در جریان رویداد E3 2019 شاهد معرفی عناوین بسیاری بودیم که بازی Zombie Army 4: Dead War یکی از آنها بود. در این مقاله قصد داریم تا اولین اطلاعات منتشر شده از دستپخت جدید استودیوی ریبلیون را مرور کنیم.
استودیوی ریبلیون پس از موفقیتهای Sniper Elite V2 تصمیم گرفت تا یک بستهی الحاقی مستقل برای آن منتشر کند. نتیجهی کار، بستهای با نام Sniper Elite: Nazi Zombie Army بود که در فوریه سال ۲۰۱۳ در دسترس علاقهمندان قرار گرفت. داستان آن در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم جریان داشت که آدولف هیتلر شکست را بیشتر از هر زمان دیگری به خود نزدیک میدید. در نتیجه تصمیم گرفت تا از آخرین گزینهی روی میز استفاده کند که تحت عنوان «نقشه زد» (Plan Z) شناخته میشد. سربازان باقی مانده از ارتش نازی یک مراسم مرموز برگزار کرده و تمامی نیروهای کشته شده در جریان جنگ را بهصورت زامبی بازگرداندند.
گیمپلی بستهی الحاقی Nazi Zombie Army را میتوان ترکیبی از Sniper Elite V2 و سری بازیهای Left 4 Dead دانست. کاربر در این بسته میتوانست از میان چهار شخصیت، یکی را انتخاب کرده و بهصورت تکنفره یا چندنفره به تجربهی بازی بپردازد. یکی از این شخصیتها، کارل فیربورن بود (کاراکتر اصلی سری بازیهای اسنایپر الیت) بود که مهارت بالایی در استفاده از سلاح اسنایپ دارد. همین موضوع هم باعث شده بود تا بسیاری از مکانیکهای سری بازیهای اسنایپر الیت را در این بسته شاهد باشیم. شباهت Nazi Zombie Army به سری Left 4 Dead هم بهخاطر نوع طراحی مراحل آن بود. درست همانند سری Left 4 Dead، کاربر باید در هر مرحله ماموریتهای مشخص شدهای را انجام میداد. در این میان هم باید انواع مختلف زامبیها را با استفاده از سلاحها و ابزارهای مختلف میکشت. در اقصی نقاط مختلف هم خانههای امنی قرار گرفته بودند که کاربر میتوانست با ورود به آنها سلاح و تجهیزات مورد نظر را تهیه کند تا برای ادامهی ماموریت آماده باشد.
قسمت دوم Nazi Zombie Army در اکتبر سال ۲۰۱۳ و قسمت سوم هم در سال ۲۰۱۵ منتشر شد که ادامهی داستان قسمت اول را روایت میکردند. شخصیتهای اصلی در پایان قسمت سوم توانستند هیتلر را کشته و پایگاه عظیم او را نابود کنند که برای ارتش زامبیها سلاح و ابزار لازم را تولید میکرد. قسمت چهارم Nazi Zombie Army که در جریان رویداد E3 2019 با نام Zombie Army 4: Dead War معرفی شد، ادامهی داستان را روایت میکند. با مرگ هیتلر که در واقع حکم یک رهبر را داشت، زامبیها به قدرتمندی قبل نیستند. در چنین شرایطی، شخصیتهای اصلی بازی ماموریت دارند تا باقی ماندهی زامبیها را کشته و مناطق مورد نظر را پاکسازی کنند.
بازی Zombie Army 4: Dead War از لحاظ طراحی مرحله هیچ فرقی با نسخههای قبلی ندارد
با توجه به تریلر معرفی و ویدیوی ۹ دقیقهای گیمپلی میتوان نتیجه گرفت که بازی Zombie Army 4: Dead War از لحاظ طراحی مرحله هیچ فرقی با نسخههای قبلی نداشته و هدف کاربر سفر به لوکیشنهای مختلف و انجام ماموریتهای خواسته شده است. با اینحال، شاهد اضافه شدن چند ویژگی جدید و همچنین عمیقتر شدن برخی سیستمها خواهیم بود. اولین نکتهای که پس از تماشای ویدیوهای بازی توجهی ما را به خود جلب میکند، شخصیتهای جدید است. در سه قسمت اول، کاربر میتوانست از میان شخصیتهای کارل فیربورن (تکتیرانداز و مامور سازمان OSS)، بوریس مدوِدو (یکی از نیروهای پیاده نظام ارتش سرخ)، هرمن وُلف (یکی از کاپیتانهای ارتش آلمان نازی) و اِفرام شوایگر (متخصص علم غیب) یکی را انتخاب کرده و به تجربهی بازی بپردازد. در نسخهی چهارم دیگر خبری از هرمن و افرام نیست و دو شخصیت جدید جایگزین شدهاند که در حال حاضر اطلاعاتی از پیشینهی داستانی آنها نداریم. تنها چیزی که میتوان از تصاویر و ویدیوها فهمید، چهرهی شرقی یکی از شخصیتهای جدید است. با در نظر گرفتن اینکه کشور ژاپن درگیر جنگ جهانی دوم بوده، احتمال میرود که این شخصیت جدید اهل کشور آفتاب تابان باشد. همچنین طراحی لباسهای بوریس تغییر کرده و دیگر کلاه و پالتو ندارد. در مقابل، کارل قرار میگیرد که از لحاظ ظاهری نسبت به گذشته تغییر خاصی نکرده است.
