این فیلم سود میبرند. در فیلم Zack Snyder’s Justice League تصویری اساطیری از آکوامن در محل زندگیاش به تصویر کشیده میشود که به اهمیت این سوپرهیرو نزد مردمش اشاره دارد. پیشرفت خط داستانی آکوامن نسبت به جاستیس لیگ تنها روی زمین خلاصه نمیشود و در دریا نیز سکانسهای جدیدی از او به فیلم اضافه شده است که اگر در جاستیس لیگ نیز استفاده میشدند، پیشزمینهی بسیار خوبی برای فیلم اختصاصی این شخصیت محسوب میشد. با همهی این تفاسیر، مشخص است زک اسنایدر در اسنایدر کات تبعیضی برای سوپرهیروهای داستان قائل نیست و همانقدر که سوپرمن در شکست دادن دشمن موثر نیست، دیگر اعضای لیگ عدالت نیز در این پیروزی نقش دارند؛ نکتهای که در سکانس مرگ استپنوولف به بهترین شکل به تصویر کشیده شده است.
آنتاگونیست هدفمند؛ جبران شکستهای پیشین
یکی از تفاوتهای بزرگ اسنایدر کات و نسخهی پیشین در آنتاگونیستهایشان نمایان میشود. در جاستیس لیگ با استپنوولفی سر و کار داریم که بدون هیچ دلیل منطقی سر از زمین درآورده و به دنبال جعبههای مادر است تا آنها را به دست آورد. در حالی که در اسنایدر کات این شخصیت هدفمند است و انگیزههایش از انجام این کار تشریح میشود. استپن وولف در فیلم Zack Snyder’s Justice League شخصیتی است که یک بار دارکساید را ناامید کرده و به دنبال جبران شکستهای پیشین است. از طرفی، دارکساید نیز در داستان حضور دارد. حضور نه چندان زیاد دارکساید در داستان و هویت مرموز و اساطیری این شخصیت، به بار اهمیتش افزوده و ما را در انتظار ادامهی داستان میگذارد. دارکساید در DCEU معادل ثانوس (Thanos) در MCU است. هردویشان سرزمینهای بسیار زیادی را فتح کردند تا به اهداف خود برسند. همانطور که ثانوس به دنبال جمعآوری سنگهای ابدیت (Infinity Stones) بود، دارکساید نیز سرزمین به سرزمین به دنبال یافتن معادلهی پادزندگی (Anti-Life Equation) است؛ چیزی که اختیار موجودات را ازشان میگیرد و آنان را تحت سلطهی دارکساید درمیآورد. تمامی انگیزههای شوم آنتاگونیستهای داستان در اسنایدر کات به کمک فلشبکهایی که گاه به گاه شاهدشان هستیم، توجیه میشوند تا ارتباط بیشتری با موجودات شرور برقرار کنیم. در مجموع با یک نگاه کلی میتوان گفت پرداخت دقیق و کافی به آنتاگونیستهایی نظیر دارکساید و استپنوولف، باعث شده خط داستانی این شخصیتهای شرور به یکی از مهمترین وجوه تمایز دو فیلم جاستیس لیگ زک اسنایدر و جاستیس لیگ تبدیل شود.
صحبت از شخصیتهای منفی و شرور داستان شد و بهتر است پارادیمنها را فراموش نکنیم؛ موجوداتی که به دارکساید خدمت میکنند و سربازانش محسوب میشوند. استپنوولف همانند جاستیس لیگ، در Zack Snyder’s Justice League هم از این موجودات کمک میگیرد و به نوعی به او خدمت میکنند. اما تفاوتی که این موجودات در اسنایدر کات نسبت به نسخهی پیشین دارند، قابلیت استشمام ترس اضطراب است. در جاستیس لیگ، همانطور که پیشتر نیز گفته شد، پارادیمنها قادر به استشمام ترس و اضطرابند و از این طریق طعمه و دشمن خود را پیدا میکنند. پایانبندی جاستیس لیگ و شکست استپنوولف در آن نیز به صورت کامل به این موضوع وابسته بود. این قضیه در جاستیس لیگ زک اسنایدر متفاوت است و پارادیمنها چنین قابلیتی ندارند. آنطور که مشخص است این قابلیت پارادیمنها ساختهی ذهن جاس ویدن بوده و پسزمینهی قابل استناد دیگری ندارد. به هر حال در Zack Snyder’s Justice League چه پارادیمنها چنین خصوصیتی داشتند، چه نداشتند، تفاوت چندانی ایجاد نمیشد؛ چرا که پایانبندی فیلم به صورت کامل با آنچه در جاستیس لیگ دیدیم، متفاوت بود.
آخرین قطعهی پازل؛ لیگ عدالت تکمیل شد
در فیلم Zack Snyder’s Justice League شاهد حضور شخصیتهای جدیدی نیز هستیم. والکو (Vulko)، مربی آکوامن و آیریس وست (Iris West)، معشوقهی بری الن، در این فیلم حضور دارند و کمک دوچندانی به شخصیتپردازی آکوامن و فلش میکنند. در کنار این دو شخصیت، رایان چوی (Ryan Choi) که قرار بود در آینده تبدیل به شخصیتی به نام اتم (Atom) شود نیز در اسنایدر کات حضور دارد. او در بخش نانوتکنولوژی فعالیت میکند و همکار پدر سایبورگ محسوب میشود.
اگر زک اسنایدر از مقام رهبری DCEU کنار نمیرفت، این سوپرهیرو با فیلم اختصاصی خود وارد دنیای سینمایی دیسی میشد. اما مهمترین شخصیتی که برای نخستین بار در DCEU حضور پیدا کرد، مارشن منهانتر (Martian Manhunter) است؛ شخصیتی که در کمیک بوکهای قدیمی گروه لیگ عدالت، هفتمین عضو این گروه سوپرهیرویی بود. در Zack Snyder’s Justice League میبینیم او وزیر دفاع آمریکا بوده و در تمام این مدت در DCEU هویت سوپرهیرویی خود را مخفی میکرده است. البته حضور این شخصیت در اسنایدر کات آنقدرها هم موثر نیست و تنها در دو سکانس شاهد حضورش هستیم؛ سکانسی که خود را تبدیل به مارتا کنت، مادر سوپرمن، میکند و سکانسی که با بروس وین صحبت میکند. در کل به نظر میرسد اگر قرار باشد دنبالهای برای جاستیس لیگ زک اسنایدر ساخته شود، پازل گروه لیگ عدالت تکمیل میشود و مارشن منهانتر نیز به این گروه سوپرهیرویی اضافه خواهد شد.
تغییرات سوپرمن؛ از سر تا پا
وقتی جاستیس لیگ از منجلاب حواشی مربوط به جایگزینی جاس ویدن به جای زک اسنایدر رها شد و روند فیلمبرداری را از سر گرفت، هنری کویل (Henry Cavill) مشغول فیلمبرداری سکانسهایش برای فیلم Mission: Impossible – Fallout بود. به همین دلیل، هنری کویل که برای نقشش در آن فیلم سبیل گذاشته بود و با آن شکل و شمایل جلوی دوربین میرفت، حاضر نشد برای فیلمبرداری جاستیس لیگ سبیلهایش را اصلاح کند. جاس ویدن نیز مجبور شد به همان صورت سکانسهای سوپرمن را فیلمبرداری کند و در مرحلهی پسا-تولید، به کمک جلوههای ویژه سبیلهای سوپرمن حذف شود. نتیجه سوپرمنی شد که بالای لبش به طرز اذیتکنندهای عجیب و غریب بود و انتقادات زیادی با خود به همراه داشت. در فیلم Zack Snyder’s Justice League، این بار زک اسنایدر ناجی سوپرمن شد و به صورت کامل تمام سکانسهای سوپرمن را از ابتدا با هنری کویل بدون سبیل فیلمبرداری کرد. این قضیه باعث شد تا چهرهی سوپرمن به حالت طبیعی خود بازگردد و نیازی به حذف سبیلهای هنری کویل نباشد.
تغییرات سوپرمن در فیلم Zack Snyder’s Justice League تنها به ریش و سبیلهای سوپرمن خلاصه نمیشود. یکی از مورد انتظارترین خصوصیات اسنایدر کات که طرفداران شوق دیدنش را داشتند، لباس مشکی سوپرمن بود. در بهار سال گذشته که خبر انتشار اسنایدر کات تیتر رسانههای دنیا را به خود متمرکز کرد، تایید شد که در اسنایدر کات سوپرمن از لباس مشکی خود استفاده خواهد کرد. همانطور که در «۱۰ کمیک بوک که باید پیش از تماشای فیلم Zack Snyder’s Justice League خوانده باشیم» توضیح دادم، لباس مشکی سوپرمن Recovery Suit نام دارد. از این لباس برای جذب بیشتر گرمای خورشید استفاده میشود تا روند بهبود و درمان سوپرمن تسریع یابد. اصلاح چهره و پوشش جدید سبب شد تا سوپرمن اسنایدر کات یکی از جذابترین سوپرمنهایی باشد که در تاریخ سینما دیدیم.