یکی از بزرگترین تغییرات نسخهی چهارم Nazi Zombie Army در مقایسه با سه نسخهی قبلی، اضافه شدن قابلیت آپگرید تمامی سلاحها، کاراکترها و پرکها (Perks) است؛ موردی که در نسخههای قبلی چندان عمیق و باجزئیات نبود. در این نسخه کاربر پس از ورود به خانهی امن میتواند گشت و گذار در محیط را شروع کرده و آیتمهای مختلفی که در گوشه و کنار قرار گرفتهاند را بردارد. نکتهی جالب، وجود جعبههای سربستهای است که بهصورت تصادفی یک آیتم را در اختیار کاربر قرار میدهند. کاربر نهایتا میتواند به میزکار رفته و آیتمها را به سلاحاش متصل کند. برای مثال، سلاح G-43، یکی از اسنایپهایی است که کارل میتواند استفاده میکند. در تنها ویدیوی گیمپلی دیدیم که کاربر لولهی الکتریکی (Electric Barrel) را جایگزین لولهی معمولی کرد تا گلولهها پس از شلیک حاوی مقدار زیادی الکتریسیته باشند. در همین ویدیو همچنین نشان داده شد که کاربر میتواند این آیتم را آپگرید کند تا عملکرد بهتری داشته باشد.
تا اینجای کار حدودا با سیستم آپگرید سلاحها آشنا شدیم و میدانیم که با پیدا کردن آیتمهای مختلف میتوان بخشهای متفاوت یک سلاح (همانند دوربین نشانهگیری و خشاب) را بهبود بخشید اما پرکها دقیقا چه فایدهای دارند؟ قبل از هر چیز باید بگوییم پرکها در بازی Zombie Army 4: Dead War فرقی با قابلیتها ندارند. کاربر بسته به سلیقه و نیازهایش میتواند دو مورد از پرکهایی که بهدست آورده است را در لیست پرکهای قابل استفاده قرار دهد. در حال حاضر اطلاعات چندانی از پرکها منتشر نشده و تنها با چند مورد از آنها آشنایی پیدا کردهایم. برای مثال، میتوان به پرکی اشاره کرد که به کاربر اجازه میدهد تا تیربارهای سنگین را از روی پایه برداشته و در حالی که آن را حمل میکند، زامبیها را به رگبار ببندد. دیگر پرک، قابلیت بازگشت در لحظههای پایانی را به کاربر میدهد؛ در شرایطی که میزان سلامتی شخصیت به پایینترین میزان رسیده و فاصلهی کوتاهی با مرگ ندارد، این شانس به او داده میشود تا با کشتن چند زامبی با استفاده از کلت به جریان بازی برگردد.
یکی دیگر از ویژگیهای جدید نسخهی چهارم، وجود انواع مختلف تلهها در همه جای نقشه است که تاکنون با سه مورد از آنها آشنا شدهایم. مورد اول، یک پروانهی بزرگ است که با شلیک به آن روشن شده و تمامی زامبیهایی که در فاصلهی نزدیک قرار گرفتهاند را به سمت خود کشیده و تکه و پاره میکند. البته این پروانهی بزرگ تنها برای مدت زمان مشخصی روشن میماند. مورد دوم، تلههای الکتریکی است که روی زمین قرار گرفتهاند. با شلیک به این تلهها، الکتریسیته جریان پیدا کرده و باعث برق گرفتگی زامبیها و در نتیجه بیحس شدنشان برای مدتی میشود. مورد سوم هم یک چرثقیل است که پس از شلیک، اجسام قرار گرفته روی آن به روی زامبیها سرازیر میشوند. طبق گفتهی سازندگان، این تلهها را نیروهای مقاومت آمادهسازی کردهاند که پس از نابودی ارتش آلمان نازی، اکنون مشغول مبارزه با زامبیها هستند.
دوربین ایکس ری را میتوان یکی از مهمترین دلایل محبوبیت سری بازیهای اسنایپر الیت در میان طرفداران دانست. این قابلیت نخستین بار در Sniper Elite V2 معرفی شد که به کاربر اجازه میداد تا در صورت یک شلیک موفق، خُرد شدن و از هم پاشیدن استخوانها و ارگانهای مختلف بدن هدف را بهصورت صحنهی آهسته نظارهگر باشد. نمایش دقیق بههمراه صداگذاری فوقالعاده باعث شده بود تا توجه قرار گیرد. مطابق انتظار، این قابلیت در Zombie Army 4: Dead War وجود خواهد داشت. در ضمن، یک قابلیت دیگر هم برای نخستین بار وارد این سری شده که عملکردی شبیه به ایکس ری دارد. در صورتی که کاربر تعدادی زیادی از زامبیها را بهصورت همزمان بکُشد، این قابلیت فعال شده و از هم پاشیدن بدن آنها را بهصورت صحنهی آهسته نشان میدهد.
در پایان، لازم به ذکر است که بازی Zombie Army 4: Dead War در تاریخ ۱۵ بهمن (۴ فوریه ۲۰۲۰) برای سه پلتفرم پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد. در ضمن، نسخهی رایانههای شخصی ۱۲ ماه در انحصار فروشگاه اپیک میماند و پس از آن به استیم خواهد آمد.
نظرات
دیدگاه خود را اشتراک گذارید