پایانی ماندگار؛ پاداش یک ماراتن
فیلم Zack Snyder’s Justice League از شش بخش مختلف تشکیل شده که هر یک به خطوط داستانی خاصی میپردازد. مجموع این شش بخش یک فیلم با زمان حدود چهار ساعت است که تماشایش کار هر کسی نیست و شاید بسیاری آن را همان ابتدا نیمهکاره بگذارند. اما بخش آخر که پایانبندی فیلم را تشکیل میدهد، یک پاداش برای آنهایی است که این فیلم طولانی را تماشا کردند و به آخرش رسیدند. نبرد گروه لیگ عدالت و استپنوولف که در جاستیس لیگ به مضحکانهترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده بود، در جاستیس لیگ زک اسنایدر به نقطهی اوج فیلم تبدیل شده است. در بخش ششم اسنایدر کات که شاهد این نبرد حماسی هستیم، هیچ رد پایی از جاس ویدن و جاستیس لیگ پیشین به چشم نمیخورد.
پایانبندی اسنایدر کات مفهوم کامل یک تیم سوپرهیرویی را به نمایش میگذارد. آکوامن نبردی جانانه با استپنوولف میکند. سایبورگ نقش موثر خود را در جداسازی جعبههای مادر انجام میدهد. سوپرمن ناجی سایبورگ میشود. بتمن که از دیگر اعضای لیگ عدالت شانس بیشتری برای کشته شدن دارد، فداکاری میکند و تنهایی تیم را پشتیبانی میکند. فلش در شاهسکانس فیلم با شکستن دیوار صوتی و سفر در زمان دنیا را نجات میدهد. واندر وومن نیز با بریدن سر استپنوولف پیغام خطری برای دارکساید میفرستد و در آخر تمام اعضای لیگ عدالت با نمایی دیدنی روبهروی دارکساید و مشاورینش قد علم میکنند. پایانبندی حماسی و هیجانانگیز فیلم Zack Snyder’s Justice League، از ورود سوپرمن به درگیری گرفته تا شکست استپنوولف، هیچ شباهتی به جاستیس لیگ ندارد. اگر قرار باشد در مقطعی از فیلم تفاوت این دو نسخهی متفاوت از جاستیس لیگ بیش از پیش نمایان شود و کفهی برتری را سمت اسنایدر کات سنگین کند، آن همان پایانبندی فیلم است. با همهی این تفاسیر، هنوز ساخت دنبالهی این فیلم تایید نشده و باید منتظر باشیم و ببینیم پایان باز فیلم و تلاش طرفداران برای بازگردانی اسنایدرورس، سران برادران وارنر را برای ساخت ادامهی آن متقاعد خواهد کرد یا خیر.
اختتامیه؛ امیدی برای آینده
در Zack Snyder’s Justice League به جای استفاده از سکانسهای پس از تیتراژ، یک اختتامیه به مدت ۳۰ دقیقه داریم که به نوعی مقدمهای برای آیندهی احتمالی دنبالههای جاستیس لیگ زک اسنایدر است. خوشبختانه در این فیلم دیگر شاهد رقابت احمقانهی فلش و سوپرمن برای مشخص شدن فرد سریعتر نیستیم و با محتوایی جدی و موثر سر و کار داریم. در اختتامیهی اسنایدر کات، شاهد کابوس بروس وین هستیم که از آیندهای تاریک خبر میدهد. در این کابوس، در دنیایی دیستوپیایی در آینده، دارکساید پیروز شده و زمین را تحت سلطهی خود درآورده است. در این دنیای پسا-آخرالزمانی، بتمن به همراه فلش، واندر وومن، سایبورگ، مرا (Mera)، جوکر و دثاستروک (Deathstroke) که پیشتر او را در اختتامیه میبینیم، به فکر یافتن راهی برای شکست دادن دارکساید هستند. در این بین مشخص میشود لوییس لین (Lois Lane)، معشوقهی سوپرمن، کشته شده و سوپرمن نیز یک موجود شرور است.
این کابوس یک برداشت آزاد از سری کامیک بوک Batman: Last Knight on Earth، نوشتهی اسکات اسنایدر (Scott Snyder)، برادر زک اسنایدر است که در آن با دنیایی مانند دنیایی که در کابوس میبینیم سر و کار داریم. به نظر میرسد زک اسنایدر به کمک این سکانس قصد داشته نمایی کلی از آنچه برای دنبالههای اسنایدر کات در ذهن داشته به تصویر بکشد. با این وجود، مشخص نیست دنبالهی اسنایدر کات از سد وارنر عبور کند و ساخته شود. در حال حاضر که این مقاله نگارش میشود، طرفداران زک اسنایدر با هشتگ RestoreTheSnyderVerse# به دنبال متقاعد کردن برادران وارنر برای ساخت ادامهی فیلم هستند. ما نیز امیدواریم روزی این مهم به حقیقت بپیوندد و زمانی که سن این مقاله چند ساله شد، با مقالههای مربوط به نسخههای بعدی Zack Snyder’s Justice League در کنارتان باشیم.
نظر شما چیست؟ به نظرتان روزی دنبالهی Zack Snyder’s Justice League ساخته خواهد شد؟ نظرات و سوالاتتان را با ما به اشتراک بگذارید تا با هم به بحث و گفتگو بپردازیم.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید